Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 Sqdn.
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Halvor Sperbund har laget en historikk for å postes her. Den gir en god oversikt over hendelsen og det som har skjedd opp til våre dager.Jeg vet at noen av mannskapet har vært i Haugesund flere ganger og kanskje finnes det noen flere detaljer om dette ett eller annet sted.
Sperbund forteller også at det er en del bildemateriale av Ken og Gwyn, og de andre involverte i rekonstruksjonen ved filmopptakene i 1984.
Disse postes i helgen.
mvh
Paul S.
Wellington “Wimpey” Mk.III S.no. BK 309 -”N” for ”Nuts” 150 Sqdn. RAF Snaith
1942:
Ken “Shag” Rees, pilot RAF, 21 år
Gwyn Martin, Navigator RAF, 20 år
Jim Whalley, Wireless Operator, RAF 22 år
H.A. Dalzell, Front gunner RAAF
Don T. “Old man” Taylor, Rear gunner RCAF, 26 år
Take off: 1655 fra Snaith
Oppdrag: Minelaying (“Gardening”) Karmsund (med 6 andre fly)
D.T. Taylor drept av antiluftskyts før nødlanding, sank med flyet
H.A. Dalzell skadet av antiluftskyts og nødlanding, døde senere.
Ken mente også at han hadde sett voldsom ildgiving mot dem fra en ”A.A. Barge” i Haugesund, Smedasundet?
Etter nødlandingen ble de gjenlevende besetningsmedlemmene tatt av tyskerne, og havnet til slutt i Stalag Luft III, hvor i hvert fall Ken bestemte seg for å bli med på det som senere ble kalt ”The Great Escape” via tunneler ut fra fangeleieren. Han kom seg heldigvis ikke inn i tunnelen, for tyskerne oppdaget flukten. Som kjent ble nesten alle fra denne flukten myrdet av Gestapo, unntatt 3 mann som kom seg unna, hvorav 2 nordmenn, Per Bergsland og Jens Müller.
1964:
Pionerdykkeren Einar Hetland fra Haugesund dykket på flyvraket i Langavatn, fant levningene av D.T. Taylor, og hevet levningene og et maskingevær fra haletårnet. Han leverte den døde på politikammeret, og Taylor ble begravd på Rossabø samme år under militær honnør med tilstedeværelse av britiske og norske militære.
1984:
Det Walisiske TV selskapet HTV lagde film om hendelsen over Haugesund og ved Langavtnet med Ken ”Shag” Rees og Gwyn Martin.
Flyselskapet West Wing i Bergen lånte ut et Cessna 206 sjøfly som rekonstruerte Wellington BK 309 sin siste tur, inklusive en så krapp landing i Langavatn (der det er en under/overvanns odde midt i)at det ble et nestenkrasj. Heldigvis var flygeren en veteran på Cessna 206, Jon Tørresdal fra Karmøy, og han uttalte etterpå at han ikke kunne skjønne hvordan Ken hadde klart å nødlande en så diger flymaskin uten at alle om bord omkom.
Flyselskapet tok selv alle kostnadene med denne flygingen, trolig fordi West Wings daværende direktør var Per Hysing-Dahl, tidligere krigsflyger i RAF BC og senere stortingspresident.
Undervannsopptakene for HTV filmen ble utført av den lokale dykkereksperten Karl Ivar Bjørnsen.
Ved samme anledning møtte Ken igjen sin gamle venn Per Bergsland fra Stalag Luft III på Maritim Hotell i Haugesund, og gjensynet var mildt sagt hjertelig.
Einar Hetland ga maskingeværet som han hadde hevet til Ken og Gwyn, og dette skapte stor glede hos RAF. De sendte sporenstreks over et ubevæpnet fly over for å hente våpenet, men fikk store problemer etter ankomst i England.
For i papirene deres sto det at RAF maskinen var ubevæpnet! Myndighetene fastslo at flymaskinen hadde fløyet ut uten våpen, men kom tilbake fra Norge væpnet til tennene? Det gikk bra til slutt og våpenet havnet på RAF Museum Hendon.
Det er korrekt at både Ken Rees og Gwyn Martin har besøkt Haugsund og Langavatn ved flere anledninger, både før filmopptaket og senere.
En av motorene fra ”N” for ”Nuts er utstilt hos Sola flymuseum, i likhet med Ken Rees sin RAF uniform som Wing Commander, donert av ham til museet. (dette var før Arquebus Museum ble opprettet)
-
- Posts: 49
- Joined: 29 Aug 2007 22:11
- Location: Ytraland
Har noe ammo og et lite skilt som kommer fra dette flyet. Ble funnet av en dykker for en del år siden.
Et par omtaler funnet på nettet (linket til kilde):Paul S. wrote:Ken bestemte seg for å bli med på det som senere ble kalt ”The Great Escape” via tunneler ut fra fangeleieren. Han kom seg heldigvis ikke inn i tunnelen, for tyskerne oppdaget flukten.
F/O Ken "Shag" Rees was not given a specific task in the tunelling job. Rees tried many escapes with Nobel and always got caught and was placed in the cooler (a solitary confinement jail cell.) Rees sucessfully escaped once and turned himself in. He did this in order to find out where the major streets and railway stations were located. This was very important as they needed maps of the area to escape. Rees escaped and was caught by the German Luftwaffe near the Switzerland border and was returned back to Stalag Luft III
Ken "Shag" Rees (150 Sqdn, shot down 23/24-Oct-42, Wellington III BK309, JN:N) and S/L Clive Saxelby (103 Sqdn, shot down 7/8 Sep-42, Halifax W1219 PM:S) were in the tunnel close to the foot of the final ladder, awaiting their turns to exit. On hearing the shots, Sax hared at top speed back the way he had come, closely followed by Rees, who believing a ferret might jump down the escape end and shoot along the tunnel, tried to kick out the shoring, with little success. Ken said "As I was haring up the tunnel, all I could see was Sax's bum blocking the way and I expected a bayonet or a bullet up my arse at any moment!"
"Up and Under" er tilgjengelig på Amazon (også nylig solgt på eBay for £9).
Flott info Paul, flere spor å følge her (om vi ikke sporer av )Paul S. wrote:Halvor Sperbund har laget en historikk for å postes her. Den gir en god oversikt over hendelsen og det som har skjedd opp til våre dager.
Sperbund forteller også at det er en del bildemateriale av Ken og Gwyn, og de andre involverte i rekonstruksjonen ved filmopptakene i 1984.
Disse postes i helgen.
Det med en mulig 'Siebel ferge' i Smedasundet? kan passe inn med teksten nederst på førstesiden postet fra boken;
Det skal bli spennende å se bildematerialet til helgen.He was loosing height in a shallow diving turn, when a bright signal light shone ominously on the ground. Shag and I recognised it for what it was, the front gunner didn't.
Filmen burde vel også være mulig å 'snuse etter' - kanskje noen kjenner Karl Ivar Bjørnsen ?
Med den rekonstruksjonen kan vi komme nærmere en 'ruteplott' - kanskje...
Hils takk til Halvor
mvh
KOS
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet
Vedlagt bilder fra H.Sperbund. I anledning nedskytningen ble det fortalt av K.Rees at de ble beskutt hele veien bla fra MKB Haugesund ved Hagland, og kom videre under krafting beskytning fra en flak-barge(dette er vel den nevnte Siebel-Fahre), og ble til slutt beskutt fra den flakstillingen til LW som ble kreditert nedskytningen.
Informasjon postet ved bildene.
mvh
Paul S.
Informasjon postet ved bildene.
mvh
Paul S.
- Attachments
-
- En Wellington fra samme skvadron som N for Nuts. Ken Rees helt til venstre. Foto via K.Rees
- Untitled-5.jpg (36.76 KiB) Viewed 279 times
-
- Begravelsen av Don Taylor på Rossabø i 1964. Foto Haugesunds Avis
- Untitled-4.jpg (59.87 KiB) Viewed 279 times
-
- Halefinne og vinge fra N for Nuts i 1984. Foto Halvor Sperbund
- Untitled-1.jpg (73.22 KiB) Viewed 279 times
-
- Fra venstre Ken Rees, i midten Einar Hetland med den Browning 303 som han tok opp fra Langavatn da han tok opp Don Taylor. Til høyre Gwyn Martin. Foto Kjell Strand Haugesunds Avis.
- Untitled-8.jpg (46.72 KiB) Viewed 279 times
-
- Ken Rees og Gwyn Martin ved graven til D.Taylor og H.A.Dalzell i 1984. Foto Per A.Enge Haugesunds Avis
- Untitled-7.jpg (81.49 KiB) Viewed 279 times
-
- Fra filminnspillingen i 1984. Den nevnte Cessna 206 fra West Wing. I midten G.Martin, Jon Tørresdal, og K.Rees. Foto Halvor Sperbund
- Untitled-3.jpg (56.7 KiB) Viewed 279 times
Spennende Paul !Paul S. wrote:Vedlagt bilder fra H.Sperbund. I anledning nedskytningen ble det fortalt av K.Rees at de ble beskutt hele veien bla fra MKB Haugesund ved Hagland, og kom videre under krafting beskytning fra en flak-barge(dette er vel den nevnte Siebel-Fahre), og ble til slutt beskutt fra den flakstillingen til LW som ble kreditert nedskytningen.
Informasjon postet ved bildene.
mvh
Paul S.
Det stemmer ihvertfall med innflyvningsbeskrivelsene i boken, som jeg for øvrig fikk i posten i dag
Så spørs det hvor langt sør de kom før de vendte østover - og hvor den siste 'kilden' som nevnes skjøt fra. Du nevnte vel Salhus tidligere og det er jo ganske langt sør. Men, en 90+ åring vi snakket med på Snik (enda lenger sør) nevnte også et engelsk b.fly som ble beskutt der på vei østover. Han så de fikk treff sa han, for sporene gikk opp til flyet - men stoppet der. Dessverre var vi ikke årvåkne nok til å få med datodetaljene der & da.
Den filmen må på 'søkelisten'
Flotte bilder !
KOS
Takk til Halvor, igjen
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet
I kveld er du en helt PaulPaul S. wrote:Glemte å nevne at ett VHS eksemplar av filmen er nå i hende via H.S.Den filmen må på 'søkelisten'
Skal se om det er mulig å få den digitalisert, og få den over på DVD.
mvh
Paul S.
Står til tjeneste om det trengs...
mvh
KOS
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet
-
- Posts: 464
- Joined: 19 Jul 2010 21:09
flotte bilder Paul, takk for at du deler dette med oss
Og her er mer Paul vil dele med oss, filmen fra Halvor via Paul S:Paul S. wrote:Glemte å nevne at ett VHS eksemplar av filmen er nå i hende via H.S.Den filmen må på 'søkelisten'
Skal se om det er mulig å få den digitalisert, og få den over på DVD.
mvh
Paul S.
Vickers “Wimpey” Wellington Mk.III S.no.BK 309
”N” for Nuts 150(JN) Sqn RAF Snaith
HTV: Wellington BK 309 'N' for Nuts (1:3)
HTV: Wellington BK 309 'N' for Nuts (2:3)
HTV: Wellington BK 309 'N' for Nuts (3:3)
Så nå gjelder det bare å finne noen som skjønner Gælisk for å få oversatt kommentarene om innflyvningen
Takk til Paul og Halvor som ordnet dette !
mvh
KOS
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet