KOS wrote:
Interessant, hva het boken ?
Ser ut som de har kommet 'inn ca. utfor Røvær' 8miles(13km) vest av Haugesund med hensikt å gå rett øst 90° derfra i 2min., for så å vende sørover Karmsundet 170° med høydereduksjon fra 180m.o.h til 90m.o.h et min. etter svingen sørover. Midt i svingen sørover gikk de på 'smellen' - lys og Flak.
Kursen etter treff kan ha vært rundt 115° inn til Langavatnet - og derved på det nærmeste en drøy kilometer fra Aksdal Flak.
Min konklusjon; Ja, de har nok fått brent av noen runder i Aksdal - men noe 'hakk i skjeftet' var det ikke tale om. Denne Wellington'en var på vei ned med det den hadde fått - fra Hagland(?) og diverse andre 'kilder' innover.
Høres det rett ut ?
KOS
Jeg skal sjekke hva boken heter.
I boken beskriver de at de ble beskutt under innflyving til Karmsundet, så det er ikke sikkert at de ble truffet av andre luftvernstillinger. Ut fra det de skriver er det ikke helt enkelt å bestemme nøyaktig flyrute annet enn de kom på østlig kurs i en sving på veg inn fra nordsiden av Karmsundet da de ble truffet. Luftvernet fra Hagland er vel kanskje eneste aktuell kandidat, i alle fall av kystfortene. Etter at de hadde gjort noen krumspring som normalt passet med større bakkeklaring, var de på veg mot en lite kontrollert landing i Langavatnet. Det er derfor ikke helt enkelt å bestemme ruten mot vannet.
Basert på at de ikke rapporterer om annen luftvernild, og det faktum at flyet var på relativt stor avstand i lav høyde (100 - 200 fot), er det ikke sannsynlig at det ble truffet av noe luftvern ved Aksdal. Vi har vel heller ikke bekreftet at det var plassert luftvern ved Aksdal?
Jeg vet at noen av mannskapet har vært i Haugesund flere ganger og kanskje finnes det noen flere detaljer om dette ett eller annet sted.