Skansene i Råde

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
TommyG
Site Admin

Gyllerås batteri, også er kjent under navnet Gydelåsbatteriet, ligger i Råde kommune, ble oppført i 1902. Dersom man hadde kuttet ned skogen forran batteriet i skuddretningen, så hadde man nok hatt en utmerket utsikt ut over dagens nye E6 :-)

Batteriet har 8 kanonerstandplasser som kunne benyttes av både posisjons- og feltskyts. Det var tiltenkt utplassert 7.5cm og 8.5cm kanoner her, men hvorvidt forsvaret faktisk hadde disse kanonene for å utplassere her eller ikke, eller om det ble med bare planene, vet jeg ikke.

Besøkte dette batteriet en varm og solfyllt sommerdag i fjor. Nå er det jo så dårlige forhold for å ut og lete etter betong, så da begynte jeg å grave litt i gamle bilder her :-)

Batteriet fra nordenden av batteriområdet. E6 ligger til høyre for bildet her.
fl_gylleraasbatteriet_sm.jpg
fl_gylleraasbatteriet_sm.jpg (397.26 KiB) Viewed 604 times
Motsatt vei fra bildet over. Brystvern og siktebordet.
gylleraasbatteriet_brystvern_og_siktebord_sm.jpg
gylleraasbatteriet_brystvern_og_siktebord_sm.jpg (408.03 KiB) Viewed 604 times
gylleraasbatteriet_skansen_sm.jpg
gylleraasbatteriet_skansen_sm.jpg (431.53 KiB) Viewed 604 times
gylleraasbatteriet_skansen2_sm.jpg
gylleraasbatteriet_skansen2_sm.jpg (331.13 KiB) Viewed 604 times
--
Tommy
TommyG
Site Admin

Dette batteriet ligger nord for Missingmyr, også i Råde kommen. Batteriet ble oppført i 1902, med 4 kannonstandplasser for 7,5 og 8.5cm skyts. Pga. batteriets forholdsvis øde beliggenhet, så er det også et av de bedre bevarte batteriene fra denne perioden. For å komme seg hit, må man parkere ved hovedveien og følge den gamle batteriveien 20-30 minutters gange inn i skogen. I fint vært når det er sol og godt og varmt, slik det var da jeg var der, så var det iallefall en veldig fin tur.

Batteriveien som knyttet sammen de 3 batteriene i området, Vetaåsenbatteriet, Høyåsbatteriet og Gylleråsbatteriet.
vetaaasenbatteriet_batteriveien_sm.jpg
vetaaasenbatteriet_batteriveien_sm.jpg (302.97 KiB) Viewed 605 times
vetaaasenbatteriet_batteriveien2_sm.jpg
vetaaasenbatteriet_batteriveien2_sm.jpg (429.2 KiB) Viewed 605 times
Siktebordet med utsikt vestover
veteaasenbatteriet_siktebord_sm.jpg
veteaasenbatteriet_siktebord_sm.jpg (300.76 KiB) Viewed 605 times
Brystvern/Ammonisjer
veteaasenbatteriet_brystvern_sm.jpg
veteaasenbatteriet_brystvern_sm.jpg (294.77 KiB) Viewed 605 times
Batteriområdet
veteaasenbatteriet_sm.jpg
veteaasenbatteriet_sm.jpg (430.95 KiB) Viewed 605 times
veteaasenbatteriet_bauta_sm.jpg
veteaasenbatteriet_bauta_sm.jpg (440.04 KiB) Viewed 605 times
--
Tommy
molich

Kjempefint å se noen "utenforstående" som legger ut bilder av steder i mitt nærområde, dessuten kjempeflotte bilder, Tommy...... som alltid :)

Takk for ditt bidrag.

P.S. Det heter forøvrig Slangvoll der man parkerer ved bussgarasjene :)

MVH Morten
MVH Morten C.
molich

Kjepeflott jobba, Tommy. Syns jeg skimpter noen HD-bilder blant dine her også :)

Må sannelig si du har en god del kunnskap om disse skansene her i Østfold, og det er hyggelig.

P.S. Etter mine notater skulle det stå 8 stk. 10.5 cm kanoner her, men jeg er ikke skråsikker.

http://www.verneplaner.no/?f=landsverne ... 212226&a=5

MVH Morten C.
MVH Morten C.
TommyG
Site Admin

Høyås batteri ligger ca. 5 minutters gange langs batteriveien fra Gyllerås batteri. I likhet med de 2 andre, så ble dette oppført i 1902. Dette batteriet, som egentlig er 2 batterier, en øvre del med 2 kanonstillinger og en nedre del med 4 kanonstillinger, er mye enklere enn de 2 andre, med en planert plass, og et oppbygd brystvern av hogd stein og en jordvoll.

Nedre del av batteriet, med plass til 4 kanoner
Hoeyaasbatteriet_sm.jpg
Hoeyaasbatteriet_sm.jpg (299.77 KiB) Viewed 550 times
Øvre del av batteriet, med plass til 2 kanoner.
Hoeyaasbatteriet_oevre_del_sm.jpg
Hoeyaasbatteriet_oevre_del_sm.jpg (369.96 KiB) Viewed 550 times
Langs brystvernet på nedre del av batteriet, med sokkelen til siktebordet til venstre i bildet, og øvre del av batteriet i bakgrunnen.
Hoeyaasbatteriet3_sm.jpg
Hoeyaasbatteriet3_sm.jpg (329.4 KiB) Viewed 550 times
Batteriveien som fortsetter videre i retning Vetaåsenbatteriet
hoeyaasbatteriet_batteriveien_sm.jpg
hoeyaasbatteriet_batteriveien_sm.jpg (410.77 KiB) Viewed 550 times
--
Tommy
TommyG
Site Admin

Takk for at du minner meg på disse. Hadde egentlig tenkt at jeg skulle slå disse trådene sammen, og legge inn noen bilder fra Høyåsbatteriet også, men det kom litt bort fra meg. :-)

Disse 3 batteriene hører jo naturlig sammen, og jeg synes det er like greit å ta de alle 3 i samme tråd, så nå er det iallefall gjort.
molich wrote:Kjepeflott jobba, Tommy. Syns jeg skimpter noen HD-bilder blant dine her også :)

Må sannelig si du har en god del kunnskap om disse skansene her i Østfold, og det er hyggelig.

P.S. Etter mine notater skulle det stå 8 stk. 10.5 cm kanoner her, men jeg er ikke skråsikker.
På den oppslagstavlen som er satt opp av Nasjonale Festningsverk ved batteriet, så står det 7.5cm og 8.5cm kanoner, men hvor nøyaktig eller til å stole på disse oppslagstavlene er, skal jeg ikke gi noen vurdering av :-)

Når det gjelder kunnskapen, så begrenser det seg vel til det som sto på disse oppslagstavlene, hva som finnes i verneplanene og det jeg ev. har funnet på Wikipedia :-)
molich wrote:Kjempefint å se noen "utenforstående" som legger ut bilder av steder i mitt nærområde, dessuten kjempeflotte bilder, Tommy...... som alltid :)

Takk for ditt bidrag.

P.S. Det heter forøvrig Slangvoll der man parkerer ved bussgarasjene :)
Slangvoll var det vel ja. Klarte ikke å komme på navnet på plassen der jeg startet ut for å gå opp til Vetaåsen. Flott liten tur langs den gamle batteriveien ut til batteriet der.
--
Tommy
molich

Jeg husker og ha lest et sted at Gyllerås har vært eiet og drevet av 2 ulike "bedrifter" i hver sin tidsperiode så muligheten for at det kan ha vært ulike typer kanoner der er jo tilstede.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”