L485 Mammut Tanne på Tarva

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Noen som har sett noe dokumentasjon på hvor den FMZ sentralen lå ute på Tarva ? Ser ut til at det står et bygg like ved Mammut,en som er merket MZ,kan det være denne ? FMZ Tanne mottok info fra de forskjellige FLUWA undelagt "Tanne"..
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Ikke sett noe som konkretiserer beliggenhet til en FMZ.
Det jeg har noe på er en "Vermittlungsbunker" (15) og en "Marine-Funk-Stelle" (16).
Attachments
15 Vermittlungsbunker + 16 Marine-Funk-Stelle.jpg
15 Vermittlungsbunker + 16 Marine-Funk-Stelle.jpg (262.27 KiB) Viewed 106 times
JornN
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Bildene på ebay er vel fra Tarva. Ett viser radaren på avstand.
https://www.ebay.de/itm/255052840667?ha ... Sw7GJg7eAR
mvh
Paul S.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Tenkte på det punktet merket MZ like ved Mammuten. Var jo underlagt luftwaffe dette så det virket logisk også at den kunne ligge der. Utrolige bilder Paul, Tarva uten tvil . :bra:
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

MZ like ved Mammuten? På dette kartet som jeg la ut ett par "utdrag" av, så er det ingen MZ markert like ved Mammuten. Den jeg la ut er lokalisert rett ved radiobunkeren i svingen nær ammobunkerne. Jeg har kikket litt nøyere gjennom posisjonene og funnet 2 stk MZ til. En nord for Mammuten på det høydedraget ut mot sjøen/vika, og en sørvest for Mammuten på den neste høyden. Denne posisjonen eller posisjonene er på dette kartet markert med "Flugwache". Der står det også en WR-sokkel og den lille 6-kantede observasjonsbunkeren.
JornN
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Var den MZ, en ved Mammut, flugwache jeg tenkte på.Står i det kartet som er utarbeidet av K.S.
I følge en bok om tyske forkortelser så er dette(MZ) et bygg for "generell bruk" ...,så trolig ikke noen FMZ . :roll:
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”