Bilde av panservogn i Oslo

Tyske stridsvogner, beltevogner og andre større og mindre kjøretøy som ble brukt I Norge. Dette kan også inkludere ex-norske kjøretøy og andre utenlandske kjøretøy som ble rekvidert eller tatt av tyskerne.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

sikkert for å henge tørrfisken på.
MVH

Roar Handberg
_________________
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Synes ikke ideen om at platene vil sette av hulladninger fra anti-tank våpen høres helt vill ut. Da blir avstanden fra ladningen til panser større. Kanskje vogna/mannskap overlever en smell? Hadde vært interessant og kjørt forsøk på dette.
Har hverken vogn, plater eller hulladninger så det blir smått med eksperimentering.

Hand
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

har ikke vogn tilgjengelig men en simulator av stålplater kan jeg lage :D så da mangler vi bare en 50cal++ hullading våpen.
ow
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hand wrote:Synes ikke ideen om at platene vil sette av hulladninger fra anti-tank våpen høres helt vill ut. Da blir avstanden fra ladningen til panser større. Kanskje vogna/mannskap overlever en smell? Hadde vært interessant og kjørt forsøk på dette.
Har hverken vogn, plater eller hulladninger så det blir smått med eksperimentering.
Tror du kan spare deg å finne opp kruttet på nytt... PDT_Armataz_01_18 Hele poenget med "schürtzen" er nettopp å redusere effekten av hulladninger ved å øke avstanden - ikke til panseret som sådan, men den totale avstanden fra ladning til innsiden av panseret (lengre avstand ladningen må virke på = redusert effekt). Dette er kjent "teknologi" som har eksistert siden panservogner ble introdusert i 1. verdenskrig, og som har utviklet seg til ymse utgaver av dagens panservarianter av reaktiv- ("motsprengladninger") og keramikk, + gitter/bur (også "bakt inn" i den ordinære pansringen) mm.
Om man studerer moderne panservogner vil man også se at de har betydelig mer innslag av skråstilte flater sammenlignet med tidligere generasjoner, da det er en annen måte å oppnå "tykkere" panser for en hulladning å virke på.

Mht. bildet som initierte tråden, så er den aktuelle panservognen utstyrt med "schürtzen" i tillegg til de aktuelle stengene man diskuterer, og det er derfor lite trolig (slik jeg ser det) at man skulle henge på ett andre, ekstra, lag utenpå disse igjen...
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Det er ikke snakk om å finne opp noe som helst på nytt. Hadde bare vært festlig å se ting smell i disse jule og nyttårs-tider.
Noe annet enn det kjedsommelige fyrverkeriet. Det er noen år siden sist jeg laget hull i passende stålplater med hul-ladninger. Da var det kongen som betalte.

Hand
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

ole w wrote:hmm...... finner ikke regiment 9 før vognene ble sendt til ukraina.

Joda, Panzer regiment 9 ble dannet Des. 1942 i Norge. Staben kom fra stab./Pz.Rgt.18, I abteilung. fra Pz.abt.214 og II abteilung fra Pz.abt. zbv.40

poenget her er att etter 25 Pz.Div. ble flyttet til kontinentet så var det ingen Pz.IV igjen her (en pz.IV er ett skjelden syn i Norge). Pz.Abt.Norwegen var kun utstyrt med Pz.III og Stug III.

Så, var bildet tatt aug\sept 43 under flytting av divisjonen?
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

ja du vet vel best, PDT_Armataz_01_29 skal innrømme at jeg ikke akkurat er noen expert på navn på forskjellige styrker. :rodme:
ow
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det ser jo ut som om stangen kun er på høyre side av tårnet, ikke på den andre!
Mvh.
Jon-Vegard
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

kan dette være noe av det samme?
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

rhandber wrote:kan dette være noe av det samme?
Den har samme ekstrapansring ("schürtzen") på tårnet, men jeg ser ingen tegn til stengene som blir diskutert her (soldaten holder vel i våpenet sitt)?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jon-Vegard wrote:Det ser jo ut som om stangen kun er på høyre side av tårnet, ikke på den andre!
Jeg mener det helt klart er en stang på venstre side også, men enten er den ikke like lang som på høyre side, eller så er den fremre enden retusjert bort?

EDIT: Det kan jo være at lysforhold/ eksponering har ført til at den fremre delen av stangen ikke vises (bildet bærer jo preg av å være kraftig eksponert - man ser jo lite konturer på tårnets fremre/ venstre side hvor stangen evt. ville vært synlig, samt deler av kanonen + enkelte detaljer bak på vognen)?
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

hmm, er nok mine ikke helt nypussede briller og all ribba som gjorde det til at det så ut som han holdt i ei stang, men etter en puss så ser jeg selvfølgelig at han holder i våpenet sitt..
MVH

Roar Handberg
_________________
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Jeg tror det er snakk om en ausf.G her, kanskje bygd vår '43 nå de først begynt med schürzen og før de montert luft filter på høyre side og begynt med zimmerit.
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Jeg tror det som ser ut som en stang på venstre side av stridsvognen er underdelen til gjerdet/porten som personen på bildet går forbi.

Fortsatt god jul
Jan
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jan wrote:Jeg tror det som ser ut som en stang på venstre side av stridsvognen er underdelen til gjerdet/porten som personen på bildet går forbi.
Ja, du har nok rett :) (ble lurt av leggen til damen).
Jeg får gi brillene mine en puss også... PDT_Armataz_01_18
Post Reply

Return to “Tyske stridsvogner og kjøretøy”