Bilder fra Haugalandet - 1943 - Tysk album

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

bactuz wrote:Kjempetakk for svar Hoff :bra:

Da passer jo disse karene naturlig inn i omgivelse med Funkstelle i Visnes som et senere bilde vil vise, og i området ved Kalvatre i Kopervik der det var en marine signalstelle dings..... hehe...

Takker!


Kai
Bare hyggelig :)
Vet dere om Funkstellehuset står enda?
C. Hoff
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Uniformen er av den tidlige typen M-36. Det vil si mørkegrønn farge på kragen :)
Flotte bilder :)
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

c_hoff82 wrote:Bare hyggelig :)
Vet dere om Funkstellehuset står enda?
Det er vel det som blir ett av mange prosjekter i kjølvannet av disse bildene...
Føler meg relativt godt kjent i Visnes-området, men klarer ikke å se for meg helt hvor dette huset er/var plassert. Så her må vi ut og lete litt.
Veldig mange hus er flyttet fra Visnes til andre steder i distriktet, så det blir spennende å se om Funkstelle står ennå.

I utgangspunktet har jeg mine tvil til at huset står ennå, men jeg håper virkelig jeg tar feil..... hehe...


Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hand wrote:Nå rykker det virkelig i "før og nå" foten, men tiden strekker overhodet ikke til lenger for slike ekspedisjoner.
Om du ikke har tid til slike ekspedisjoner selv, så går det jo an å komme med tips om du har, så kan vi ta turen ut og lete litt.
Hadde vært moro å fått til noen før-og-nå-bilder, men spesielt de kopervik-bildene har jeg litt vanskelig for å plassere.

F.eks. bilde 15, 13,12,11, 4 og 3 som er fra Kopervik. Tips om ca. fotografståsted tas imot med takk. Gjerne på PM.

Mvh
Kai
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Flotte bilder, super innstats. :bravo
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

En stor takk til Henning som vil dele disse bildene med oss :bra:
Og en takk til Bactuz for arbeidet han gjør med de :bra:
Blir spennende å se når før og nå bildene begynner å komme :)
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Bildene fra fjæresteinene rundt Kopervik ser ikke umulige ut, var ofte i dalstroka her i min "ungdom" og plukket krabbe, så skal se hva jeg får til. Jeg melder tilbake så snart jeg har noe...

Mvh
Hand
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ikke umulig at de var innom denne sentralen på Kopervik :-)
mvh
Paul S.
Attachments
Untitled-3b.jpg
Untitled-3b.jpg (53.13 KiB) Viewed 88 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

bactuz wrote:Bilde 29

Merket Ferkingstad i albumet, men rettet til Sandve av Henning. Han burde jo vite... :)

Henning kommer tilbake med nærmere beskrivelse her vil jeg tro. Og kanskje et 'før-og-nå-bilde' også...(?)
Oppdrag utført! Her er resultatet :
De som vil må gjerne prøve og få det mere likt.Selv blei eg ikke helt fornøyd.<br />Fant liksom ikke den rette vinkelen...
De som vil må gjerne prøve og få det mere likt.Selv blei eg ikke helt fornøyd.
Fant liksom ikke den rette vinkelen...
Før og nå ,sandve.jpg (255.67 KiB) Viewed 76 times
For å ta gode før og nå bilder så vet eg at man må ha de aktuelle bilder med seg ut i felten.
Derfor tillater eg at de som vil kan kopiere og skrive ut de bilder som trengs til å ta før og nå bilder.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Paul S. wrote:Ikke umulig at de var innom denne sentralen på Kopervik :-)
Takker for bilde Paul :bra:

Vet du noe mer om hvor denne sentralen lå, og har du eventuelt lest noe om Marinesignalstelle i Kopervik i dine mange dokumenter?

Mvh
Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Henning Dalsvåg wrote:Oppdrag utført! Her er resultatet :
Kjempebra Henning.
Selv om vinkelen ikke er hundre prosent, så ser vi ihvertfall at det er samme plass.

Var selv i Visnes idag, og det er jaggu ikke lett å finne rette vinklene idag med alt det trær og hus som har kommet til de siste 65 årene... Sukk....


Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Det jeg ihvertfall kan opplyse om, det er at Visnes Funkstelle så absolutt står der den dag idag.... :)

Var en tur i Visnes for å prøve å ta noen før og nå-bilder da jeg kjørte litt feil og måtte snu. Jeg kjørte ned til veien igjen og en eldre herre kom gående etter meg.
Jeg stoppet ham og spurte om han kunne tenke seg hvor dette Funkstelle-huset kunne ha ligget.
Han ser på meg og smiler, og sier; - Det er der det. Huset mitt.... Og så ler han... Og peker på huset jeg snudde ved da jeg hadde kjørt feil.

Jeg mener, hva er oddsen!? :shock:

Så jeg ble invitert inn, fikk sett huset, og snakket litt med ham. En veldig hyggelig og oppegående mann på 93 år (født 1917) som hadde bodd og jobbet i Visnes hele livet.
Han husket godt den dagen tyskerne kom og - ifølge ham selv - sparket dem på ræva ut av sitt eget hus. Men tilgitt idag, det tilføyde han.

Jeg prøvde så å ta noen 'nå-bilder' av huset, men det var ikke så veldig enkelt. Ulik brennvidde på kameraet, trær, busker og ombygging gjorde sitt til at det ikke ble helt topp, men her er ihvertfall et forsøk på en fotomontasje av huset slik det ser ut idag. Noe ombygget og tilbygget, så jeg hadde nok aldri funnet dette huset hadde jeg ikke tilfeldigvis truffet på eieren...

Av og til er livet herlig dere :bra:

Huset ligger på Ø284893 V6585427 for den som måtte undre...


Kai
Attachments
1943
1943
HD - bilde 24 - visnes funkstelle.jpg (746.76 KiB) Viewed 61 times
2010
2010
2010 bilde 24 - visnes funkstelle.jpg (437.35 KiB) Viewed 61 times
Plassering Visnes Funkstelle
Plassering Visnes Funkstelle
visnes funkstelle luft.jpg (285.69 KiB) Viewed 61 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Godt jobba ,Kai :bra:
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Det jeg ihvertfall kan opplyse om, det er at Visnes Funkstelle så absolutt står der den dag idag.... :)

Jeg mener, hva er oddsen!? :shock:
Du bør kjøre å kjøpe deg noen Flax-lodd Kai ;-)

Overaskende at du fant det Kai , men ikke at det fremdeles stod der PDT_Armataz_01_29

Du får oppdatere tråden Züg 66./977 Visnes for et par € da :sjef:

Bra jobba :bravo

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

:bra:
C. Hoff
Post Reply

Return to “Haugalandet”