Bombekaster - nazistenes dødsmaskin

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Har ryddet litt i gamle utklipp og fant en sak fra ViMenn, nr 8-92. :) Her er det en artikkel om en hemmelig tysk bombekaster i Kristiandsund. Den skulle/er avansert, elektrisk og en av to i hele verden i følge artikkelen.
Kulturkonsulenten i Frei kommune sier i artikkelen at dette anlegget vil garantert bli en av de største turistattraksjonen i regionen.

I artikkelen blir den referert til som M19 - er dette det samme som M19 som det smått refereres til når det gjelder Fjell?
Skuddtakten var opptil 120 skudd i minuttet. PDT_Armataz_01_20

Finnes det flere bilder av anlegget der ute og er det blitt en slik turistattraksjon som det man så for seg den gang? PDT_Armataz_01_15
Attachments
Artikkel i ViMenn nr 8-92,<br />Tekst og Foto: Øystein Blåsvær og Bjørn Ove Angvik
Artikkel i ViMenn nr 8-92,
Tekst og Foto: Øystein Blåsvær og Bjørn Ove Angvik
Bilde 001.jpg (809.92 KiB) Viewed 1407 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Om det er m-19 er det i alle fall ikke to av den i hele verden - det finnes tre m-19 bare på Fjell, og det ble vel produsert noe sånt som 50 totalt, men husker ikke nøyaktig.


At det kanskje finnes to igjen i verden I DAG, det kan jeg derimot gå med på - dette må i så fall være en stor sjeldenhet! Interessant lesing.


-edit-
Produsert 98 stykk. Alle bunkerne på Fjell er forøvrig tomme. Vet at de har restaurert en bunker på Jersey, dog, men vet ikke om bombekasteren er der - tviler vel egentlig på det.

Et par bilder fra Fjell:

http://sinwin.taake.com/samlinger/mil/0 ... e_stor.jpg

http://sinwin.taake.com/samlinger/mil/0 ... a_stor.jpg

http://sinwin.taake.com/samlinger/mil/0 ... l_stor.jpg

http://sinwin.taake.com/samlinger/mil/0 ... g_stor.jpg
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Dette er en M-19 ja, og bunkeren står akkurat slik den gjorde i 1992...

Det er runnet litt mer ann i havet siden den gang og vi har selv registrert 12 panserkupler for M-19 i Norge, men noe sier meg at vi ikke har alle enda! I følge Rudi Rolf sin bok er det bygget 66 stk R 633 utenfor Norge, så med "våre" er vi allerede oppi 78 stk uten å ta med de som ikke ble brukt i R 633 ute i Europa (F.eks ubåtbunkere) og uten de som Rudi ikke vet om....
Når vi i tillegg har funnet serienummer som går oppi Nr. 130 kan man begynne å lure på om dette var så hemmelig likevel? Våpenet ble visstnok utviklet og produsert før krigen, men ble avsluttet etter krigsutbruddet pga de enorme ressursene dette krevde.

Her er noen bilder fra bunkeren i Kristiansund:
Attachments
Mannskapsrommet.... Frister ikke å legge seg nedpå for en liten hvil her lenger.....
Mannskapsrommet.... Frister ikke å legge seg nedpå for en liten hvil her lenger.....
Seng R633.JPG (87.39 KiB) Viewed 1390 times
&amp;quot;Speedometer&amp;quot; som viser 0-120 skudd i minuttet!
&quot;Speedometer&quot; som viser 0-120 skudd i minuttet!
Speedometer.JPG (54.23 KiB) Viewed 1390 times
Vetilasjonsrommet
Vetilasjonsrommet
Ventilasjonsrom.JPG (78.33 KiB) Viewed 1390 times
Ammunisjonsrom med hauger av 6-skudds klips til bombekasteren
Ammunisjonsrom med hauger av 6-skudds klips til bombekasteren
Ammorom.JPG (101.74 KiB) Viewed 1390 times
Sleperingen under våpenplattformen innerst i kamprommet
Sleperingen under våpenplattformen innerst i kamprommet
Under plattform.JPG (105.48 KiB) Viewed 1390 times
anders
Posts: 11
Joined: 20 Jun 2006 15:41
Location: Møre og Romsdal

Hvor i Kr.sund ligger denne bunkeren ? Er den låst ?
RasmusTerne

Måtte bare si det:Nå forstår jeg hvor marinen fikk ideen til banjerkøyene
på "Osloklasse"fregatter.Klin like! :D Unnskyld spammingen!
Hilsen Sigfred R.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Ser at "speedometeret" har fire grønne lys, på 40, 60, 80 og 120. Er dette de "frekvensene", om jeg kan kalle det det, som kunne stilles inn som helautomatisk skyting, tro? Knallbra bilder, Erik!

Ser ut som at det inni ammunisjonsrommet er bygget opp et ekstra gulv over betonggulvet i bunn - stemmer det? Har ikke sett slikt i de m-19 jeg kjenner til...
Sindre
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Flotte greier! Er det blitt noe museum av dette eller kommer man inn dit for at man kjenner de rette folka?

I følge artikkelen er dette en av to prototyper som man hadde mistet litt oversikt over. Stemmer dette eller er det en helt "ordinær" M19?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ser ut som at det inni ammunisjonsrommet er bygget opp et ekstra gulv over betonggulvet i bunn - stemmer det? Har ikke sett slikt i de m-19 jeg kjenner til...
Det ser ut som et gulv, men det er et bord som mannskapet bruker til å gjøre klar granatene.

Erik H
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik Hårberg wrote:
Ser ut som at det inni ammunisjonsrommet er bygget opp et ekstra gulv over betonggulvet i bunn - stemmer det? Har ikke sett slikt i de m-19 jeg kjenner til...
Det ser ut som et gulv, men det er et bord som mannskapet bruker til å gjøre klar granatene.

Erik H
Aha. Begynte å lure litt nå. Bra å få sett klipsene, jeg har lurt på hvordan de så ut.. de er kun i metall, sant?
Sindre
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

jau. metall. må si at jeg håper de klarer å pusse litt rust... men det kommer sikkert til å ruste mer før det blir mindre.

Erik H
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik Hårberg wrote:jau. metall. må si at jeg håper de klarer å pusse litt rust... men det kommer sikkert til å ruste mer før det blir mindre.

Erik H
Hvor henger forresten "speedometeret" hen?
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vet ikke om det er så lurt å spre for mye om beliggenhet da det er nok gribber rundt om som nok hadde likt å satt kloa i mye inni der.....
Nedi Europa bruker diverse foreninger mye ressurser på å få reprodusert deler til slike våpen - Her kan de "plukke dem" gratis.....

De grønne lysene er nok skuddtakten man kan ha, men jeg er litt usikker på selve funksjonen oppi dette her...
Speedometert står på en generator i ammunisjonsrommet og det var en mekanisk overføring via aksling i gulvet inn til kamprommet. Det er nok denne omdreiningene på denne som avgjør skuddtakt? og muligens derav de 4 lysene.....

Dette er meg bekjent ingen prototype. Ser lik ut som de andre jeg har sett, men om det er elektriske forandringer vet jeg ikke. Prototypen ble som sagt laget lenge før krigen og man skulle jo tro at prototyper gikk til testing og ikke i fronttjeneste? Den ene som står på museum i Koblenz er visstnok en prototype, men om den er forskjellig fra de serieproduserte vet jeg heller ikke.

Det har visst vært en del drakamp rundt denne og hvem som skal ha den. Slik jeg forstår er det kun lokale krefter som gjør at den ikke er flyttet. Om det blir museum her vet jeg ikke, men så gjennomført original som denne bunkeren er blir det nesten synd å pusse den opp.....

Her er forresten den som står i Koblenz....
Flytter man noe slikt til et museum så mister man hele sammenhengen synes nå jeg ihvertfall.
Attachments
M19 WTS.JPG
M19 WTS.JPG (41.81 KiB) Viewed 1312 times
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej alle

Museumscenter Hanstholm er i gang med at restaurere en M-19 - fundet i en bunker i Agger.

Hvor langt de er ved jeg ikke pt. men jeg har et billede af den nederste del som allerede står i udstillingen.
Attachments
R 633 med M19 morter.jpg
R 633 med M19 morter.jpg (23.24 KiB) Viewed 1292 times
P7160053.JPG
P7160053.JPG (93.33 KiB) Viewed 1292 times
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Museumscenter Hanstholm er i gang med at restaurere en M-19 - fundet i en bunker i Agger.
Minner oss nordmenn om hvor trist det er at ingen av dem som står rundt i Norge ser ut til å bli tatt vare på......

Erik
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

"Nazistenes dødsmaskin" - erketypisk Vi Menn tittel. Også like typisk som "Hitlers stolthet" osv. Begynner å få det bladet langt opp i halsen.
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”