Rangering av kystfort.

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Hei!
Har moret meg med å sette opp en liste over fortene i "mitt" område med mine egne vurderinger(høyst personlige) :D Anleggene står i tilfeldig rekkefølge!
MKB 5/511 Trondenes:Ligger på militært område,så du får nok bare se kanonene.Men de er besøket verd
HKB 13/983 Elgsnes:Ikke så veldig mye å se,men er du i Harstad er det ikke store avstikkeren.
HKB 12/983 Grøtavær:Har vert benyttet av Kystartilleriet.Det meste av de tyske installasjonene er borte,men noe finnes da ennå.Må ta ferge til Grytøya(15 min.)
MKB 3/511 BjarkøyFerge vidre fra Grytøy:En del intakte install. bla en KWK.
HKB 2/983 Engenes:Lett tilkomst fra E 6 via Salangen.Kompakt kystfort med mye bra intakt.Lett å skaffe seg oversikt over planleggingen av et mindre kystfort.
HKB 3/983 Rolla:Et fort for "hardcore" entusiaster.Omfatter et stort område,og er av kategorien "let,og du skal finne".En del intakte fjellanlegg med mørke ganger.Det arbeides for å gjøre stedet mer tilgjengelig.Ferge fra Harstad,eller fra E6 over Sjøvegan.
MKB 6/511 SkrolsvikBenyttet av Kystartilleriet.Kystfortmuseum.
Avstikker fra E6 via Finnsnes.
KriEik

Hei Rasmus.
Gammel tråd dette, men har et spørsmål: Er Stangnes fort totalt borte??

Var på Grøtavær i 64/65. Senhøstes 64 og tidlig på vinteren 65 ble vi stasjonert på Stangnes som et "ferieopphold". Hadde ikke kanoneksersis der, barakkene var ikke all verden og husker også at vi ble uten vann en tid. Var imidlertid kort vei til byen og idellt for noen Harstadgutter som vi hadde i flokken.
Natter

KriEik wrote:Hei Rasmus.
Gammel tråd dette, men har et spørsmål: Er Stangnes fort totalt borte??

Var på Grøtavær i 64/65. Senhøstes 64 og tidlig på vinteren 65 ble vi stasjonert på Stangnes som et "ferieopphold". Hadde ikke kanoneksersis der, barakkene var ikke all verden og husker også at vi ble uten vann en tid. Var imidlertid kort vei til byen og idellt for noen Harstadgutter som vi hadde i flokken.
Stangnes fort (ex-tyske MKB 2./511 Harstad-Süd) er som alle andre norske kystfort for lengst nedlagt. Området er imidlertid fremdeles i militær bruk (FLO/IKT) og således ikke avhendet og tilgjengelig for offentligheten.

Kan jo også nevne noen flere batterier i nevnte region (alle var ikke "lokalisert" da tråden opprinnelig ble startet):
HKB 3./650 1. Zug Straumen
HKB 3./650 2. Zug Gaare
HKB 3./650 3. Zug Borkenes
HKB 5./983 Stornes
HKB 5./983 Sollia I (ex Stornes)
HKB 6./983 Breivik
HKB 6./983 Sollia II (ex Breivik)
HKB 1./983 Haagenes
HKB 1./983 Salangen
HKB 4./983 Tovik
HKB 14./983 Bremnes
HKB 15./983 Aspenes