"Kombi-bunkere" på Vardafjellet, Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote:Det neste må vel bli å få plassert en FLAK 38 oppi en stilling - det hadde vært stilig :m16:
Det hadde vært helt utrolig!


Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
Eagle Wind wrote:Skikkelig stilig å se utstyret på plass i stillinger, skulle hatt flere slike bilder :bra: Bra jobba :)
Ja, det var jo en spennende prøve det - 100% vellykket etter min mening :bra:
Selvfølgelig ikke mulig uten kompisser med tilgang til 'kurrant utstyr'. Det neste må vel bli å få plassert en FLAK 38 oppi en stilling - det hadde vært stilig :m16:

mvh
KOS
Det går sikkert an å ta museets FLAK 38 ut av Berlin utstillingen en godværsdag, men dette må nok planlegges litt på forhånd, klarere med grunneier, rydde stillinger, avklare transport og plassering i stillingene, osv. Kanonen står for tiden i mursteinsruiner i museets utstilling om Berlin i 1945, og det byr på litt utfordringer å få den ut derfra. Har forresten noen sett gjenværende FLAK 30 stillinger i distriktet?
Attachments
FLAK38.jpg
FLAK38.jpg (116.63 KiB) Viewed 400 times
FLAK30.jpg
FLAK30.jpg (93.81 KiB) Viewed 400 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Det går sikkert an å ta museets FLAK 38 ut av Berlin utstillingen en godværsdag, men dette må nok planlegges litt på forhånd, klarere med grunneier, rydde stillinger, avklare transport og plassering i stillingene, osv. Kanonen står for tiden i mursteinsruiner i museets utstilling om Berlin i 1945, og det byr på litt utfordringer å få den ut derfra. Har forresten noen sett gjenværende FLAK 30 stillinger i distriktet?
Hei, ja - det hadde vært spennende ! Det er vel, som du sier, utfordrende å få den ut derfra...
For øvrig synes jeg personlig at den ikke kommer helt til sin rett i Berlin-utstillingen heller... Den hadde derimot vært 'en perle' i kystfortavdelingen, og da i en frittstående FLAK-stilling med ammo-nisjer etc.. (Men gulvplass er vel et moment her...)
For intet annet objekt, jeg kommer på, er vel mer fellesnevner for installasjonene på Haugalandet enn en FLAK-38(i stilling).
Sted. Jeg har jo nevnt det før engang, men igjen. Den FLAK-stillingen på Ytraland passer mht. adkomst, arbeidsro, vei og løfte-/bære-avstand samt vennligstilte infødte og mulige fotovinkler/bakgrunn.

For øvrig, ditt spørsmål vedr. FLAK 30 : Eneste FLAK-30 stilling(er) jeg vet om er de på Hagland - andre ?
(Har ennå ikke fått målt opp pidestallene der...men nå må det vel nærme seg :rodme: )

mvh
KOS

EDIT: Veldig flott FLAK 38-eksemlar i bildet på gulvet der :bra: - synd denne nesten er 'usynlig' i Berlin- ruinene :(
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
Veldig flott FLAK 38-eksemplar i bildet på gulvet der :bra: - synd denne nesten er 'usynlig' i Berlin- ruinene :(

Enig i at den kunne gjort bedre nytte for seg andre steder enn i Berlin utstillingen, og den skal ikke stå permanent der heller. Planen er å starte et relativt langvarig arbeid med å etablere en utstilling om luftkrigen på Vestlandet, og da kommer nok denne til å bli en del av denne utstillingen. Som du nevner her tar det stor plass hvis vi skal gjenskape stillinger slik de finnes ute i lendet, men vi har vært inne på tanken å sette opp en "nesten" hel FLAK38 stilling.

Du nevner avdelingen om kystartilleriet i ditt innlegg KOS, men det er mer sannsynlig at vi flytter en av 2 cm FLAK Madsen eller Oerlikon kanonene til kystartilleriavdelingen i vinter. Men også her er det plassproblemer da vi skal ha inn en 7,62 cm F.K. i samme avdeling.
Attachments
FLAK 38 i Berlin utstillingen.jpg
FLAK 38 i Berlin utstillingen.jpg (94.72 KiB) Viewed 380 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:utstillingen. Som du nevner her tar det stor plass hvis vi skal gjenskape stillinger slik de finnes ute i lendet, men vi har vært inne på tanken å sette opp en "nesten" hel FLAK38 stilling.
Det må jo bare bli supert :bra:
Arquebus wrote:Du nevner avdelingen om kystartilleriet i ditt innlegg KOS, men det er mer sannsynlig at vi flytter en av 2 cm FLAK Madsen eller Oerlikon kanonene til kystartilleriavdelingen i vinter. Men også her er det plassproblemer da vi skal ha inn en 7,62 cm F.K. i samme avdeling.
Ja, det er nok av utfordringer for dere vil jeg tro... OG FLAK 3* inngår egentlig i begge oppsett. Kanskje 7,62 cm F.K. hadde gjort seg bedre der FLAK 30 står nå 'mellom husene' - slik at både kystfort og luftkrig fikk hver sin FLAK i et 'rett element', for FLAK 38 er jo nærmest en 'fellesnevner' for alle kystfort her, som sagt. Jaja, idéer er det vel nok av :)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Får vel 'redde' tråden tilbake til Vardafjellet igjen tenker jeg :)

mvh
KOS



Igjen presiseres: Ingen turgåere ble utsatt for sjokkerende opplevelser under fotoseansen som fant sted i 2008.
Attachments
Vardafjellet-1.jpg
Vardafjellet-1.jpg (105.65 KiB) Viewed 333 times
Vardafjellet-2.jpg
Vardafjellet-2.jpg (95.75 KiB) Viewed 333 times
Vardafjellet-3.jpg
Vardafjellet-3.jpg (103.06 KiB) Viewed 333 times
Vardafjellet-4.jpg
Vardafjellet-4.jpg (89.25 KiB) Viewed 333 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

under fotoseansen som fant sted i 2008
Stilig "photoshopping", skal se de dukker opp på Ebay nå :-)

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Stilig "photoshopping", skal se de dukker opp på Ebay nå :-)
Takk for det Erik, kanskje jeg burde dekket bildene med 'IKKE FOR BRUK' :-D

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TOP SECRET serien fortsetter, etter litt 'plunder og heft', fra "Kombi-bunkere" i Ramsdalen (Arka), Haugesund 22a med ;

26. Varafjell Several pillboxes, one fire-trench with weapon pits, and one ammunition store.


Is that all ? Kanskje et godt eksempel på detaljer i etteretning dette. Der er vel som regel en del mer 'objekter' enn etteretningen sier...

Se for øvrig også:
Kommandobunkeren på Vardafjellet, Haugesund,
Dekningsrom og skyttergraver på Vardafjellet(1), Haugesund og
Dekningsrom og skyttergraver på Vardafjellet(2), Haugesund
Nb. Innringet 'bunker' er tegnet inn ved Spannaveien.
Nb. Innringet 'bunker' er tegnet inn ved Spannaveien.
Vardafjellet.jpg (23.78 KiB) Viewed 273 times
TOP SECRET serien fortsetter:

KOS 13.04.2011
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Har du bilder av den bunkeren ?
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Nei, det ville vært feil tråd også :cool:
(Er ikke sikkert det var en bunker heller, kan ha vært åpen stilling...)
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:For øvrig har jeg bok nr.760 av 800 (vistnok), innkjøpt des.'07 - så der er kanskje flere kopier igjen om andre har interesse av denne veldig spesielle boken.(NOK 700,- inkl. porto)
Myrvang har en egen web-side med bestillingsinfo. Kontaktet ham i forrige uke, og da hadde han "kanskje 1-2 bøker igjen". Fikk mail i dag om at mitt eksemplar er på vei (nr. 800..?) :)

Et signert eksemplar av "Norske mitraljøser og maskingeværer" kom for øvrig også i hus for et par dager siden.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:To bilder fra hver av de, begynner med nr.1 i sør.
Var en tur på (påske)fjellet i ettermiddag for å se om jeg kunne 'framkalle' Nr.4 litt bedre - og om det var mulig å gjenopprette litt utsikt fra den.

Bilder fra 2007:
Nr.4
Nr.4
20070711_008_8.jpg (202.83 KiB) Viewed 107 times
Nr.4
Nr.4
20070711_011_7.jpg (231.25 KiB) Viewed 107 times
Ikke mulig å få hjelp av gode 'sagførere' på kort varsel, så det tok meg vel en god time for å åpne opp såpass at en kan gå fritt inn i begge inngangene...
20120404_017_1.jpg
20120404_017_1.jpg (166.81 KiB) Viewed 107 times
...og nyte litt lys og utsikt fra den.
20120404_001_1.jpg
20120404_001_1.jpg (149.21 KiB) Viewed 107 times
Oppe til høyre i bildet ser en Kvalen fyr, ytterst på landtungen, temmelig nøyaktig 4.1km fra Nr.4
20120404_005_1.jpg
20120404_005_1.jpg (99.62 KiB) Viewed 107 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Bra jobba KOS !
Synd jeg ikke fikk vært med deg idag og tatt resten av skogen der oppe. Lover å stille neste gang med nyslipt sag og saks i turbomodus :bra:

Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Bra jobba og fine bilder av god utsikt :)
Post Reply

Return to “Haugalandet”