Page 1 of 1

Fjæra / Åkrafjorden / Kyrping

Posted: 17 Sep 2010 9:29
by KOS
Også litt av Haugalandet sin krigshistorie.

'Klippet fra' AS Vest-Transport, Haugesund
AS Vest-Transport, Haugesund wrote:Tunnellene ved Åkrafjorden slapp man å tenke på. De eksisterte nemlig ikke.
Disse ble først fullført under andre verdenskrig av russiske krigsfanger for tyskerne.
Det var nordmenn som startet opp byggingen, men da tyskerne kom, så syntes de det gikk for seint og satte inn mange fanger slik at tunnellene ble raskere ferdig.

Men når Vestlandsbussen i sine første år kom til Kyrping ved Etne, så lå det en slags ferge og ventet der.
Man la ut planker og fikk bussen om bord, for så å sette kursen inn til Fjæra, innerst i Åkrafjorden.
Det fremkommer av teksten at Åkrafjordveien m/tunneller var ferdige ca. november 1944 - da ble nemlig fergen sendt opp til Finnmark. Den hadde da tjenestegjort på strekningen Kyrping - Fjæra siden 1933
Det fremkommer av teksten at Åkrafjordveien m/tunneller var ferdige ca. november 1944 - da ble nemlig fergen sendt opp til Finnmark. Den hadde da tjenestegjort på strekningen Kyrping - Fjæra siden 1933
VestFerge1940.jpg (42.79 KiB) Viewed 632 times

Re: Fjæra / Åkrafjorden / Kyrping

Posted: 07 Nov 2010 2:05
by Henning Dalsvåg
Utrulig hva du finner i "arkivene". :D

Re: Fjæra / Åkrafjorden / Kyrping

Posted: 07 Nov 2010 3:42
by bactuz
Leste endel i den tråden du refererer til her KOS, og den var jammen et seriøst omfattende stykke arbeid !
Mye lokalhistorisk interessant å se på mange av bildene, og vel verdt en titt.

Måtte bare si det, selv om det er litt off-topic ;)

Kai

Re: Fjæra / Åkrafjorden / Kyrping

Posted: 22 Mar 2011 2:01
by Erik E
To utsnitt sakset fra AOK sommeren 1941 - Legges inn uten videre analyser, ringte bare en bjelle da jeg leste Kyrping ;-)

Re: Fjæra / Åkrafjorden / Kyrping

Posted: 22 Mar 2011 3:21
by KOS
Takk for utklipp Erik. En kan godt tenke seg at fremdriftsplaner har vært vel optimistiske her i utgangspunktet. Det var nok en virkelig krevende 'veistubb' å drive fram langs bratte fjord-fjell.

Hadde det ikke vært for okkupantene, og ikke minst krigsfangene som gjorde jobben, så hadde vi nok tatt ferge innover Åkerfjorden langt opp på 60-tallet.

KOS