Det hullet i bunkeren på jordet ser ut til å være laget etter at bunkeren er ferdig da armeringen fremdeles står igjen og det er kun laget hull i betongen.
Oppå bunkeren ligger det en hvitmalt stein, uvist av hvilken grunn
Det er jo mulig at denne har vert i forbindelse med navigasjon eller ligende da den ligger i enden av den oprinnelige flystripen som ble utbygd på 50 tallet da forsvaret benyttet flyplassen.
Litt historie:
1949: Skoleflygingen i full gang på Jarlsberg. Seilflyklubben fusjonerer med TFK. TMFK må avlyse det planlagte Norgesmesterskapet den 5.6 på grunn av meget dårlig vær.
Kommunene Sem og Tønsberg overtar ansvaret for flyplassen. Både den sivile og militære trafikken fortsetter og det blir foretatt omfattende opprusting av plassen.
1950: Full utbygging av Jarlsberg vedtas og det forutsettes en bane på 1200 meter i første byggetrinn.
1951: Jarlsberg Flyplass godkjennes av Samferdselsdepartementet som landingsplass for tunge fly.
1952: Avtale om bruk av Jarlsberg til militær flyging inngås med Det Konglige Norske Flyvåpen.
Den 18 august 1952 lander det første ordinære rutefly på Jarlsberg. Braathen SAFE,s Heron i rute mellom Oslo, Stavanger og Tønsberg.
Braathen SAFE søker Samferdselsdepartementet om konsesjon på ruten Oslo, Jarlsberg, Aalborg.
1953:Det forhandles fram ny avtale om drift av Jarlsberg Flyplass mellom Tønsberg Kommune ogSamferdselsdepartementet og Det Konglige Norske Flyvåpen.
1954: Tønsberg Flyveklubb selger sin eiendom på 53 mål til Tønsberg og Sem kommuner,etter å ha fått forsikring om at det fortsatt skulle være flyplass på Jarlsberg. Endel av avtalen er at TFK skal kunne benytte flyplassen vederlagsfritt.
1959: Luftforsvaret nedlegger all virksomhet på Jarlsberg Flyplass.