Eisenbahn-batterie 689, Nypan / Leinstrand

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Obelix
Posts: 7
Joined: 03 Sep 2010 21:35

Er kjukke berta kanonen som ble kjørt på jernbane til leinstrand skjekket opp av noen?

Her er nok en historie jeg har lyst til å finne ut om er sant.

Bestefar snakket om en kanon som tyskerne hadde som i noen månder under krigen, var starsjonert på Leinstrand, denne var så enorm at den var skinne gående, hylsene fra denne kunne brukes til vanntrau, til regnvann, å når det ble skutt med den, så sildret det i vinduene påmelhus å øysand...

Jeg vet ikke om det er sansynelig noe av det men dette var en av de små historiene bestefar kom med.

1. hvilken kannon kan det være snakk om?
2. Er denne kanonen "observert" andre plasser så vi vet med sikkerhet at denn har vært i norge?
3. Hvor sån ca på leinstrand kan denne ha vært "jømt"?
4. Da denne var jernbane gående så må det være skinne gang eller lignende? (dette er noe som er ikke eksisterende i dag)
5. Hvor ble det av denne kanonen, hvor er den i dag?

Om noen har info eller bilder eller lignende hadde dette vært moro å finne ut av.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det var 2 jernbane batterier i Norge under krigen, disse hadde benevnelse
Eisenbahnbatterie 689
MKB 6/503

Det som kan være aktuellt for deg, uten at jeg kjenner lokale stedsnavn er Eisenbahnbatterie 689, dette batteriet bestod av 2 28 cm jernbanekanoner.
Disse kom til Narvik via Sverige i 1941 og hadde en kort opphold på Storlien i Trøndelag før det gikk til Narvik.
I agust 1942 gikk dette batteriet fra Narvik og til Nypan ved Trondheim, og var kampklart i slutten av august 1942, batteriet ble beordret videre allerede i september 1942 til sør-vestlandet og hadde fast plass ved Marnadal fra desember 1942 til sommeren 1943 da det ble flyttet til Østfold.

Kilde: Jernbanekanoner Stålkolsser på skinnegangen, av Finn Aarum

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Noen som kjenner til noen rester rundt Marnadal fra den tiden kanonene stod der? (bygninger, strømforsyning osv)
Obelix
Posts: 7
Joined: 03 Sep 2010 21:35

Jeg jobber med å finne noen med historie kunnskaper på NSB, det er ikke i dag noen skinner på nypan, å dermed lurer jeg på om plasseringen er feil, jeg vet om noen bygg som tyskerne satte opp.... jeg skal se om det er noen gamle "kår" folk igjen fra den tiden som jan mer eksakt hjelpe meg med å pin pointe plassen...
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

I følge lokale i området er alt av installasjoner rundt kanonstillingene fjernet, de to dreieskivene for jernbaneskytset ble trolig fjernet allerede på 50-tallet.
overland53 wrote:Noen som kjenner til noen rester rundt Marnadal fra den tiden kanonene stod der? (bygninger, strømforsyning osv)
Mvh
Tormod
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Obelix wrote:Jeg jobber med å finne noen med historie kunnskaper på NSB, det er ikke i dag noen skinner på nypan, å dermed lurer jeg på om plasseringen er feil,
Mulig du tenker Nypan leir da blir det feil, for du må tenke Nypan stasjon, og jernbanelinja går der fremdeles ;)

Lurer på om det er noe sidespor der de kunne ha stått?

Battery 689 2x28cm Schwere Bruno L/42

Ta en titt her så finner du nok det du lurer på http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=52&t=3697
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Christian B wrote:
Obelix wrote:Jeg jobber med å finne noen med historie kunnskaper på NSB, det er ikke i dag noen skinner på nypan, å dermed lurer jeg på om plasseringen er feil,
du må tenke Nypan stasjon, og jernbanelinja går der fremdeles ;)
Lurer på om det er noe sidespor der de kunne ha stått?
Synlige sportraseer og lokalisering for en (med litt "godvilje" også den andre) dreieskive på luftfoto fra 1947:
Attachments
Nypan Stasjon 1947.jpg
Nypan Stasjon 1947.jpg (287.29 KiB) Viewed 409 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
jomjom
Posts: 21
Joined: 26 Jul 2016 13:12

Natter wrote:Synlige sportraseer og lokalisering for en (med litt "godvilje" også den andre) dreieskive på luftfoto fra 1947:
Er det den andre dreieskiva som en en kan skimte på luftfoto fra 1947 (finn.no/kart) ca. 650m lenger sør for dreieskiva en kan ane på ditt bilde? (dvs. at du kanskje har litt mye "godvilje"?)
alfafa
Posts: 3
Joined: 22 Oct 2008 18:23

Dreieskive.jpg
Dreieskive.jpg (122.04 KiB) Viewed 200 times
Stemmer nok det :)
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Strengt talt er dette ikke innenfor Trondheim kommune, men derimot Melhus.
JornN
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

JornN wrote:Strengt talt er dette ikke innenfor Trondheim kommune, men derimot Melhus.
Da var det flyttet til en mer geografisk riktig seksjon.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”