Peilstand Skippervik

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Var på en kveldstur i skippervika i Bjugn i kveld,dette er en peilstand som lå på valsneset Nord/øst for Tarva kystfort.Det er ikke mye igjen der ute men fundamentet til peilesøylen står igjen,samt grunnmuren av vaktbrakka(bygd hytte på muren etter krigen) og noe som kan være en slags nærforsvarsstilling.Rundt peilesøylen var det en flerkantet hytte med glassvinduer i følge de som husker på krigen,"kikkerten" på toppen av peilesøylen var en avstandsmåler type med batteribelysning.Om det var radio her ute vites ikke,men i berget er det på flere stedet slått ned jernkroker som sannsynlig kunne vært bardunering av en evt antennemast.Så kommer jeg til det jeg egentlig lurte på ,mens jeg kikket rundt på berget etter evt flere stålkroker fikk jeg se et hull,godt mulig det har vært en stålkrok her også men at den er fjernet.Det underlige med dette hullet var at det var laget en trekant i berget rundt hullet på va 7-8 cm samt noe som kunne være en pil som pekte mot peilehytta.Avstanden fra peilehytta til dett punket kan være ca 10 m,kan det være et kalibreringspunkt for avstandsmåleren? Evt kan det være at punktet er " rett Nord" for avstansmåleren noen som har sett noe slikt flere steder ?
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”