Stillinger/anlegg i Buskerud

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Noen som sitter på rykter eller info om eventuelle anlegg/stillinger i buskerud fylke
Har det meste rundt drammen , men er nysgjerrig på om det er mer i buskerud.
Hørte snakk om noe i skotselva men ikke finni ut mer om det er noe i det
GM250
Posts: 18
Joined: 21 Jun 2009 22:59

Del gjerne informasjonen du har om drammensområdet da?

Jeg vet om noen etterlatenskaper (noen løpeganger med ett par antatte nærforsvarstillinger og en høy betongvegg med rester av "inngang") i Øvre Eiker, men dette er ikke av nyere tid(men derimot tyskt, skal ikke si om det er OT - men de var ihvertfall aktive i Drammen).
Last edited by GM250 on 05 Nov 2010 8:17, edited 1 time in total.
GM250
Posts: 18
Joined: 21 Jun 2009 22:59

Flotte greier! Her kom det mye spennende. Er det en oversikt ett eller annet sted om tilsvarende tyskbygde saker? Jeg lurer på rundt eikertraktene for å være spesifikk. Det må da være mer enn bare det jeg har funnet frem igjen?
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Rundt eikertraktene er det ikke mye å hente.

Har du noen steder i buskerud å tillføye på den listen jeg postet her???

Har du noe info om det i skotselva. byggeår-tillknytning-type-utstyr????
GM250
Posts: 18
Joined: 21 Jun 2009 22:59

Nei det har jeg dessverre ikke. Jeg kan forhøre meg hjemme når jeg skal hjem (til jul), men jeg vet ingenting om det pr dags dato. :)
GM250
Posts: 18
Joined: 21 Jun 2009 22:59

Det er ikke dermed sagt at man kan google littegranne

"Ved en invasjon i søndre Vestfold ville Brig 3 ta opp kampen nærmest på stranda. Hvis man ikke klarte å tilintetgjøre fienden der, og fienden klarte å opprette et brohode og få større mengder panser i land, skulle Brig 3 drive oppholdende strid tilbake til hovedforsvarslinjen Holmestrand-Hvittingfoss. Dette området skulle man sette alt inn på å holde inntil man f.eks. fikk tilstrekkelig allierte forsterkninger av en slik størrelse at man kunne gå mer offensivt til verks. Planene for Østfold var temmelig like.

Midt på 1980-tallet kom man til at man burde bygge ut en del permanente befestninger i fredstid for å styrke forsvaret i hovedforsvarslinjen. I Vestfold ble det planlagt 6 slike sperrestillinger, hvorav to ble ferdigstilt i slutten av 1980-årene (den siste i 1989). Da muren falt og den kalde krigen sluttet, ble videre byggearbeider stilt i bero, og de øvrige stillingene (og tilsvarende i Østfold) ble ikke bygget. De to som ble ferdigstilt ligger med en på toppen av Hanekleiva (sperrer riksvei 319) og en rett nord for Eidsfoss verk (sperrer riksvei 35). Dette er ganske solid utbygde befestninger som fra et sentralt større bombe- og gassikkert tilfluktsrom med køyer for ca. 20 mann har ganger ut til et antall godt beskyttede stillinger for MG og RFK. I tillegg er det rom for ops, kjøkken og generator. "

http://www.milforum.net/forum/viewtopic ... 1&p=310426

Semirelevant i form av at 4 av 6 anlegg ikke ble bygd.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det eneste er at det på toppen av Eidsfoss befinner seg 2 stk. identiske befestninger, en på hver side av toppens topp!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Er riktig som Jon-Vegard sier her at det er to stridsanlegg på eidsfoss og et på hanekleiva, men det var også planlagt ett til på hanekleiva men det bli ikke bygget.
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

GM250 wrote:Del gjerne informasjonen du har om drammensområdet da?

Jeg vet om noen etterlatenskaper (noen løpeganger med ett par antatte nærforsvarstillinger og en høy betongvegg med rester av "inngang") i Øvre Eiker, men dette er ikke av nyere tid(men derimot tyskt, skal ikke si om det er OT - men de var ihvertfall aktive i Drammen).


Dette anlegget ble bemannet av mellom 8 og 10 tyske ikkestridende mannskaper og blei brukt av HV etter krigen frem til ca.1957



det lå også ett tilsvarende type annlegg på Sysle utenfor Vikersund
begge annleggende ble brukt som radio og lyttepost, og speiding etter fly

noen som veit om det er noen oversikt over radio og lytteposter
Post Reply

Return to “INNLANDET”