HKB 1./980 Langesund (984) (Tangen fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Stutzpunkt Langesund

-HKB Langesund og forsvarsverkene i Langesundsområdet 1940-45.

Bamble ligger strategisk plassert i innseilingen til Grenland. Hvis en fiendtlig flåtestyrke i eldre tider skulle ha angrepet byene oppover Frierfjorden, måtte de først passere Bamble-kysten. Under Napoleonskrigene ble det opprettet kanonfort på Gjermundsholmen (Croftholmen) Blokkhustangen på Øya i Brevik og på Strømtangen ved stredet mellom Stathelle og Brevik, skjønt disse stillingene kom aldri i kamp og ble kassert da Napoleonskrigene sluttet.

April 1940 – mars 1941.
9. april 1940 var innseilingen til Grenland fullstendig ubeskyttet bortsett fra en hurtig gravd skyttergrav tuppen av Langesundstangen. De norske soldatene forsøkte forgjeves å treffe de tyske flyene som kom inn fra kysten uten resultater. Heldigvis for Langesunds slapp byen unna kamphandlinger under invasjonen. Den 17. - 22. april kom de første tyske tropper til Langesund og erklærte byen for besatt. De første stasjonære troppene kom senere i mai og konfiskerte Langesund Bad, Frelsesarmeens hus, det lokale bedehuset og senere Skipperhuset.


Ortskommandaturen i Victoriagården ble trolig også opprettet rundt samme tid. Ortskommadanturen var trolig også ansvarlig for ”Hafenwache Langesund” som sjekket de lokale fiskerne når de kom ut og inn med båtene sine.


Mars 1941 – mai 1945.

Allerede i 1940 var det tyske offiserer som øyenvitner sa hadde røde generalstabsstriper på befaring på Tangodden. Det er usikkert når Tangodden blir sperrgebiet for den norske befolkningen, området ble sperret av før fortet ble påbegynt. Fra en linje fra ca Skipperhuset som da markerte den bebygde grensen i Langesund til Steinvika ble det opprettet en sperrelinje for det området som senere skulle bli Stützpunkt Langesund.

Veiforbindelsen ut til Tangodden før krigen var bestod av en enkel sti, Tangodden hadde blitt brukt som friluftsområde for Langesunds befolkning før krigen. Over Hesteklova, ravinen som skiller selve Tangodden med resten av Langesund var det i 30-årene bygd to lettere bruer på dugnad. Tyskerne forstod fort at de måtte utbedre dette for å kunne ta imot tyngre konstruksjonsmateriell samt kanonene. Før 1941 var over var det anlagt vei opp til Hesteklova, året etter kom den nåværende vindelbrua over Hesteklova på plass, denne ble satt i sammen av Langesund Mek. Verksted.


Tangodden ble langsomt forandret til et mylder av konstruksjonsarbeidere fra forskjellige norske firmaer og brakkebaroner under åsyn av Einsatzgruppe Wiking.
Under konstruksjonsperioden ble minst en norsk arbeider drept i en sprengningsulykke.

Dypt inne i fjellet ble det boret ut en stor tunnell som gikk tvers over Tangodden. Her ble det anlagt brakker, som kunne romme rundt 70 mann. (taksteinene til disse brakkene lå der ennå i mai 1995, uvisst skjebne) Det var også egne varmt- og kaldtvannstanker fra en massiv vanntank kledd i hvite porselensfliser (som også var i god stand i mai 1995) Man kunne komme seg inn til det underjordiske nettverket via flere innganger spredt rundt på Tangodden. Under hele krigen ble det også laget forsterkete skyttergraver av betong ,MG-stillinger og flere enmanns hull (fremdeles der i 1995, men murt igjen senere) over hele Tangodden. På østsiden (mot Langøya) er det nesten sammenhengende skyttergraver eller MG-stillinger fram til Hesteklova, etter det er det mer ad hoc brystvern gjort av stablet stein bort til dagens bebyggelse. Trolig var det skyttergraver eller brystvern helt ned til Skipperhuset.

Av uarmerte bygninger ble det b.la det satt opp en kommandantbolig (flyttet), skur for lyskaster med skinner (i dårlig stand i mai 1995, fullstendig borte i dag) og en kjøkkenbrakke som senere brant i 1943, en kjøkkensoldat brant inne, en ny kjøkkenbrakke ble satt opp før krigens slutt (fremdeles der i mai 1995, men revet senere)


Når det gjelder bestyrkningen på HKB Langesund bestod den av 4x K332(f) med en rekkevidde på 16 000m, som sekundærskyts var det minst to 5,0 cm KwK kanoner på selve fortet og en kanon/mørser med et løp med et diameter på 25 cm stasjonert i området mellom bebyggelsen i Langesund og Hesteklova. Av luftvernskyts/flak var det minst to 20 mm, plassert i hver sitt flaktårn, ett hver side av Hesteklova. Annet lettere skyts er ikke kjent, så det blir bare gjetting.
Attachments
Norsk kart fra 1946 som viser plasseringen av batteriet.
Norsk kart fra 1946 som viser plasseringen av batteriet.
norsk_kart1946.jpg (84.99 KiB) Viewed 731 times
Vekselsstilling for MG.
Vekselsstilling for MG.
forumbilde.jpg (195.09 KiB) Viewed 731 times
forumbilde-2.jpg
forumbilde-2.jpg (171.53 KiB) Viewed 731 times
Åpen kanonstilling, opprinnelig bygd for 10,5 cm K332. Ombygd etter krigen for 105 mm SKC/32 tårnkanon.
Åpen kanonstilling, opprinnelig bygd for 10,5 cm K332. Ombygd etter krigen for 105 mm SKC/32 tårnkanon.
stilling_1.jpg (77.22 KiB) Viewed 731 times
En av de 2x R671 kasemattbunkerne, bygd rundt 1944.
En av de 2x R671 kasemattbunkerne, bygd rundt 1944.
kasematt671.jpg (106.42 KiB) Viewed 731 times
Last edited by Stutzpunkt on 10 Sep 2008 19:05, edited 5 times in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har selv noen bilder fra området, men det var den gangen jeg bare hadde 1mb kamera. (jeg gikk kanskje for tidlig over til digitalt kamera da disse kom...iallefall ikke noe superbilder).

Fortet på Langesund kommer høyt på min liste over kystfort. Skogen og stiene glir liksom rundt bunkersene på mystiske måter :mrgreen: . Det var iallefall utrolig mye rart bakom selve fortet. Brukte to dager på plassen! Håper å se mange bilder her!
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

hvordan er det å komme fren i området der på denne tiden av året?

skal en tur til Tønsberg til helga.
er der noen severdigheter der nå?

Werner
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 16 Jan 2019 15:31, edited 2 times in total.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Takker for svar, og hvor mye låst er avlåst?

Werner
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 16 Jan 2019 15:30, edited 2 times in total.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 16 Jan 2019 15:30, edited 2 times in total.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Takker for et glimrende og opplysende innlegg.

fikk lyst til å reise dit med en gang.

Håper det er mulig å få gravd opp litt mere om sekundær bestykkning etter hvert.

Werner
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

kommandobunkeren er det en M 263, litt fil vinkel men pga den litt store "klossete" kuppelen ser det slik ut?

Werner
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vedlagt bilde er fra HKB Langesund. Noen som har en ide hvor bildet er tatt ? Er det f.eks tatt fra/ved en pak stilling ?
Paul S.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hei!
Interessant bilde det der, har du noe årstall på det?

Stützpunkt Langesund som HKB Langesund lå under hadde pr. mai 1945 hadde følgende skyts en 4,7 cm og en 2,5 cm PaK kanon (og muligens en 7,5 cm i følge etteretningsrapporter)

Jeg har en liten følelse på at bildet ditt er tatt i en den ene dalen som ble sprengt ut i 1941-44. Rett i nærheten har man en sammenrast stiling som jeg er veldig usikker kan ha vært for noe. Jeg legger ved to bilder her av det aktuelle stedet, skal forsøke ved å ta et bedre bilde ved neste anledning. Stedet som jeg "utpeker" ligger også rett i nærheten av radiobunkeren. Her var det 2x 20m høye master som stod ca 40 m fra hverandre.

Vet du om utstyret på bildet er noe form for radioutstyr?

Jeg tviler litt på om det har vært en PaK-stilling siden det er et klippesprang rett bortenfor som gjør en landgang ganske vanskelig.
Attachments
Den sammenraste stillingen.
Den sammenraste stillingen.
New Image.JPG (83.13 KiB) Viewed 1803 times
hjørne.JPG
hjørne.JPG (250.63 KiB) Viewed 1803 times
Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Takker for svar.
Bildet er mest sannsynlig fra 1943/44. Er muligens fra Langesund, og ikke HKB Langesund(Jeg la til HKB). Kjøpte noen bilder for noen år siden fra ett såkalt Vo-Messzug og nylig kom der noen til for salg, deriblandt dette og noen fra Trandum.
Utstyret er for kalibrering/måling av skyts Vs.hastighet.
Vedlagt ett som viser hvordan det er ved bruk.
mvh
Paul S.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Takker for den utfyllende informasjonen. Har du forresten fullt navn på den måleavdelingen?

For å være helt ærlig, så vet jeg ikke om noen andre stillinger i Langesundsområdet som kan passe enn ute på selve Langesundstangen, vegetasjonen der ute er iallefall ganske spesiell.

Jeg har også tittet litt på minekart (fra januar 1943), men de viser kun oversikt over bygninger og stillinger (alle stillingne har samme type symbol) Uansett så er det rester av flere feltmessige stillinger utover Langesundstangen som *kan* ha vært beredskapsstilinger for nærforsvarsskytset.
Mvh
Tormod
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

og muligens en 7,5 cm i følge etteretningsrapporter
I 1943 hadde ihvertfall HKB`et en 7,5cm FK01 (n).
Om denne på sikt ble skiftet ut vites ikke.....

Erik
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Erik,
er dette tatt fra 214. ID sin KTB?

EDIT: jeg har sett et gruppebilde av den lokale hjemmefrontsgruppen fra 1945 foran en 7,5 cm IG, men jeg vet ikke om den har noe forbindelse med Tangen/Langesund.
Last edited by Stutzpunkt on 17 Feb 2008 2:13, edited 1 time in total.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”