Onsrud Leir

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Onsrud leir i Ullensaker ble endelig nedlagt i 1997. Etter nedleggelsen ble leiren kjøpt opp av Statsbygg for å brukes som asylmottak. I løpet av de 5-6 årene mottaket var i drift, frem til det ble nedlagt i 2004 så var leiren i følge det jeg har lest i gamle avisartikler, et gigantisk pengesluk.

Jeg har hatt litt problemer med å finne noe særlig informasjon om denne leiren. Et av byggene i leiren er tilsynelatende bygget i 1887, men hvorvidt dette opprinnelig var et sivilt bygg og at leiren kom etter dette, eller om leiren faktisk har eksistert siden 1887 vet jeg ikke.

Det har tydeligvis vært brukt til forskjellige formål opp gjennom årene, men ut ifra det jeg har klart å finne ut, så ble Onsrud leir bla. benyttet som base i Norge for Norges FN-opperasjoner. Leiren var også forlegning for NIKE-batteriet i Nes. På et tidspunkt så var den også tilholdssted for Garden.

Om noen har noe informasjon å tilføye, så tar jeg gjerne imot det.

En av inngangsportene til leiren, med murbygning bygget i 1887, merket OH Onsrud.
Image

Jeg antar at dette var en av kasernene. Har vært benyttet av asylmottaket etter at leiren ble nedlagt.
Image

Image

Image

Akershus Forsvarsdistrikt - Jegerkorpset, Akershus infanteriregiment Nr.4
Image
--
Tommy
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Fant dette på nettet:

Image

Ja, selvsagt! Onsrud har (hatt?) et transittmottak for asylsøkere, ikke flyktningemottak, drevet av Norges Røde Kors. UDI ga dem nemlig melding om avvikling så sent som 31. oktober i fjor.

Tomtearealet er ca. 98.200 m2 , 1 grunneiendom
Brutto gulvareal er ca. 16.300 m2

Onsrud leir er også oppført med et uteareal på 300.000 m².

Kilde http://www.norvetnet.no/forum-test/foru ... sp?TID=944

ullensaker: Onsrud leir ble nedlagt i 1999. Inntil da benyttet FN seg av fasilitetene. I dag tjener leiren en annen viktig hensikt - som flyktningeleir.

Vi står i kasernen på Onsrud leir. Her sto en gang sultne soldater i rekke for sin porsjon middagsmat. Her sto nye rekrutter i giv akt for sine befal. Her marsjerte man.

Et par malingstrøk
De grønnkledde er borte, men tilbake lå leiren. I dag sover gjennomreisende asylsøkere i sengene soldatene en gang lå i. I dag spiser små og store, fra flere nasjoner sammen under den samme, blå hvelving som soldatene en gang gjorde.
- Vanligvis bor rundt 300 flyktninger fra 27 nasjoner her, forteller Grethe Rønaas, fungerende daglig leder for mottaket.
Sammen med henne arbeider 19 ansatte for å drive Onsrud transittmottak.
- Alle bygninger er tatt i bruk, og fungerer slik de skal, forteller Rønaas.
- Vi behøvde knapt nok å gjøre noe med bygningene før vi kunne ta i mot flyktningene. Et par malingstrøk var alt som trengtes!

Stor verdi
Røde Kors driver leiren, som i dag rommer 327 personer. Her venter asylmottakere på intervju, før de blir sendt til et fast husvære. Med beliggenhet syv kilometer fra Jessheim sentrum og nærhet til Gardermoen flyplass, har en gammel leir funnet nytt bruksområde av stor verdi.

HÅPER: Saron, Meron og Kebron Fikre Ukbaab har funnet seg godt til rette på Onsrud, hvor de i påvente av sitt svar fra Utlendingsdirektoratet håper på en trygg hverdag.

Kilde: http://www.fofo.no/Livet+etter+forsvars ... wtrWWK.ips
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Se der ja, fant du noe jeg ikke hadde funnet frem til. Sto en lenke til statsbygg i den ene lenken der:
http://www.statsbygg.no/eiendom/detalj? ... pleks=3597

Leigetakarar:
-Busservice
-Pettersen Flyttebyrå

Vil tippe at de leier plass i garasjeanlegget. Så iallefall ingen tegn til at det var noe slags aktivitet inne i selve leiren.

Etter som jeg har forstått det, så ble planene for Onsrud lagt på hylla da man opprettet nytt transittmottak på Trandum.
Attachments
onsrud_garasjeanlegg.jpg
onsrud_garasjeanlegg.jpg (195.43 KiB) Viewed 813 times
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

I denne PDFen står det følgende:
Ullensaker har hatt den største konsentrasjonen av militærleire i Sørøst-Norge.
Av disse er Hauerseter innbefattet i Forsvarets egne verneplaner, og Trandum er
sikret vern gjennom en verneklausul. Onsrud vestre har en lang forsvarshistorie
ved at gården ble lagt ut til offisersgård i 1663, var i bruk som rekonvalesent-
hjem for tyske soldater under andre verdenskrig og fungerte som militærleir i
perioden 1952 til 1998. Anlegget er registrert i Statens kulturhistoriske eien-
dommer og er klassifisert som verneverdig av Statsbygg.
--
Tommy
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

rekonvalesent-
hjem for tyske soldater under andre verdenskrig
Enda en slik :-)
Er vel nummer 756 i rekken eller noe slik.....
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=35&t=3132


Mvh
Erik E (Skeptisk)
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

Kjører forbi leiren Onsrud til og fra jobb, derfor var det artig å se bilder derfra. Rettere sagt, artig med bilder, men deprimerende med forfallet. Den røde kasernen (bilde nr. 2) var forlegningen for Nes NIKE. NIKE sitt A-område var lokalisert i leiren, men hadde delte en del funksjoner med hæravdelingene. Det spesielle var at kjøretøyene ble ikke vedlikeholdt ved Onsrud, men ved Gardermoen flystasjon. I forbindelse med relokaliseringen av Forsvarets avdelinger på Gardermoen var det konkrete planer om å utvide leiren, og det var også utredet å etablere skyte/ øvingsfelt på Bøleråsen, eller som det heter i dag Neskollen (der Nes NIKE hadde radarene sine)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ja, det var ganske fremtredent forfall på alle bygningene i leiren. Plenen virket ganske nyklipt da jeg var der, men det tror jeg nesten er det eneste vedlikeholdet som blir gjort der.
Var også å kikket oppe på Bøleråsen tidligere i vår, men der var det iallefall ingenting igjen. Var vel så man kunne se at det hadde vært noe der, om man viste om det, men ellers tror jeg ikke man hadde tenkt over det. Selve utskytningsområdet til NIKE-batteriet virker (iallefall det man klarer å se utenifra) å være ganske mye igjen av, men er vel eid av en privatperson, og fremdeles inngjerdet.
--
Tommy
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Kan bare nevne at Hær-aktiviteten (ved siden av Luftforsvarets aktivitet, dvs. Nes Nike-batteri) i Onsrud leir fra 1960-tallet og senere var som hovedkvarter og andre støttefunksjoner for Jegerkorpset-Akershus Infanteriregiment nr. 4/Akershus Forsvarsdistrikt nr. 4 (IR 4/FDI 4) som i 1994/1995 ble erstattet av det territoriale regiment Jegerkorpset-Akershus Regiment (JAR) som igjen ble nedlagt i 2002/2003. Virksomheten med FN-styrkene var fordi IR 4/FDI 4 (senere JAR) var oppsettende avdeling for de norske FN-styrkene og derfor ledet all styrkeproduksjon for disse. Jeg leverte inn mitt personlige utstyr fra NORBATT I i september 1978 på depotet i Onsrud leir og ble dimmittert der.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

TommyG wrote:Ja, det var ganske fremtredent forfall på alle bygningene i leiren. Plenen virket ganske nyklipt da jeg var der, men det tror jeg nesten er det eneste vedlikeholdet som blir gjort der.
Var også å kikket oppe på Bøleråsen tidligere i vår, men der var det iallefall ingenting igjen. Var vel så man kunne se at det hadde vært noe der, om man viste om det, men ellers tror jeg ikke man hadde tenkt over det. Selve utskytningsområdet til NIKE-batteriet virker (iallefall det man klarer å se utenifra) å være ganske mye igjen av, men er vel eid av en privatperson, og fremdeles inngjerdet.
Så det ER Neskollen som var tidligere radarplassering for Nike i Nes... :-) Har lurt på dette lenge, om hvor radarene til dette batteriet lå, siden det ikke er SÅ mange høye åser rundt om kring på Nes. Men tankene har stadig endt opp på Neskollen, eller Bøleråsen som det tydeligvis egentlig het. Tenkte at det hadde vært en kurrant affære å trekke kabler fra Neskollen og mot utskytningsområdet til Nes NIKE langs den tidligere avstengte/forbudte veien fra Riksveg 2 til selve utskytningsområdet.
Hva de nye eierne skal bruke Utskytningsområdet til er ikke godt å si. Sist jeg var der, var stedet til salgs av Skifte, og gjerder og overvåkningsutstyr så tilsynelatende operativt ut.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

marius wrote:
TommyG wrote:Ja, det var ganske fremtredent forfall på alle bygningene i leiren. Plenen virket ganske nyklipt da jeg var der, men det tror jeg nesten er det eneste vedlikeholdet som blir gjort der.
Var også å kikket oppe på Bøleråsen tidligere i vår, men der var det iallefall ingenting igjen. Var vel så man kunne se at det hadde vært noe der, om man viste om det, men ellers tror jeg ikke man hadde tenkt over det. Selve utskytningsområdet til NIKE-batteriet virker (iallefall det man klarer å se utenifra) å være ganske mye igjen av, men er vel eid av en privatperson, og fremdeles inngjerdet.
Så det ER Neskollen som var tidligere radarplassering for Nike i Nes... :-) Har lurt på dette lenge, om hvor radarene til dette batteriet lå, siden det ikke er SÅ mange høye åser rundt om kring på Nes. Men tankene har stadig endt opp på Neskollen, eller Bøleråsen som det tydeligvis egentlig het. Tenkte at det hadde vært en kurrant affære å trekke kabler fra Neskollen og mot utskytningsområdet til Nes NIKE langs den tidligere avstengte/forbudte veien fra Riksveg 2 til selve utskytningsområdet.
Hva de nye eierne skal bruke Utskytningsområdet til er ikke godt å si. Sist jeg var der, var stedet til salgs av Skifte, og gjerder og overvåkningsutstyr så tilsynelatende operativt ut.
Det er forholdsvis lett å se, dersom man kikker på div. flyfoto av området. Det er fremdeles sensurert :D
I tillegg dersom du kjører opp til toppen der, så er det en forholdsvis stor asfaltert parkeringsplass der, og jeg tipper at det ikke er de som driver med skogsdrift der oppe som har anlagt den ;) Jeg tok noen bilder da jeg var der oppe i vår, men det var som sagt ikke stort å se. Dette bildet er vel av det tydeligste tegnet til at det hadde vært noe der oppe. Ser jo nesten ut som noe slags løpegrav, men kan ikke helt se for meg at det var utbygd noe særlig med nærforsvar her.
Attachments
_DSC4695_sm.jpg
_DSC4695_sm.jpg (292.93 KiB) Viewed 663 times
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

TommyG wrote:
marius wrote:
TommyG wrote:Ja, det var ganske fremtredent forfall på alle bygningene i leiren. Plenen virket ganske nyklipt da jeg var der, men det tror jeg nesten er det eneste vedlikeholdet som blir gjort der.
Var også å kikket oppe på Bøleråsen tidligere i vår, men der var det iallefall ingenting igjen. Var vel så man kunne se at det hadde vært noe der, om man viste om det, men ellers tror jeg ikke man hadde tenkt over det. Selve utskytningsområdet til NIKE-batteriet virker (iallefall det man klarer å se utenifra) å være ganske mye igjen av, men er vel eid av en privatperson, og fremdeles inngjerdet.
Så det ER Neskollen som var tidligere radarplassering for Nike i Nes... :-) Har lurt på dette lenge, om hvor radarene til dette batteriet lå, siden det ikke er SÅ mange høye åser rundt om kring på Nes. Men tankene har stadig endt opp på Neskollen, eller Bøleråsen som det tydeligvis egentlig het. Tenkte at det hadde vært en kurrant affære å trekke kabler fra Neskollen og mot utskytningsområdet til Nes NIKE langs den tidligere avstengte/forbudte veien fra Riksveg 2 til selve utskytningsområdet.
Hva de nye eierne skal bruke Utskytningsområdet til er ikke godt å si. Sist jeg var der, var stedet til salgs av Skifte, og gjerder og overvåkningsutstyr så tilsynelatende operativt ut.
Det er forholdsvis lett å se, dersom man kikker på div. flyfoto av området. Det er fremdeles sensurert :D
I tillegg dersom du kjører opp til toppen der, så er det en forholdsvis stor asfaltert parkeringsplass der, og jeg tipper at det ikke er de som driver med skogsdrift der oppe som har anlagt den ;) Jeg tok noen bilder da jeg var der oppe i vår, men det var som sagt ikke stort å se. Dette bildet er vel av det tydeligste tegnet til at det hadde vært noe der oppe. Ser jo nesten ut som noe slags løpegrav, men kan ikke helt se for meg at det var utbygd noe særlig med nærforsvar her.
Ikke godt å si hvor bra nærforsvaret var ved Nike-anlegg. Der radar-området var plassert varierte det vel fælt hvor fortifikatorisk de plasserte utstyret, som opprinnelig var container/henger-basert i amerikansk bruk. Mulig de brukte tidligere fjellanlegg, slik jeg oppfatter at de gjorde på Nike Trøgstad, eller at de bygde noe nytt. Eller så benyttet de det som opprinnelig tiltenkt, som et rent containerbasert modulsystem. På trøgstad bygde de i allefall permanente radar-standplasser i betong med radom for værbeskyttelse. Kansje det var slik også i Nes.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

På Asker-batteri, der radar etc. var på Hagahogget, var da den fortifikatoriske utbyggingen ganske stor. Vi brukte den mye til øvelser i HV på slutten av 90-tallet. Det var ikke bare radar der, men også kommandosentral/ildledesentral for hele batteriet. I tillegg til bunker under radar-domen var det en stor bunker som gikk ned i fjellet til KO, ildledesentral etc. med mange rom, jeg tror det var i hvert fall 2 etasjer, kanskje 3 (har ikke vært der siden ca. 2002, så hukommelsen er rusten). Nå er jo Meteorologisk institutts værradar satt opp på området. Det må da ha vært tilsvarende bunker for KO-plass, ildleding etc. på Nes batteri også?
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

lilje wrote:På Asker-batteri, der radar etc. var på Hagahogget, var da den fortifikatoriske utbyggingen ganske stor. Vi brukte den mye til øvelser i HV på slutten av 90-tallet. Det var ikke bare radar der, men også kommandosentral/ildledesentral for hele batteriet. I tillegg til bunker under radar-domen var det en stor bunker som gikk ned i fjellet til KO, ildledesentral etc. med mange rom, jeg tror det var i hvert fall 2 etasjer, kanskje 3 (har ikke vært der siden ca. 2002, så hukommelsen er rusten). Nå er jo Meteorologisk institutts værradar satt opp på området. Det må da ha vært tilsvarende bunker for KO-plass, ildleding etc. på Nes batteri også?
Skulle tro det, hvis det var en form for standard på utbggingen av batteriene i Norge. Men for Nes sitt vedkommende er det da i tilfellet godt skjult, både i terrenget og i historiedokumentene. Kansje anleggene er for "ferske" i nedleggelses-historien til at alle opplysninger er frigitt, eller så er det som så mye annet i forsvaret at all dokumentasjon, tegninger osv gikk rett i makuleringsmaskinen ved nedleggelsen uten tanke på ettertiden.
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

På Facebook er det ei gruppe for NIKE-veteraner, og i bildeserien er det en del snacks. Tror alle bildene som omfatter radarer er fra Bøleråsen. Hele anlegget ble jevnte med jorda i 2006 (?), men jeg har sålangt funnet 75 cm piggtråd, et halv sete, deler av en luftkanal og en slapp huggorm.
Oppretter straks en ny tråd ved navn Romerike :)
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”