HKB 65./977 Fiskaa Vann (1944 -> 1945)

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote: - Hvorfor ramme inn et område på kartet og skrive "Feld"?
"Wiese" som står til høyre i utsnittet betyr jo egentlig det samme (eng, mark, jorde...)
Markering av områdene har sannsynligvis noe med enklere observasjon/melding og nærforsvarsvåpen å gjøre.


.
Last edited by Arquebus on 13 Oct 2010 18:18, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote: Inspirert av måten å merke de forskjellige brakkene på kartet med navnet på tyske byer, så har jeg navnsatt nærforsvarsstillingene på fortet.
Fint arbeid dette Kai :)

Men er det hensiktsmessig å blande inn slike navn sammen med de originale tyske navnene som allerede er identifisert?


.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Arquebus wrote:Men er det hensiktsmessig å blande inn slike navn sammen med de originale tyske navnene som allerede er identifisert?
Vel... husker du denne som du postet på side 4?
Hvis dere kunne tatt et bilde eller kart fra området og nummerert det dere finner, så var det enklere å få illustrasjonene til å passe med oversiktskart/bilde og indeksere en layout over området.
Jeg holder på å lage et oversiktskart over området, og istedenfor å nummerere stillingene valgte jeg å gi dem navn, nettopp i tråd med den måten tyskerne navnsatte brakkene på. Bynavn på brakkene, mannsnavn på nærforsvarsstillingene...
Men slapp av - Det blir ikke navn på tyske bilmerker på kanonene eller tyske schlagere på mg'ene... hehe... :)

Jeg syntes bare det var lettere å holde tunga beint i munnen med navn på 25 nærforsvarsstillinger enn å bruke tall.
Men om det var hensiktsmessig? Ja, jeg mener det. Ellers hadde jeg vel ikke gjort det. Om andre ikke synes det, så dem om det... PDT_Armataz_01_18

Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Eg syns navn istedenfor nummer på nærforsvarstillingene var en go ide.
Lettere å forholde seg til en alle de talla...
For de er spredt over et stort område, så hvordan skulle en da nummerert de "riktig"...
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Jeg syntes bare det var lettere å holde tunga beint i munnen med navn på 25 nærforsvarsstillinger enn å bruke tall.
Men om det var hensiktsmessig? Ja, jeg mener det. Ellers hadde jeg vel ikke gjort det. Om andre ikke synes det, så dem om det...
Litt 'kunstnerisk frihet' må du få...synes jeg. (Dessuten var det åpenbart nok tall å holde styr på ;-)

ref.: FR***
Franz 32 V 287924 6583281
Fritz   32 V 287924 6583281

Ellers. Å indeksere 25 objekter 'alfa-nummerisk' fornuftig(hva er riktig?) er ikke noe problem i det hele tatt , men det viktigste er jo at de er identifisert og logget med posisjon :-D
:bravo

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote:Dessuten var det åpenbart nok tall å holde styr på ;-)
ref.: FR***
Franz 32 V 287924 6583281
Fritz   32 V 287924 6583281
Franz og Fritz ligger tre meter fra hverandre så jeg tok posisjonen midt i mellom dem. Derfor har de fått samme "adresse" :)

(Selv om du sikkert mente jeg hadde rotet det til siden du insinuerte at jeg ikke klarte å holde styr på så mange tall....hehe...)

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:(Selv om du sikkert mente jeg hadde rotet det til siden du insinuerte at jeg ikke klarte å holde styr på så mange tall....hehe...)
Siste siffer i koordinaten er 1 meter... Så nære var de jo ikke - Siamesiske tvillinger :D

Mener bestemt at håndtering av mange tall ikke er 'ønskekonkuransen' til BacTuZ LOL

Stå på :bra:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Mener bestemt at håndtering av mange tall ikke er 'ønskekonkuransen' til BacTuZ LOL
Mener bestemt at der har du heeeeelt rett PDT_Armataz_01_14 !

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Mener bestemt at der har du heeeeelt rett PDT_Armataz_01_14 !
:D :D :D

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hvis man ser litt på utstyret til Fiskåvann så trenger man vel strengt tatt ikke lete etter noen stor avstandsmåler.
De var utstyrt med en 125 cm avstandsmåler, og to stk 1m
Skulle tro at de 1m målerne var for flak/pak/Kwk ?, og den på 125 cm for batteriet, evnt for den feltkanonen.
Så hadde de 1 stk Langbasisgerat 42 H, og 1 stk E-Uhr 42 H. JEF har en forklaring på utstyret på linken under.
Så hadde de jo også de de kaller See-Beobachtungstelle med 3 mann, og det nevnes også en framskutt observatør. Ligger man til mannskap for kommunikasjon m.m, og utstyret som er nevnt så kan man jo evnt prøve å plassere det i den bunkeren som er nevnt i tråden. Det passer vel ? Og hvor passer en slik avstandsmåler inn ? Er vel noen "høl el groper området som passer til en slik
Paul S.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 30&start=0
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Vi begynner på 32 V 287806 6583585 og denne bunkeren som ligger meget godt gjemt.

En uvanlig bunker egentlig siden den er så takløs. Tenkte først at dette var en brakkegrunnmur, men med to vinduer, to nisjer i inngangspartiet, samt 60 cm. tykke vegger, så heller vel tankene i retning bunker. Selv om taket er et lite mysterium...
Hvordan var denne ellers 'innredet' ? Kunne den fungere som en ammobunker for bombekasteren, som jeg godt kan tenke meg lå såpass tilbaketrukket fra hovedfront(sør). Jamfør f.eks. bombekasterene på Vikene.
Var det noen av de to stillingene, den dype eller den grunne, som hadde spesielt fin tilgang til betongbunkeren ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ser ikke helt for meg denne som ammobunker... To vinduer og nisjer i inngangen tilsier vel ikke akkurat dedikert ammobunker...
Ikke har det vært noe solid tak heller ser det jo ut som.

Av stillingene med best adkomst fra bunkeren, så blir det den med de høye veggene.

Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Anser meg selv om noenlunde ferdig med dette oversiktsbildet nå... PDT_Armataz_01_18
Skulle det dukke opp noe mer så blir det selvfølgelig oppdatert, men dette er altså det vi har fått med oss på våre fem besøk her ute den siste måneden.

Dette "kartet" viser altså de synlige funn og inneholder ikke alt som vises på det tyske kartet. Rett og slett fordi mye av det som står på det tyske kartet ikke lenger finnes.

Bildet legges her ut i en 900 px versjon, men trykk på linken under, og en dobbelt så stor versjon åpenbarer seg. :)
Fullsize versjon av oversiktsbildet(2105 px)

Mvh.
Kai
Attachments
HKB Fiskaa Vann anno 2010
HKB Fiskaa Vann anno 2010
fiskaavann.2010.oversiktsbilde.900.jpg (853.07 KiB) Viewed 28 times
Last edited by bactuz on 17 Oct 2010 20:35, edited 1 time in total.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

meget bra fremstilling over hva som er funnet.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Flott fremstilling. Virker som om fortsområdet var ganske spredt utover.
--
Tommy
Post Reply

Return to “ROGALAND”