HKB 65./977 Fiskaa Vann (1944 -> 1945)

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hule 5
Attachments
hule 5.jpg
hule 5.jpg (1007.14 KiB) Viewed 267 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Siste bildepost i denne tråden foreløpig viser restene av bygningen merket "Prag" på det tyske kartet.

Ifølge de lokale sto det her et hus hvor 12 russiske krigsfanger bodde. I tillegg til vakter...

Da har vi sett bilder fra samtlige objekter som er avmerket på oversiktskartet jeg lagde :)

Jaja.... Dett var dett. Hehe...


Kai
Attachments
"Prag"
"Prag"
prag.jpg (808.45 KiB) Viewed 267 times
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Meget bra Kai!! :bravo
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Paul S. wrote:Hvis man ser litt på utstyret til Fiskåvann så trenger man vel strengt tatt ikke lete etter noen stor avstandsmåler.
De var utstyrt med en 125 cm avstandsmåler, og to stk 1m
Takk for fin info fra basiskilder Paul S. Jeg er i prinsippet enig om at de tyske basiskildene går utenpå det andre, selv om det kanskje kan være unøyaktigheter i forhold til virkeligheten her også.

Stusser litt over opptellingen fra milorg karene der ute i 1945 som nevner to avstandsmålere og en stor avstandsmåler for kanoner. Det kunne tyde på at den "store" var større enn de to små og ikke at forskjellen er 25 cm. Det er dette jeg bygget mine slutninger fra - i tillegg til det at kanonene er gruppert for å skyte sørover mot Karmsundet og innseilingen fra Boknafjorden.

Jeg er ikke så inne i ildgivning med artilleri så jag kan si om utstyret for langbasismåling gjør avstandsmåleren overflødig. Hvis de skal skyte mot mål i Karmsundet mot sør så vil målingen vare sånn noenlunde i front av målet, kanskje med en liten skrå vinkel, og jeg vet heller ikke om dette gjør avstandsbedømmelse og hastighet til målet vanskeligere.


.
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Hmm ble ikke så lett dette..For om en skal kunne se om en finner evt plassering på en slik så er det jo litt avhengig av størrelsen på den.
Har funnet en høyde i nærheten som er merket med utsiktspunkt, så på denne høyder har vi jo en mulighet da--Men som sakt ikke lett å lete etter noe når en ikke vet hva en skal lete etter.... :oops:
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Takk for fin info fra basiskilder Paul S. Jeg er i prinsippet enig om at de tyske basiskildene går utenpå det andre, selv om det kanskje kan være unøyaktigheter i forhold til virkeligheten her også.
Enig med det. Man skal ikke stole blindt på de tyske kilder, og i dette tilfelle notere seg at vedkommende som skrev noen av de tyske oversikter satt i Etne etter freden og laget disser oversikter.
Har minimal kunnskap om dette så kan ikke bidra noe særlig, men kunne vært moro å sett bilde av en slik 125 cm avstandsmåler. Lurer på om ikke den er litt mer "omfangsrik" enn de på 1 meter, noe som muligens kan forklare utrykket "stor"
Legger ved en link som kan være litt nyttig når man er inne på dette.
mvh
Paul S.
http://pics.zuport.dk/imageuploads/1254 ... ol%205.pdf
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Takk for at du deler dette dokumentet med oss Paul S. Her er nok mye god info. for de aller fleste.

Jeg har ikke bilde av hhv. 1m. og 1,25m. avstandsmålere foran meg, men det er ikke så store forskjellen på de vi har på museet av disse typene. Men det er ikke umulig å beskrive den ene som stor i forhold til de andre to. Vi kommer kanskje ikke stort lenger på dette akkurat nå.


.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hei der...

Tidligere i tråden er det nevnt både fremskutt observasjon og avstandsmålere utenfor batteriområdet. Det er også tidligere blitt nevnt en høyde ca. 1 kilometer sør for batteriet hvor det er påbegynt arbeider som ikke ble ferdig før freden tok over.

Viser her nok et bilde av denne stillingen som ligger ca. 80 meter over havet og er en fremragende plassering for slikt vi her leter etter.
Så her er det mer enn sannsynlig at tyskerne planla og kanskje anla OP for Fiskaa Vann.

Klikk linken for 360 graders panorama fra stillingen og se selv. :)


Kai
Attachments
Fremskutt OP og avstandsmåler for Fiskaa Vann? Tja... Kanskje det?
Fremskutt OP og avstandsmåler for Fiskaa Vann? Tja... Kanskje det?
kolstøvarden stilling.jpg (681.78 KiB) Viewed 172 times
Se panorama i 360 grader om du klikker linken over i teksten.
Se panorama i 360 grader om du klikker linken over i teksten.
kolsto panorama 800.jpg (111.97 KiB) Viewed 172 times
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Flott Bactuz :)

Er det helt feil å hatt en slik avstandsmåler nord for batteriet? :|
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Eagle Wind wrote:Flott Bactuz :)

Er det helt feil å hatt en slik avstandsmåler nord for batteriet? :|
Spørs vel hvor langt nord du snakker om. Litt merkelig kanskje å plassere det så veldig langt i bakkant av batteriet når hovedskuddretningen er andre veien.
Jeg vet ikke... Noen andre kan kanskje uttale seg?

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:
Eagle Wind wrote:Flott Bactuz :)

Er det helt feil å hatt en slik avstandsmåler nord for batteriet? :|
Spørs vel hvor langt nord du snakker om. Litt merkelig kanskje å plassere det så veldig langt i bakkant av batteriet når hovedskuddretningen er andre veien.
Jeg vet ikke... Noen andre kan kanskje uttale seg?

Kai
Tja, 'noen' kan vel stikke hodet fram ;-)
Hovedskuddretning, ja ikke minst for nærforsvaret. Men legg også merke til at alle kanonene på FVann kunne vendes 360grd såvidt vi kan se.
Med andre ord kan de nå landområder(landingsområder) så langt sør som Ferkingstad - og nord til Hagland med sine maks. 17.000m ! Da trengs ikke allverdens "real-time avstandsmåling", men derimot gode kart, ferdig oppmålte avstander. Samt utbygd observasjonstjeneste, samband og koordinering/ildledelse.
For luftvern ville avstandsmåling fremdeles være aktuelt.

Så hva med alle avstandsmålerene ? Vel, de flyttet jo fra et 'sjømålsfort' med 'pikk & pakk' har vi forstått... Alle som har flyttet vet at en ikke har direkte bruk for alt en har med seg på lasset i sin nye bolig (og så kan det jo komme vel med siden) PDT_Armataz_01_18

Det er da, slik jeg ser det, mulig at de ville hatt observasjon nordover også - eventuelt i tillegg til koordinering fra f.eks. Mosskarsfjell.

Men, dette er bare teori - har aldri sett et eneste dokument om dette :m16:

KOS :sjef:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hovedskuddretning, ja ikke minst for nærforsvaret. Men legg også merke til at alle kanonene på FVann kunne vendes 360grd såvidt vi kan se.
Med andre ord kan de nå landområder(landingsområder) så langt sør som Ferkingstad - og nord til Hagland med sine maks. 17.000m ! Da trengs ikke allverdens "real-time avstandsmåling", men derimot gode kart, ferdig oppmålte avstander. Samt utbygd observasjonstjeneste, samband og koordinering/ildledelse.
Kampoppdraget for Fiskaavann er som følger:
Schutz des Seeweges vor der Westküste Karmöys, Sicherung des Hafen Kopervik, des Eingangs Veavaagn, Der hafeneinfahrt Haugesund und der Enge Salhus. Abwehr gelandeten gegners auf Nordaarmöy. Verteidigung des Stützpunktes gegen Angriffe von See and aus der Luft.
mvh
Paul S.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Paul S. wrote:Schutz des Seeweges vor der Westküste Karmöys, Sicherung des Hafen Kopervik, des Eingangs Veavaagn, Der hafeneinfahrt Haugesund und der Enge Salhus. Abwehr gelandeten gegners auf Nordaarmöy. Verteidigung des Stützpunktes gegen Angriffe von See and aus der Luft.
mvh
Paul S.
For all som er lite drevne i tysk som meg, så blir det sånn ca. som dette på norsk (ifølge Google translate og litt hjelp fra meg):

Beskyttelse av sjøveien utenfor Karmøys vestkyst, sikre havnen i Kopervik og Vedavågen, havneinngangen i Haugesund og Salhus.
Forsvare landet på Nordkarmøy. Forsvare fortet mot angrep fra sjøen og luften.


Takk Paul, da vet vi ihvertfall at skuddretningen er i alle retninger :bra:

Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

For en tid tilbake fikk jeg tatt meg en samtale med den tidligere omtalte damen på 85 år som har bodd på Fiskaaen i hele sitt liv.
Det var lite hun kunne fortelle om fortet så derfor har jeg ikke skrevet noe tidligere.

Det eneste hun fortalte som var av noenlunde interesse, var i forbindelse med angrepet på Avaldsneskirken (som jeg ikke klarer å finne en dato for).
Da et britisk fly kom inn over området og skjøt på kirken, som det kan ses spor av den dag idag i form av kulehull i døren.

Hun var på jobb denne dagen, i Dalabrekkå, bare noen hundre meter fra kirken. Flyet kom inn rett over hodet på henne og hun husket det vanvittige bråket som om det skulle vært igår som hun sa...

Da hun kom hjem til Fiskaaen var alle vinduene i huset knust. Ifølge henne på grunn av at kanonene ved Fiskaa Vann hadde vært meget opptatt med å skyte på det britiske flyet. Hun mente selv at de store kanonene også skjøt på flyet og at det var derfor alle vinduene hadde gått fløyten, men det finner jeg vel heller tvilsomt...

Så batteriet var ihvertfall i kamp denne ene gangen :)

Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Det var nok etter denne episoden kirken ble kammuflert med tømmer/treverk...
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “ROGALAND”