Arquebus krigshistorisk museum

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Arquebus wrote:Hei og takk for tips vedrørende tekst. 200 bar er vel trykket i lufttanken på torpedoen, skal se om vi kan få fikset på den.
Mener tyskerne holdt seg til kg/cm^2 (dog for alle praktiske formål tilnærmet lik bar).
200kg (maks trykk) var ganske riktig fylletrykket for en krigstorpedo (evt. en øvelsestorpedo på maks distanse). Ellers ble luftbeholderen fylt iht. innstilt distanse (tabell i torpedobuch) for å sikre nok oppdrift etter endt løp.
Arquebus wrote:Slik jeg forstår deg så avfyres torpedoen over vann enten med trykkluftflasken eller med kardus (ladning)?
Stemmer.
Arquebus wrote:Vet du evt. hvorfor de hadde disse to forskjellige mekanismene til å avfyre torpedoen?
I etterkrigsbruk var det for kystartilleriets del luft som var primærmetode (kardus var kun for reserveløsning ved mangel på/dårlig kapasitet trykkluft). MTB'ene skjøt dog primært med kardus. For vår del handlet dette om praktiske/økonomiske vurderinger: Luft var billigst, men ikke like tilgjengelig ombord (så vidt jeg vet hadde en ikke trykkluftanlegg på MTB'ene).
Det holder ellers nødvendigvis ikke å bare ha en kompressor ombord, da en må kunne fylle flasken på røret kjapt.

Jeg er usikker på hvilke bestemmelser og evt. grunnlaget for tyske vurderinger, men det er jo naturlig å tenke at det mest sannsynlig var bestemt av tilgjengelighet på trykkluft (dvs. kompressor + mest sannsynligvis en flaskebank).
Trykkluft er åpenbart det beste alternativet om man har mulighet for det (billigst, "gjennvinnbart" og i tillegg noe mindre vedlikeholdsbehov på torpedoene etter skudd da kardusen gir relativt kraftig soting på torpedoens akterdel).
Når det er sagt, viser de fleste bilder jeg har sett av overflateutskytning bruk av kardus og det skurrer kanskje litt da man i alle fall på de større overflatefartøyene hadde kompressor ombord (men muligens ingen luftbank..?).

Jeg har noen tyske torpedoreglementer og mener jeg har sett noe om dette i en innholdsfortegnelse... (litt utfordrende å finne ut av når en ikke er stø i tysk, og bøkene som oftest er trykt i fraktur :shock: ). Har uansett ikke tilgang til dette før etter ferien, men skal sjekke når jeg kommer hjem + høre med et par andre som kan tenkes å ha en formening.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Museet har besluttet å ha åpent lørdager og søndager i september.


ÅPNINGSTIDER

1. mai - 31. august 2012:
Åpent hver dag 11:00 - 17:00
(også lørdager og søndager)

September 2012:
Åpent lørdager og søndager 11:00 - 17:00
Attachments
Arquebus info og kart.jpg
Arquebus info og kart.jpg (137.29 KiB) Viewed 347 times
Terningkast 5 i VG.jpg
Terningkast 5 i VG.jpg (10.96 KiB) Viewed 347 times
Maglite
Posts: 96
Joined: 14 Feb 2009 9:43
Location: Karmøy

Åpent i september . Helt topp .

Har dere fått på plass målesøyla med tilhørende marinekikkert 10x80 oppå???
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Maglite wrote:
Har dere fått på plass målesøyla med tilhørende marinekikkert 10x80 oppå???
Vi har en del peileoptikk som skal på plass i utstillingen om kystartilleriet, får håpe til neste sesong hvis det ikke dukker opp andre ting som vi må prioritere først.
Maglite
Posts: 96
Joined: 14 Feb 2009 9:43
Location: Karmøy

Det var det jeg tenkte på ja.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Kommer innom museet lørdag 8 september, det er oppe da?
Mvh
Yngvar
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Yngvar wrote:Kommer innom museet lørdag 8 september, det er oppe da?
Prøver å holde oppdaterte åpningstider på side 1 i tråden.



ÅPNINGSTIDER


1. mai - 31. august 2012:
Åpent hver dag 11:00 - 17:00
(også lørdager og søndager)

September 2012:
Åpent lørdager og søndager 11:00 - 17:00




VEGBESKRIVELSE


Følg E134 til Førresfjorden fra Haugesund eller fra Aksdal.
Godt skiltet fra E134.
Ca. 9 km fra Haugesund
(32 V 294873 6592757)



KONTAKT MUSEET


post@arquebus.no
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Kai & KOS nyttet en grå 1.september til en liten oppdateringsrunde på Arquebus ... (mens vi venter på at løvet skal dale ned ...)

Vi kom over denne noe beskjedne haubitseren på vår vandring...
Ikke noe 'tekst-tavle' her ...
Ikke noe 'tekst-tavle' her ...
20120901_001_1.jpg (68.69 KiB) Viewed 217 times
Om det er Dunlop dekkene - eller den norske sjablonteksten den er flau over vites ikke ,
men om jeg ikke tar for mye feil så har vi her et høyst relevant objekt for samlingen;
En 10,5 cm 'l.F.H.16', som utplassert i divisjonsart. batterier; Sandeid, Kopervik, Førresfjorden/Grinde.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: Vi kom over denne noe beskjedne haubitseren på vår vandring...

Om det er Dunlop dekkene - eller den norske sjablonteksten den er flau over vites ikke ,
men om jeg ikke tar for mye feil så har vi her et høyst relevant objekt for samlingen;
En 10,5 cm 'l.F.H.16', som utplassert i divisjonsart. batterier; Sandeid, Kopervik, Førresfjorden/Grinde.

KOS

Ja en 10,5 cm Le Fh 16 med hjul fra 10,5 cm K332(f) og den er ikke flau over noe, men rullet ut i utstillingen for å gi plass til restaureringsarbeid i verkstedet og rydding i ett av magasinene. Jeg mener at Førresfjorden bare var stabsbatteri og derav var ikke oppsatt med kanoner, og de tre batterier hadde som du nevner utgangsstillinger i Sandeid, Grinde, og Kopervik. Artilleribataljonen hadde også som kjent ett fjerde batteri med i faste stillinger i Skåredalen. Materiellet var stort sett 10,5 cm. M/16 ved disse batteriene med unntak av en periode der ett av kompaniene hadde 7,5 cm kanoner (mobilt batteri Grinde).
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Lørdag 4. mai 11-17 i Førresfjorden.
Attachments
Plakat BEREDSKAPSDAGEN 2013.jpg
Plakat BEREDSKAPSDAGEN 2013.jpg (211.71 KiB) Viewed 141 times
gove
Posts: 1
Joined: 03 May 2013 17:25

Hei

Vet ikke om dette er rette plass, men vanskelig å finne noe som handler om det jeg lurer på.

Jeg fant en strisekk på kvisten, med hakekorsmerke, stempel fra 1938 og en ørn. Lurer på hvilken verdi det kan være på denne.

Kanskje har noen tips om hvor jeg kan henvende meg..??
Maglite
Posts: 96
Joined: 14 Feb 2009 9:43
Location: Karmøy

gove wrote:Hei

Vet ikke om dette er rette plass, men vanskelig å finne noe som handler om det jeg lurer på.

Jeg fant en strisekk på kvisten, med hakekorsmerke, stempel fra 1938 og en ørn. Lurer på hvilken verdi det kan være på denne.

Kanskje har noen tips om hvor jeg kan henvende meg..??
Den høyeste verdien blir faktisk å donere den gratis til Museet. Da kan tusenvis i fremtiden få se den . Selger du den for noen usle få kroner så havner den i en skuff og blir glemt. :bravo
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Uansett så er prisen på markedet for slike sekker bare noen hundrelapper...ED.
ErikD
Post Reply

Return to “Haugalandet”