Samletråd for Larvik

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Innvendig mg-bunker ved Sky.
Er det dobbel panserplate i skyteskåret her og?

Erik
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Mulig jeg er dum, men er ikke helt sikker på hva du mener med dobbel. Mener disse er lik de fleste jeg har sett.
Mvh.
Jon-Vegard
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Man kommer langt med god tid og pågangsmot, Jon-Vegard. Er såpass priviligert selv jeg. Og man skal ikke gi seg før snøen omsider har lagt seg. Vi får håpe at det er bart på bakken en stund til, jeg ble hvertfall snytt for en del turer i fjor vinter :lei:

Takk for kompliment ang. mitt engasjement i Fr.stad-distriktet, er bare så synd at det ikke er flere som engasjerer seg her.

Tormod: Jeg tenkte i hovedsak på størrelse på bunkere som ligger litt spredd, men som du påpeker har vi nok noe som er utilgjengelig ved de store fortene ja :)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Jon-Vegard:

Takker for tips vedrørende å ta bilder! Har ikke tenkt på den muligheten du forespeiler der.
Og takker for forklaring vedrørende forskjellen på bunker og fjellanlegg.
:)




Har noen av dere besøkt anleggene ved Hvittensand?

PS: Får ikke lagt inn noen flere bilder i kveld. Men lover å legge inn i løpet av morgendagen!!
Jeg har tenkt til å lage en mappe for de jeg kopierer og legger inn her, og det trenger jeg litt tid på. Er litt treg av meg! :blee:
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Kenneth.

Mener å huske at Jon-Vegard har lagt ut bilder fra den plassen du nevner. Jeg har også vært der selv men har kalt det for "langveggen" det er et lite fjellanlegg der, en MG-bunker samt en MG-stilling så vidt jeg husker :)

Hvis du er usikker på blender / lukker på kamera ditt er det lurt på kjøre auto. Alltid er det bra å ta mange og gjerne like bilder, og vær påpasselig med fokus. Ta deg god tid når du knipser, da får du som oftest det beste resultatet.

Selv har jeg bare et compactkamera, Canon PS SX110

P.S. Bare ta tiden til hjelp du :)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

De fleste stedene har vært omhandlet i tidligere tråder, men det gjør ikke så mye. Kom igjen!!!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Mulig jeg er dum, men er ikke helt sikker på hva du mener med dobbel. Mener disse er lik de fleste jeg har sett
Dum er du ikke... Og i første øyekast ser de like ut... Men flere av disse bunkerne har dobbelt skyteskår med 5 cm betong mellom platene. Ganske spesielt og kun funnet lokalt i Grenland:
Attachments
Dobbel483P2.jpg
Dobbel483P2.jpg (102.36 KiB) Viewed 109 times
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Da skjønner jeg hva du mener. Dette er noe jeg ikke har tenkt på å sjekke, men mener at det ikke var dobble, men er ikke helt sikker.
Mvh.
Jon-Vegard
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Jon-Vegard wrote:Dette er noe jeg ikke har tenkt på å sjekke
Den signerer jeg og på, trodde det var en "enkel" løsning som var standard. Får presse noen runder i distriktet i helga og sjekke denne detaljen.
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

molich wrote:Hei Kenneth.

Mener å huske at Jon-Vegard har lagt ut bilder fra den plassen du nevner. Jeg har også vært der selv men har kalt det for "langveggen" det er et lite fjellanlegg der, en MG-bunker samt en MG-stilling så vidt jeg husker :)

Hvis du er usikker på blender / lukker på kamera ditt er det lurt på kjøre auto. Alltid er det bra å ta mange og gjerne like bilder, og vær påpasselig med fokus. Ta deg god tid når du knipser, da får du som oftest det beste resultatet.

Selv har jeg bare et compactkamera, Canon PS SX110

P.S. Bare ta tiden til hjelp du :)

MVH Morten C.
Det fjellanlegget er nå delvis stengt. På ene siden er det murt helt igjen (har bilde av det, legger inn etterhvert) og på den andre siden er det halvveis murt opp, vet ikke hva de har tenkt på her. Merkelig å ikke mure helt igjen når man først skal stenge! Kan jo være at noen har hugget det opp i ettertid. Har noen vært inni dette fjellanlegget og tatt bilder?

Ja, jeg er veldig usikker på dette med blender. Lukker er tiden det tar for å ta et bilde. Ved raske bevegelser brukes kort lukkertid. Ved trege bevegelser og helst stille, brukes lang lukkertid.

Er du fornøyd med det kamera? Kan nemlig tenke meg et kamera til, et kompaktkamera, som jeg kan bruke til dette bruket. Må bare få meg bedre lyskilde. Noen tips der og i farten?



Skal redigere noen bilder nå, så snart vil dere få se noen bilder fra turen sist helg og etterhvert fra turen i går ved Hvittensand. Heter vel Ormetoa der disse anleggene ligger.
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Dette er fra fjellanlegget ved Mørk krysset:
Attachments
Gått ras rett innenfor (redigert 4. november).jpg
Gått ras rett innenfor (redigert 4. november).jpg (376.32 KiB) Viewed 80 times
Utgangen (ferdig redigert 4. november).jpg
Utgangen (ferdig redigert 4. november).jpg (416.67 KiB) Viewed 78 times
Trapp i sandmasser (ferdig redigert 4. november 2010).jpg
Trapp i sandmasser (ferdig redigert 4. november 2010).jpg (566.98 KiB) Viewed 78 times
Store heller (ferdig redigert 4. november 2010).jpg
Store heller (ferdig redigert 4. november 2010).jpg (342.77 KiB) Viewed 78 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kenneth wrote:Ja, jeg er veldig usikker på dette med blender. Lukker er tiden det tar for å ta et bilde. Ved raske bevegelser brukes kort lukkertid. Ved trege bevegelser og helst stille, brukes lang lukkertid.
Er ingen fotoekspert (hvilket mine bidrag her inne tydelig illustrerer...), men her er i alle fall kort oppsummert dette med blender og lukkertid:

Blenderåpning ("Av" program på kamera) bestemmer dybdeskarphet: Lav verdi = liten dybdeskarphet, høy verdi = mye dybdeskarphet. Blenderåpning avgjør også normalt hvilken lukkertid man skal bruke: Lav verdi = rask lukkertid, høy verdi = langsom lukkertid.

Lukkertiden ("Tv" program på kamera) fryser/ fanger bevegelse: Rask lukker fryser bevegelse, langsom lukkertid fanger bevegelse. Ved lange lukkertider må man bruke stativ for å unngå uskarpe bilder.

En enkel regel som alltid gir skarpe bilder: Lukkertid = 1,6 x brennvidden (eks: 18mm objektiv = 1/30s lukkertid, 55mm = 1/90s).

En måte å "lære" riktige innstillinger på blenderåpning og lukkertid, er å ta bilder på auto, og sjekke verdiene på blender/ lukker for de bildene som blir gode (ved å tryppe "display" under visning av bilde, kan du få disse verdiene frem på skjermen - evt. kan du lese de av EXIF-dataene i et bildebehandlingsprogram el. på PC'en).

Mtp. fotografering i bunkere/ fjellanlegg, så kan man f.eks. bruke lang lukkertid, og en kraftig lommelykt til gradvis å lyse opp hele rommet (eller "male" det med lys om du vil...).
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Kenneth wrote:Dette er fra fjellanlegget ved Mørk krysset:

Kjempebra Kenneth :bra:


Det finnes mange bra kompakt-kameraer på markedet, sikkert lurt å sjekke ut de som har blitt testet. Personlig syns jeg Canon har mye bra. Har en eldre modell PS A590 som jeg har tatt mange bilder med, og som ikke er FOR stort å ha i lomma.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det fjellanlegget er nå delvis stengt. På ene siden er det murt helt igjen (har bilde av det, legger inn etterhvert) og på den andre siden er det halvveis murt opp, vet ikke hva de har tenkt på her. Merkelig å ikke mure helt igjen når man først skal stenge! Kan jo være at noen har hugget det opp i ettertid. Har noen vært inni dette fjellanlegget og tatt bilder?

Tenker du her på anlegget på Hvittensand? I så tilfelle så har det vært helt stengt, men noen individer har sett sitt snitt til å åpne det igjen. Jo, har vært inne og tatt bilder her og, ligger ett sted på forumet også, men husker ikke hvor.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Noen bilder fra Hvittensand.
Attachments
Hvittensand 001 - Kopi.jpg
Hvittensand 001 - Kopi.jpg (282.03 KiB) Viewed 43 times
Hvittensand 016 - Kopi.jpg
Hvittensand 016 - Kopi.jpg (327.1 KiB) Viewed 43 times
Hvittensand 022 - Kopi.jpg
Hvittensand 022 - Kopi.jpg (211.59 KiB) Viewed 43 times
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”