Samletråd for Larvik

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Natter:

Dette her var veldig snilt av deg! Tusen takk for god og informativ hjelp! :bra:
Bruker forresten auto til å se hvilke innstillinger jeg bør bruke manuelt. For det er ingen tvil. Med riktige innstillinger på de manuelle programmene, så får du bedre bilder enn når du bruker auto programmene. Men utrolig kjekt å kunne gå utifra innstillingene autofunksjonen bruker. Da kan man "leke" seg litt. :)



molich:

Takker! :)
Det du skriver her: "FOR stort å ha i lomma", er hovedgrunnen til at jeg ønsker meg et kompaktkamera. Det er mer jobb med et speilreflekskamera! Men man er vel avhengig av meget gode lyskilder for å kunne ta bra bilder! For blitzen er vel ikke sterk nok på et kompaktkamera til at den lyser opp et mørkt rom. Og det er ikke alltid speilreflekskamera heller. Kanskje ekstern blitz hadde vært en god ide? Men det gjør det jo bare mer tungvint, men det vil kanskje ta enda bedre bilder? Ender nok opp med et kompaktkamera tenker jeg!



Jon-Vegard:

Fine bilder! :)
Ja, jeg tenkte på Hvittensand. Så du kom inn der? Godt gjort! :bra: Jeg er mer tvilende til om jeg kommer over den hindringen... :smile:
Er det noen rom inni denne? Trapper?



Det må gjentas nok engang! Jeg skjønner ikke hvorfor man må stenge alt man kommer over fra krigens dager! Betyr ikke kulturminner noen ting?

Flere bilder kommer! :)
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

To bilder fra MG bunkeren på Sky, tatt med mobil så ikke helt top-notch kvalitet.
Tatt før utbyggingen av ny E18 trasè startet. Det arbeides tett ved denne bunkeren nå, så det er grunn til å tro at den ryker i forbindelse med utbyggingen. I annet tilfelle vil den nok dekkes til og stå like utenfor gjerdet når traseèn er ferdig.
Attachments
Mg bunker på Sky
Mg bunker på Sky
sky_mg.jpg (211.25 KiB) Viewed 275 times
Nødutgang MG bunker på Sky.
Nødutgang MG bunker på Sky.
sky_nod.jpg (387.81 KiB) Viewed 275 times
Fra inngangspartiet.
Fra inngangspartiet.
sky_inngang.jpg (133.28 KiB) Viewed 274 times
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Takker for fine bilder, EspenS! :bra:
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Fine bilder!
Ja, jeg tenkte på Hvittensand. Så du kom inn der? Godt gjort! Jeg er mer tvilende til om jeg kommer over den hindringen...
Er det noen rom inni denne? Trapper?

Ingen trapper der inn. Her noen bilder inne.
Attachments
Hvittensand 032 - Kopi.jpg
Hvittensand 032 - Kopi.jpg (260.5 KiB) Viewed 259 times
Hvittensand 034 - Kopi.jpg
Hvittensand 034 - Kopi.jpg (189.08 KiB) Viewed 259 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Nærforsvarsstilling og kabelgrørftmerkeing ved Sky.
Attachments
Larvik, Sky  001 - Kopi.jpg
Larvik, Sky 001 - Kopi.jpg (330.97 KiB) Viewed 258 times
Larvik, Sky 030 - Kopi.jpg
Larvik, Sky 030 - Kopi.jpg (356.65 KiB) Viewed 258 times
Mvh.
Jon-Vegard
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Flotte bilder, Jon-Vegard! :)

Jeg var en tur nede på Ormetoa nå nettopp. Jeg kom inn i tunnelen du har lagt inn bilder av, men hadde glemt en vesentlig ting, nemlig å lade batteri på kamera!! :rodme:

Når jeg så "bytt batteripakke" på skjermen, så ble jeg både flau og litt sint på meg selv. Skal ikke være mulig å glemme noe så vesentlig som å lade batteriet.

Jeg fikk i det minste tatt en tur inn i tunnelen, og den var jo ganske kul. Gikk slakt nedover. Så eksempelvis den krakken en har lagt inn bilde av her.

Det første som møtte meg var en slags murvegg, rett innenfor, 2 meter ca fra der jeg gikk inn. Hva har dette vært for noe?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kenneth wrote:Flotte bilder, Jon-Vegard! :)

Jeg var en tur nede på Ormetoa nå nettopp. Jeg kom inn i tunnelen du har lagt inn bilder av, men hadde glemt en vesentlig ting, nemlig å lade batteri på kamera!! :rodme:

Når jeg så "bytt batteripakke" på skjermen, så ble jeg både flau og litt sint på meg selv. Skal ikke være mulig å glemme noe så vesentlig som å lade batteriet.

Jeg fikk i det minste tatt en tur inn i tunnelen, og den var jo ganske kul. Gikk slakt nedover. Så eksempelvis den krakken en har lagt inn bilde av her.

Det første som møtte meg var en slags murvegg, rett innenfor, 2 meter ca fra der jeg gikk inn. Hva har dette vært for noe?
Det er nærforsvar, skyteskåret er sprengt.
Attachments
Hvittensand 018 - Kopi.jpg
Hvittensand 018 - Kopi.jpg (227.27 KiB) Viewed 246 times
Mvh.
Jon-Vegard
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Du er nok ikke den første som opplever å gå tom for batteri, Kenneth. Man lærer seg fort å ha et ekstra sett batteri i lomma. Sikkert greit å ha i bakhodet når du skal kjøpe kompaktkamera, få tak i et med vanlig standard "AA" batterier, smeller du i Litiumbatt. får du mange flere bilder pr. sett enn f.eks. vanlig alkaliske.

Legger ved noen bilder i samme slengen.

MVH Morten C.
Attachments
Vittensand.JPG
Vittensand.JPG (115.45 KiB) Viewed 240 times
Larviksfjorden.JPG
Larviksfjorden.JPG (80.09 KiB) Viewed 240 times
Langveggen (1).JPG
Langveggen (1).JPG (145.86 KiB) Viewed 240 times
MVH Morten C.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Erik E wrote:
Mulig jeg er dum, men er ikke helt sikker på hva du mener med dobbel. Mener disse er lik de fleste jeg har sett
Dum er du ikke... Og i første øyekast ser de like ut... Men flere av disse bunkerne har dobbelt skyteskår med 5 cm betong mellom platene. Ganske spesielt og kun funnet lokalt i Grenland:
Er dobbel i MG bunkeren på Riis sletta i Bamble; finns det dobble i andre MG bunkere rundt i landet, eller snakker vi om en særegen Vestfold/Telemark konstruksjon?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Ser at det er dobble ved Sky også!
Mvh.
Jon-Vegard
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jon-Vegard wrote:Ser at det er dobble ved Sky også!
En ganske artig diskusjon dette. Har ikke lagt spes. fokus på dette men bunkeren på Langøya ( Kråkerøy) har også doble stålplater med betong mellom ser det ut til.

MVH Morten C.
Attachments
Langøya.jpg
Langøya.jpg (152.18 KiB) Viewed 187 times
MVH Morten C.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Virikdammen ved Sandefjord har også dette.

Samme med bunkerne ved Skiensveien i Larvik.
Kai
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

Takker for fine bilder! :)

Ikke fått vært her på en stund. Er svært aktiv på origo. Er noen av dere å treffe der?

En kamerat og jeg har forresten mange planer neste år! Vi skal utforske flere steder! Gleder meg veldig!! :)
Kenneth
Posts: 39
Joined: 09 Jul 2010 13:27

På høy tid å dra opp denne tråden igjen!

Har besøkt flere steder i år, men er først og fremst stedet jeg besøkte i går som vil være av interesse, tror jeg. :)

I går besøkte jeg nemlig Kalveløkka, en halvøy som stikker ut nord i Åsrumvannet. Jeg møtte to lokale menn på vei dit, en på Trollsåsveien og en litt oppe i skogen mot Kalveløkka. Ingen av disse visste noe om anlegg fra krigen ytterst på Kalveløkka. Men sistnevnte ga meg en god forklaring på hvordan jeg lettest tok meg over høydedraget. Fulgte en traktorvei, lite brukt, så litt vanskelig å se om jeg faktisk fulgte veien, men sola kom da til god hjelp, måtte gå mot syd. Jeg nådde toppen av halvøya (58 meter over havet), så nå begynte sakte men sikkert ferden nedover igjen til mitt endelige mål. Men så tok veien slutt, og jeg måtte gå der jeg følte det var naturlig å gå, og nå var sola enda mer til hjelp. Jeg måtte klatre litt ned en skråning, med en liten bærepose i den ene hånda og kamera i den andre, så bød det på litt utfordringer, men det var heldigvis ikke all verden til klatring. Jeg nådde til slutt et jordet, og da var jo saken grei, nå fulgte jeg kanten av jordet dit jeg mente målet var. Jeg gikk derimot ut av jordet og inn i skogen igjen litt for tidlig, så jeg måtte forsere en god del ulendt terreng langsetter vannet, før jeg til slutt fikk øye på en del stein som var sprengt ut. Her skjønte jeg at det måtte være, så jeg tok meg en pust i bakken og spiste og fikk i meg litt væske. Så gikk jeg opp til området hvor det var en del stein som lå utover, og hva finner jeg, anlegg fra krigen! Da ble jeg rimelig stolt over meg selv, etter å ha funnet stedet jeg var på jakt etter, det til tross for at to lokale menn ikke visste om stedet. Han siste spurte meg forresten om jeg var kartlegger, jeg bare svarte at jeg er interessert i anlegg fra krigen og ønsker å dokumentere det jeg kommer over. Hyggelig kar!

Anlegget jeg fant består av to mindre skytestillinger/mindre bunkere. Vet ikke helt hva det kalles for noe, men var liksom en åpning hvor en kunne reise seg opp og se, og trengte man å beskytte seg var det bare å bøye seg og gå inn i rommet i bakkant. Ikke store greiene, men utrolig spennende å finne noe slikt der. Løpegravene var temmelig lange, vil anslå rundt 30 - 40 meter. Han siste mannen som forklarte meg veien over høydedraget, han visste derimot om en bunker ved veien ved Åsrum gårdene. Denne vet jeg om selv, men har aldri besøkt den, og vet heller ikke helt hvor den ligger.

Hadde vært spennende å undersøkt området med noen likesinnede! :)

Bilder kommer senere, har for tiden mobilt bredbånd, og det går tregt for tiden, så bildene må vente. Har ikke sett på de selv ennå! :blee:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Vi venter i spenning på bildene :-)
--
Tommy
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”