Samletråd for Larvik

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Kenneth wrote:Ett bilde fra Søndre Blokkhus fjell. :)
Noen som har noen formening om bruksområdet til fjellanlegget i Søndre Blokkhusfjell?

Det gikk et par trapper opp til fjellanlegget under krigen, men det er såpass krongelte at jeg ikke kan se at det har vært noe annet enn et bomberom.

Men det var så lang jeg kan se ikke noe tyske brakker/hus i umiddelbar nærhet til anlegget.

Lager brisen lå et par hundre meter unna, men hadde jo egne tilfluktsbunkere.

Også dørene, som fremstår som "skipsdører" virker merkelige.
Terjeaa
Posts: 4
Joined: 07 Jun 2021 16:57

Hvor er mannskapsbunkeren på mørk? Tobruken og fjellanlegget gikk greit å finne, men mannskapsbunkeren sliter jeg med..
TurTrollet86
Posts: 1
Joined: 13 Feb 2023 20:54

Hei . Jeg lurer på om noen veit om tunneler som går under bakken mange plasser rundt i Larvik ? Har hørt det går en fra siden på nye E18 rett før brua , den skal føre til Trudvang gjestegård . Og en fra herres huset til kirken på tolleroden . Noen som veit noen mer ?? :smoke:
yngvarH
Posts: 19
Joined: 18 Jan 2023 17:07

De fleste historier om veldig lange eller veldig store tuneller fra krigen er sjelden sanne. Om det skulle være en tunell fra E18 brua til Trudvang så ville jo den være temmelig lang. Man mæ spørre seg selv om hvilken hensikt en slik tunell ville ha under krigen, da det ikke var større anlegg så langt inne i landet ved Farris vannet.
Selvsagt kan det være laget noe der lenge etter krigen men det skulle i så fall være mulig å finne ut av ved å kontakte kommunen.
Ang. Tollerodden så var det mye aktivitet der under krigen og det ble bygget, bunkere, mindre fjellanlegg og kanonstillinger der. Nå vet ikke jeg hvor Herredshuset ligger men er det historier om veldig lange tuneller til ikke strategiske steder så finnes de kanskje ikke der heller. Det meste er funnet eller dokumentert og kan finnes her på Forumet.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”