Larvik

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Snublet over en bunker, men det var noe som forundret meg. Burte ikke skyteskåren og inngangen vært på motsatt plass.

(Springgraven er ved pilens posisjon )

MVH Morten C.
Attachments
Larvik.JPG
Larvik.JPG (132.94 KiB) Viewed 261 times
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Var dette det eneste skyteskåret på bunkeren? Mange av disse såkalte "Kistelokk-bunkerne" har et eget nærforsvar som dekker inngangen.
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Stutzpunkt wrote:Var dette det eneste skyteskåret på bunkeren? Mange av disse såkalte "Kistelokk-bunkerne" har et eget nærforsvar som dekker inngangen.

Neida, dette skåret var det som dekket inngangen....så langt er jeg med. Men er ikke innganger mer utsatt, og at en evnt. fienden kan nærmest stå på dørterskelen før de blir observert. Bunkeren har 2 stykk skyteskår på motsatt side som dekker elva i begge retninger.


På denne bunkeren på Langøya er det jo slik jeg tenker på:

MVH Morten C.
Attachments
Langøya.jpg
Langøya.jpg (82.12 KiB) Viewed 253 times
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ok, da er jeg litt med på notene :-) Det kan være at tyskerne hadde noen feltmessig anlagte stillinger rundt bunkeren i tillegg til nærforsvaret; at man rett og slett prioriterte andre skuddvinkler for bunkerskytset?
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk for oppklaringen, Tormod. Jeg "kjøper" den, for jeg fant bl.a. en åpen MG-stilling samt en nr. 2 bunker med kisteform-dør som sikkert fungerte som dekning/forlegning.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Noen som vet hvor tyskerne hadde peilestasjonen "Anemone" i Larvik? Kan noen av disse fundamentene som er vist på første side være fra denne peilestasjonen?
Mvh
Tormod
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Plasseringen til Anemone er fortsatt en godt bevart hemmelighet dessverre.
User avatar
Andreas N
Posts: 37
Joined: 12 Mar 2009 10:47
Location: Skien

Jeg poster i denne tråden her jeg, etterom jeg ikke klarte å finne noen egen tråd på "Anemone" under radar/varslingssystemer avdelingen.

Hvis jeg har forstått det riktig (hvilket er langt fra sikkert) så var Anemone en FuMB stilling.
Hva slags funskjon/rolle hadde en FuMB stilling? Skulle den plukke opp fiendtlige radiosignaler?

Jeg ser også av følgende link http://gyges.dk/Norge%20FuMB%20Stellung%207.pdf at Anemone var satt opp med:

- FuMB 4 Samos
- Korfu 812/274
- Naxburg

Se bilder/tegninger nederst på følgende linker:
http://www.gyges.dk/Funkmessbeobachtung ... n%20WL.htm
http://www.gyges.dk/kriegsmarine_signal ... ligenc.htm

Det slår meg at alle disse tre typene ser ganske mobile ut og lurer derfor på hvorvidt det i det hele tatt er sannsynlig å finne fysiske spor etter Anemone der ute i terrenget? Har vi andre FuMB stillinger i Norge som var satt opp med tilsvarende utstyr og finner man eventuelt fysiske spor ved disse? Hadde vært greit å vite hva man ser etter hvis man uforvarende skulle snuble over noe betong der ute i geografien. Kanskje SES har noen innspill?

Veldig spennende og samtidig fryktelig forvirrende dette her med radarstillinger og varslingssystemer. :-)

Med vennlig hilsen

Andreas N
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Andreas N wrote:Jeg poster i denne tråden her jeg, etterom jeg ikke klarte å finne noen egen tråd på "Anemone" under radar/varslingssystemer avdelingen.

Hvis jeg har forstått det riktig (hvilket er langt fra sikkert) så var Anemone en FuMB stilling.
Hva slags funskjon/rolle hadde en FuMB stilling? Skulle den plukke opp fiendtlige radiosignaler?

Jeg ser også av følgende link http://gyges.dk/Norge%20FuMB%20Stellung%207.pdf at Anemone var satt opp med:

- FuMB 4 Samos
- Korfu 812/274
- Naxburg

Se bilder/tegninger nederst på følgende linker:
http://www.gyges.dk/Funkmessbeobachtung ... n%20WL.htm
http://www.gyges.dk/kriegsmarine_signal ... ligenc.htm

Det slår meg at alle disse tre typene ser ganske mobile ut og lurer derfor på hvorvidt det i det hele tatt er sannsynlig å finne fysiske spor etter Anemone der ute i terrenget? Har vi andre FuMB stillinger i Norge som var satt opp med tilsvarende utstyr og finner man eventuelt fysiske spor ved disse? Hadde vært greit å vite hva man ser etter hvis man uforvarende skulle snuble over noe betong der ute i geografien. Kanskje SES har noen innspill?

Veldig spennende og samtidig fryktelig forvirrende dette her med radarstillinger og varslingssystemer. :-)

Med vennlig hilsen

Andreas N
SES har ingen kjenskap til plasseringen av Anemone.

I et tysk arkiv er det funnet en grov posisjonsangivelse og jeg har brukt flere dager på å leite over nesten hver eneste fjelltopp i området uten å finne noe som føles relevant.

Jakten fortsette i år både i terrenget og i norske arkiver.

Du har rett i at det neppe er noe spes mye betong å finne etter radiopeilestasjone, dog kan det være bolter i fjellet etter bardunering etc.
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Lokasjonen til Anemone er funnet!

Det er fysiske spor uten at det i og for seg er så mye å rope hurra for. Detaljene kommer i min utgivelse om "Tysk invasjonsforsvar i Larvik", trolig i 2020.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vedlagt noe som viser organiseringen av Luftwaffes Funkmessbeobachtung und Stördienst ved krigens slutt.
Anemone ser ut til å hå vært en av de store sammen med den på Lista.
mvh
Paul S.
Attachments
2.jpg
2.jpg (151.41 KiB) Viewed 78 times
2a.jpg
2a.jpg (100.13 KiB) Viewed 78 times
3.jpg
3.jpg (169.21 KiB) Viewed 78 times
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Takk for ekstra opplysninger. Litt uklart avfotografering, men det meste om Anemone var lesbart.

Anemone stasjonen var bemannet med 15 mann ifølge mine kilder.

Er det noen som har noen formening om en slik stasjon kan tenkes å ha vært utsyrt med en generator for å levere strøm til radioutstyret?

Var en strømgenerator vanlig utstyr på tilsvarende lytteposter?
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Litt uklart avfotografering, men det meste om Anemone var lesbart.
Har lagt ut noen bedre og større kopier under Radarstillinger/varslingssystemer.
mvh
Paul S.
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Ser ut til å være den samme informasjone som er gjengitt på hjemmesiden til Nøding (som desverre døde for en del år siden).

http://www.noding.com/la8ak/a12.htm

"14. ANEMONE:
Larvik 4 Peilplätze, Beobachtungsbereich 20-220MHz und 9cm -
Schwere und mittl. Englische Fu.M.G., Hyperbelnavigasjon, sämtliche Bordgeräte im m- und cm-Bereich"
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”