HKB 25./978 Husvik

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Mye kan vel sie om dette sted, noen har sagt "et museum til å spy av"
Jeg sitter med blandede følelser i skrivende stund. Flotte kanoner 10,5 cm Schbeider som peker inn i fjellet, en Flak 88r som ligger slengt på bakken er noe av det triste man ser. Det er også et bra sted å besøke, jeg ble positivt overrasket over hvor stort det var, også mange tunneler som det var.
Det er godt skiltet ned til Hausvik, med severdighet symbol på skiltene. Så blir du møtt av et stort kart nede på fortets/områdets inngang, som forklarer hvor man kan gå for å finne ting. Dette er vel også desverre et sted som blir lite prioritert av stat for å holde, kan vi sammen som bor her gjøre noe?
Mvh
Carsten PDT_Armataz_01_11
Attachments
Ned fra etasje under KO til Hall og tunneler.
Ned fra etasje under KO til Hall og tunneler.
Trapp ned i fjellet.jpg (135.2 KiB) Viewed 1316 times
Bunnen av trappehus opp til KO
Bunnen av trappehus opp til KO
Nede i bunnen av trappehuset..jpg (133.36 KiB) Viewed 1316 times
Stor hall i bunnen av et trappehus, vet ikke hva som var tenkt her.
Stor hall i bunnen av et trappehus, vet ikke hva som var tenkt her.
Stor hall ved trappehuset..jpg (121.22 KiB) Viewed 1316 times
Hvor skal vi gå?
Hvor skal vi gå?
Et nettverk av ganger.jpg (133.28 KiB) Viewed 1316 times
Som jeg skrev, møtes du av et nettverk av ganger inne i fjellet.
Som jeg skrev, møtes du av et nettverk av ganger inne i fjellet.
overføring fra Sony kamera 260.jpg (129.53 KiB) Viewed 1316 times
Tror dette må være hovedinngangen til fjellanlegget, men er usikker.
Tror dette må være hovedinngangen til fjellanlegget, men er usikker.
Hovedinngang til fjellet.jpg (270.28 KiB) Viewed 1316 times
Kanon 1 og  2 med bunker.jpg
Kanon 1 og 2 med bunker.jpg (175.64 KiB) Viewed 1316 times
Denne burede stått på plattingen og ikke med løpet ned i bakken. Uferdig kasematt
Denne burede stått på plattingen og ikke med løpet ned i bakken. Uferdig kasematt
Kanonstilling 1 med inngang til fjellet.jpg (195.24 KiB) Viewed 1316 times
Her kunne det stått en replika
Her kunne det stått en replika
Kanonstilling to med inngang til fjellet.jpg (233.38 KiB) Viewed 1316 times
En kanon skal ikke peke inn i fjell
En kanon skal ikke peke inn i fjell
Kanonstilling 3 med inngang til fjellet .jpg (228.65 KiB) Viewed 1316 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Jeg fikk vist ikke mulighet til å legge inn flere bilder på forrige innlegg.
Jeg vil gjerne legge inn flere bilder, slik at dere kan se hvor fint Husvik egentlig er. Jeg mener vi bør kunne gjøre noe med stedet, slik at det kan vise sin prakt. Er dere enige. Jeg kune hatt kart over dette anlegg, noen som har det? Det var hva jeg kunne vise av Husvik, håper der får lyst til å ta en tur.
Mvh
Carsten PDT_Armataz_01_11
Attachments
Dette er jo bra da.
Dette er jo bra da.
Velkommen til Hausvik odden.jpg (126.38 KiB) Viewed 1314 times
Jeg tror dette må være adminbygget, er Erik E enig?
Jeg tror dette må være adminbygget, er Erik E enig?
Admin bygg.jpg (270.23 KiB) Viewed 1314 times
Trist for barn å møte noe slikt. Tenk å ta med seg skoleklasser til dette synet.
Trist for barn å møte noe slikt. Tenk å ta med seg skoleklasser til dette synet.
Flak 88r.jpg (166.36 KiB) Viewed 1314 times
Uferdig KO. Dette skull ha blitt en Regelbau 636, bare brystvern ferdig.
Uferdig KO. Dette skull ha blitt en Regelbau 636, bare brystvern ferdig.
Uferdig KO.jpg (195.77 KiB) Viewed 1314 times
Trapp ned fra KO, til alle andre steder jeg hat vist noe av. Kanonstillingene nås også gjennom tunneler fra denne trapp.
Trapp ned fra KO, til alle andre steder jeg hat vist noe av. Kanonstillingene nås også gjennom tunneler fra denne trapp.
Trapp ned fra KO.jpg (256.44 KiB) Viewed 1314 times
Nede i trappen. Første dør til venstre er på neste bildet. Andre dør til venstre går ned en trapp i fjellet. Dør til høyre går inn til et rom, vet ikke hva slags rom.
Nede i trappen. Første dør til venstre er på neste bildet. Andre dør til venstre går ned en trapp i fjellet. Dør til høyre går inn til et rom, vet ikke hva slags rom.
Nede i trappen.jpg (167.51 KiB) Viewed 1314 times
Rom til venstre når du går ned trappen fra KO. Herfra kan du gå inn i tuneler som deler seg.
Rom til venstre når du går ned trappen fra KO. Herfra kan du gå inn i tuneler som deler seg.
rom til venstre for trappen.jpg (133.75 KiB) Viewed 1314 times
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

Carsten G wrote:Jeg fikk vist ikke mulighet til å legge inn flere bilder på forrige innlegg.
Jeg vil gjerne legge inn flere bilder, slik at dere kan se hvor fint Husvik egentlig er. Jeg mener vi bør kunne gjøre noe med stedet, slik at det kan vise sin prakt. Er dere enige. Jeg kune hatt kart over dette anlegg, noen som har det? Det var hva jeg kunne vise av Husvik, håper der får lyst til å ta en tur.
Mvh
Carsten PDT_Armataz_01_11
fint det egentlig er og vise sin prakt?? tenk på all stygg historie som ligger bak kystfortene og alle som ble ofret for og bygge de.jeg betrakter de som historie som jeg håper ingen vil glemme og aldri gjentar....beklager moralpreik men :)
mvh Atle M
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Kunne nok ordlagt meg anderledes, jeg ser det. Jeg mente slvfølgelig hvor fint stedet er. Jeg mener og gå tur i, og for oss som liker slike bygg, er det et fint sted. Jeg liker heller ikke historiene bak slike steder, og skulle helst vært foruten. Så til alle som føler seg såret over mitt innlegg, jeg beklager.
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Som det er diskutert på en annen (flere) tråd her på forumet, er hovedproblemet sikringen - kan ikke se det farlige i anlegg som dette, så lenge det ikke er overgrodd, og ikke kan rase sammen, men det er lettere å mure og fylle igjen, enn å ta ansvaret om noe skjer. Eller sette opp skilt med at adgang til anlegget er på eget ansvar. Nuvel.



Ser ut til å være et meget bra sted med et åpent, stort fjellanlegg og ikke minst kanoner, bra bilder :) Håper stedet unngår graving, sprengladninger og uvettig omgang med betong. [/b]
Sindre
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

KRE
Posts: 40
Joined: 31 Aug 2008 21:28
Location: Oslo

Her er det mange gode bilder fra interiøret i tunnellanlegg som dette. Virkelig bra. I slike fjellanlegg er det mitt inntrykk at det vanligvis bare er det ytre som blir fotografert. Det er selvfølgelig av interesse også å få se interiørbilder fra tunnellanlegget i ekstyske fort. Så her har vi alle en utfordring. Når vi besøker ekstyske fort med tunnellanlegg, så tenk at det er like viktig med å ta bilder inne som det utvendige. Dette fortet har jeg også besøkt og vandret rundt inne i tunnelanlegget og har til nå savnet bildemateriale. Når det gjelder kart over tunnellanlegget så finnes det i boken "Festung Lista" på side 232.
User avatar
titan1911
Posts: 36
Joined: 27 Jul 2008 22:02

Image
jobul6
Posts: 24
Joined: 03 Jan 2011 0:28

Las i Farsunds Avis idag at to av kanonene er demontert og hentet med helikopter til Mandal, hvor LMV skal sandblåse, male og "restaurere" dem, samt at alle tredeler skal lages nye i Eiken et sted. Resultatet skal bli slik de var i -40 årene.

Bra at noen endelig bryr seg litt om stedet, da særlig disse kanonene var sørgelige greier...
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Hei
Vedlegger noen bilder fra Husvik ca 1981 hvor kanonene fortsatt stod på "rett plass" i stillingene. Eg mener det ble nevnt at forsvarsmuseumet forsøkte å fjerne disse med helikopter den gang men at det ble for tungt og at det var derfor at kanonene havnet utenfor opprinnelig plassering på plattingen.

Til høyre for veien inn til fortet stod det 2 stk noe demonterte kanoner (uten løp) merket med "Tilhører forsvarsmuseumet". Hvor ble det av disse ? (Ny Hellesund ??).

Hilsen

Jan Scheie
Attachments
Husvik 1
Husvik 1
Husvik 001.jpg (81.63 KiB) Viewed 717 times
Husvik 2
Husvik 2
Husvik 002.jpg (119.65 KiB) Viewed 717 times
Uten løp ved veien inn til fortet.
Uten løp ved veien inn til fortet.
Husvik 003.jpg (132.38 KiB) Viewed 717 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Godt at det endelig skjer noe med de stakkars kanonene... Håper de havner tilbake der de sto og ikke forsvinner til et museum et eller annet sted.

Takk for flotte bilder Revtangen. Gøy å se kanonene slik de sto før noen dreit på draget i en eller annen mer eller mindre dårlig planlagt prosess... hehe.

Mvh.
Kai
tessak
Posts: 16
Joined: 27 Feb 2009 1:35

To av 331 kanonene som sto i sokkellavett ble hentet ut med helikopter brakt til Kristiansand,restaurert flydd ut til Ny Hellesund satt i kassematt hvor de i dag kan beskues!Sea King hadde ikke noe problem med å løfte disse ut så en skal høre mye rart!Hvor feltlavettene som sto ved inngangen til Hausvik har tatt veien vet jeg ikke men det er ikke FMU som har hentet disse!Dette var ett prosjekt jeg gjennomførte for FMU !
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Dette er grunnen til at jeg liker dette forumet så godt. Her slipper man å basere seg på rykter, påstander og mer til. Her får man ofte informasjonen fra folk som har vært direkte involvert :-)
--
Tommy
Revtangen
Posts: 20
Joined: 19 Apr 2009 19:29
Location: Klepp

Hei
Link til Farsund avis sin reportasje fra flyttingen som jobul6 nevnte i et innlegg ovenfor:

http://www.farsunds-avis.no/artikkel_pr ... rtID=79395

Filmsnutt fra flyttingen på youtube fra lyngdalkultur:

http://www.youtube.com/watch?v=5BTCZqSji60

Hilsen

Jan Scheie
tessak
Posts: 16
Joined: 27 Feb 2009 1:35

Kan noen verifisere hvor lavettene ved inngangen til fortet tok veien? Det var også en forspennings vognen uten eikehjul som er svært skjelden har bilder men vi ta litt tid med leting.I mine notater er det også nedskrevet at i fortet fantes 2 88R luftvern kanoner den som ligger igjen er vel noe av det mest skjeldne som finnes etter ww2.Røret til den andre forefinnes i Flekkefjord montert på en norsk felt lavett.FMU har prøvd å få tak i denne men eieren svarer ikke på brev,rekomanderte brev eller telefoner!
Post Reply

Return to “AGDER”