Casablanka, Forus.

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

I skogen på forus, REFSBESBERGET like ved forus private barnehage, coca cola bygget og kristen tjeneste, der skal det visntnok ha blitt sprengt vekk en svær bunkers på slutten av 70 tallet. (1978)
En lokal gammel kriger fortalte at den kaltes for CASABLANCA.
Noen som kjenner til historien eller har bilder av denne?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Sies at det var TS`en som tok på seg rivingen, men at de ganske rask angret.
Mye av bunkeren ble visstnok oppgitt og skal etter ryktene ligge begravet.
Kontaktet TS og Forus industritomteselskap for å høre om noen husker noe, men fikk aldri svar fra noen av dem....

Har selv jaktet på bilder i årevis, men foreløpig kun funnet ett eneste ett!
Tegningen her er "rekonstruert" på en dårlig kopi jeg fikk av Forsvarbygg for noen år siden, men viser i det minste sånn noenlunne hvordan den så ut...
Bildet er staben til "JaFü Norwegen" foran de to gigantiske skyteskårene i fronten. I følge en beskrivelse jeg hadde kloa i en gang så gikk den lange tunnelen/trappa bort til en brakke som var like stor som bunkeren.

Har blitt meg fortalt av en gammel kriger selv, at da RAF landet på Sola så ble denne bunkeren underlagt strengt vakthold ganske umiddelbart. Videre ble det fortalt at det ble kjørt bort flere lass med tekninske dippedutter, og at bunkeren var tømt da første nordmann fikk nesen innenfor :-)
Kanskje en røverhistorie, men spennende med litt mystikk rundt anleggene ;-)

Mvh
Erik E
Attachments
Casablanca.JPG
Casablanca.JPG (27.4 KiB) Viewed 1128 times
Stab Jagdfliegerführer Norwegen - Stavanger 1943_red.jpg
Stab Jagdfliegerführer Norwegen - Stavanger 1943_red.jpg (44.92 KiB) Viewed 1128 times
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

Han vi snakket med var general, og bodde på baksiden av refsnesberget, han var desverre "granatskadet" og både skalv og var rar. I hagen på huset hans var det og en bunkers, en liten en, og like bortenfor ligger jo sambandsbunkersen som står der enda. Han var veldig bekymret når vi gikk i bunkersene, for det kunne være sprengstoff der som kunen gå av sa han..
Og ville nermest jage oss.
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

casablanca lå visst med noha(brannutstyr) . det, var visst mye radioutstyr som ble beslagt av amerikanere/engelskmenn. bunkersen ble brukt av aliertestyrker etterpå. gangen i casablanca var etter ryktene ca 100m.

Bunkersen ble brukt som radio / jager-kontroll under krigen.


veggen på dette bilde er sydveggen, med to skytterhull bak de fire personenen,veggen ble bygget"trappete" inn mot skytterhullet pga. den ekstreme tykkelsen på veggen, inngangene var visst på andre siden(nordveggen), fikk tips om kansje flyplassen/museet kansje kunne ha bilder av bunkersen.
Bunkersen ble visst brukt en del år etter krigen av amerikanere som holdt til her.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

og like bortenfor ligger jo sambandsbunkersen som står der enda
Er vel ikke R 622`en inni skogen du tenker på?
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=1605
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

erik e, nei, ikke den..
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Nei .... Kanskje du kan fortelle hvilken da? :-)

Erik
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Min far tjenestegjorde i denne bunkeren sånn ca. 1949/50. Hen var med å innrede bunkeren, bl.a. med å tegne ett plottekart for Sør-Norge på en stor plate som ble montert i det ene rommet. Bunkeren var underlagt luftforsvaret og plottet flybevegelsene i Sør-Norge basert på informasjon fra to radarinstallasjoner som var på Randaberg. Markeringene ble markert på plottebordet og meldinger sendt til andre sentraler. Det hadde blant annet direkte linje til en plottestasjon i Skottland (et populært sted å ringe, da det bare var damer som tjenestegjorde der). Operatørene til plottestasjonen bodde i en brakke like ved bunkeren. Etter en stunde flyttet stasjonen til Jåttå, der det var mer profesjonelle plottebord og samband.
aasen
Posts: 25
Joined: 03 Apr 2009 18:25
Location: stavanger

Tror nok denne ble revet på begynelsen på 80-tallet,da jeg selv var inni den da.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Har du bilder?
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

far min og hadde visst vert i bunkersen en del de siste årene før den ble tatt ut av drift.
etter det jeg forstod så var det amerikanere som hadde det som møteplass :)
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

I boken sola 1930 til 2000 Bind 1 side 173 viser det som må være casablanka. det virer ikke som bildet er retusjert heller
legger ved et utsnitt av bildet.
Attachments
Casablanka 2.jpg
Casablanka 2.jpg (133.78 KiB) Viewed 644 times
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Hm, jeg greier ikke helt å plassere dette. Er det i nærheten av den R688 som fremdeles ligger på Forus?

Synes det er rart at det ikke finnes noen bilder av denne digre bunkeren som har ligget på Forus. :(
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

@chrgod
på området til Noha, som mekker brannapperater
http://maps.google.com/maps?hl=no&ll=58 ... 18&vpsrc=6



......hmmmm prøvte og legge med kmz-fil til google-earth, men tror ikke jeg fikk det helt til :shock:
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Har tegnet inn bunkerne til Stutzpunkt Zitadelle inn på et nylig flyfoto.

Ser ut som Casablanca lå på tomten som nå er Island Offshore.

Den relativt store R668 som fremdeles står er vel den siste store bunkersen som står igjen på Forus..

Får det ikke helt til å stemme med bildet over, men området er jo temmelig forandret.
Attachments
Bunkers Forus Zitadelle Casablanca
Bunkers Forus Zitadelle Casablanca
Untitled-1.jpg (470.7 KiB) Viewed 506 times
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”