UAS Hatvik på Os

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

tempoen
Posts: 13
Joined: 03 Jan 2010 14:16
Location: Os Hordaland

Er det noen som sitter på opplysninger om Ubåtbasen som var på Hatvik.
Finner ingen opplysninger om denne i etteretnings raporter eller andre søk.
Det var jo en lang flytebrygge fra dagens fergekai og noen hundre meter utover. Innseilingen var minelagt og det var strukket et ubåtnett over vågen om natten. Den ble beskyttet av to kanoner på Hattvikneset. Dette var basen for opplæring av ubåtmanskap som trente i Bjørnefjorden.
Mener å ha lest for lenge siden at det var tre ubåter som var fast stasjonert der, og andre besøkende ubåter som var der på øvelse.
Eksisterer det bilder fra denne basen, når den var operativ?
Bilder fra det som er igjen i dag, kommer snart.
Hadrian1984
Posts: 28
Joined: 20 May 2010 5:06

Ved og bruke 1881.no kunne eg se 2 grå grunnmurer.

Du for ta turen ut dit med kamra og dokumentere og om du finner noe så håper eg at du vil dele bildene med oss PDT_Armataz_01_29

Image
Rettskrivning er ikke min sterkeste side så jeg håper dere holder ut=p
RasmusTerne

En del opplysninger om UAS Hatvik finnes i Halvar Sperbunds bok "Brennpunkt Westkuste".Stedet var opplæringsskole for mannskaper på ubåtjagere.
Fast stasjonert 3-4 utrangerte ubåter, bl.a norske B-5 og B-6, som øvingsobjekter.
Sigfred R.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hmm. Jeg får vel neppe tid til å stoppe der på tur østover i neste uke (normalt er jeg glad om jeg rekker fergen...), men kanskje en stopp på returen om det ikke blir for sent :) Listen over steder i lokalregionen man skal sjekke blir aldri tom...
mariuslepsøe
Posts: 23
Joined: 08 Mar 2009 21:16
Location: Os i hordland

Her er bilde albumet over Hatvik som meg og min far(tempoen) har vert å knipset:)

http://picasaweb.google.no/107462696739 ... 83/Hatvik#
Mangler desverre bilder av sjøkanten hvor u-båtene lå til land, men de kommer snart:)
olemann
Posts: 1
Joined: 18 Nov 2011 13:14

Hei, er ny på dette forumet.
Mye interessant stoff å finne her.

Anngående Hatvik så har jeg dokumentasjon funnet på riksarkivet sine nettsider som forteller at dette var en
opplærings ubåtbase
Det har vært seks A.A. kanoner(mulig 20mm)
S.L. ?
Brakker
Bunkere og mye piggtråd
Det har også vært 5 eksplosiver i de bratte partier på nord siden av veien fra
ubåthavna, omtrent ca 3/500 meter fra sjøen.

link til infoen nevnt her:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... bergeninfo
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Mot slutten av krigen ble UAS Hatvik ledet av en Von Schelkow (ukjent grad) Videre skal det ha vært en nestkommanderende, Kapitän Grossmann som administrerte staben på rundt 100 mann. Det ble holdt kurs innenfor samband og tekniske forhold for både mannskap og underoffiserer. Basen hadde sine egne ubåter for øvelser; U-1052, U-F2 (ex-franske "La Favorite") og UD-3 (ex-nederlandske "O-25"). Tilknyttet basen var også patruljebåtene "Nogat", "Pregel" og "Spree".
Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Mot slutten av krigen ble UAS Hatvik ledet av en Von Schelkow (ukjent grad) Videre skal det ha vært en nestkommanderende, Kapitän Grossmann som administrerte staben på rundt 100 mann. Det ble holdt kurs innenfor samband og tekniske forhold for både mannskap og underoffiserer. Basen hadde sine egne ubåter for øvelser; U-1052, U-F2 (ex-franske "La Favorite") og UD-3 (ex-nederlandske "O-25"). Tilknyttet basen var også patruljebåtene "Nogat", "Pregel" og "Spree".
Har du noen kildehenvisning for dette ?
Vedlagt noen bilder, viser UD-3, Le Favourite og U-1052 i Hatvik.
mvh
Paul S.
Attachments
Oktober-1944.jpg
Oktober-1944.jpg (14.52 KiB) Viewed 485 times
U-Abwehr0040.jpg
U-Abwehr0040.jpg (17.64 KiB) Viewed 485 times
U-1052-Hatvik.jpg
U-1052-Hatvik.jpg (14.26 KiB) Viewed 485 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Artige bilder. Informasjonen kommer fra en e-rapport så det er sikkert endel variasjoner fra de faktiske forhold.
Mvh
Tormod
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

Hjep søkes ang U.A.S Hatvik
Hatvik er som et svart hull for meg ifht å spørre lokale så langt , noen bilder her og der på nett noe halveis troverdig informasjon er det beste jeg har kommet frem tilleg til info fra medlemmer her .
Jeg har kontakted mangen såkalte ww2 ubåt eksperter fra hele verden og INGEN har hørt om denne basen. untatt Tysklands ubåt arkiv) men ingen tegninger ifølge dem.

Infoen i Brennpunkt Westkyste av H.Sperrbund er den eneste boken jeg vet om atm.. noen som har noen andre tips?


UAS Hatvik skal vere en :

Uboot abwher schule - "Ubåt forsvars skole " Som bruker ubåter fra Frankrike , Nederland og Norge samt minst to Type VIIc skolebåter , U-1052 og U 298 . samt patruljebåter / ubåtjagere x4 minimum ,også enkelte besøk av andre skoleskip fra UAS systemet i tyskland

Jeg vet også at det har vert en trebrygge liggende utover brukt som kai , at en cammo netting som dekket store deler av den indre viken, også var en realitet.. ikke sikker hvor mye av vågen som ble dekket av nettingen .

andre ting:
flak x 2 eller 3 på haugen der,muligens 3stk til på oppsiden / andre siden av selve hatviken .
Det var også sprenglandinger i fjellet lenger oppe for sperre veien , planer om en jernbane til Os har jeg hørt flere ganger også, samt telefon ledning til Tøsdal kystartilleri.

Men mitt problem med Hatvik er at jeg finner ikke ut av serlig mye mer en det der , så jeg lurer på om det sitter noen her på Forumet som kanskje har noe mer info Hatvik UAS, siden jeg ikke kommer lengre selv.
Tanken min er å lage en 3d modell av basen slik den var , er ting ved denne basen som stinker hemmelige operasjoner på slutten av krigen.



Tysk Helikopter is Os... hæ?

Krysseren Køln som hadde et Helikopter på dekk, var på Hatvik i 1944 en gang på retur fra NordNorge, og satt muligens ifra seg det helikopteret pa UAS Hatvik.
Samme gjelder UJ 1210 i 1944 som også hadde et slikt helikopter på dekk.
helikopteret Flettner 282 "Kolibri" var navnet

liten film her
>>>>> https://www.youtube.com/watch?v=mgwRDxclU08 <<<<<<<

Helikopteret skal ha blitt observert på Tømmernes nord i Os , av en lokalmann som liten gutt så dette lande på jordet flere ganger siden dem brukte marken der inne som landingsplass og "base" ..
Rester fra tyskere i ommrådet finnest i form av grunnmur til liten brakke, og 1 ødelagt muligens 2 bunkerser som er blitt bygd hus på/ fyllt igjen.

Jeg kan IKKE si at dette helikopter stemmer i det hele tatt , akkurat nå er det kun min bekjentsakp sin svigerfar som mener å ha sett dette.
Husker han feil ? muligens .. men han er ikke akkurat skryte / lyve typen fyr han der..
En ting jeg vet om det helikopteret som blei det var produsert bare 24 stykk av totalt , var veldig populært som artilleri spotting , spesielt på Østfronten , MEN også brukt som spotting av ubåter fra Destroyere og mindre Cruisers i middelhavet samt langs Norskekysten.

Det som er morro er jo at Tømmernes befinner seg ett godt stykke fra Hatvik (9km) , innenfor en radius av 4 km fra Tømmernes, finner du 2 artilleri stillinger... : 3 x 21cm Mørsere på Hetleflaaten + 3x22cm Mørsere på Søfteland samt Tøsdal`s 4/5 stk 105cm feltkanoner .

Det var godt etablerte utkikksposter OBS bunkers på flere fjell her i Os, så dette helikopteret er vel ikke nødvnendig for KUN spotting formål, men i kombinasjon med skolebruk i bjørnefjorden , er ikke terorien så veldig tynn lengre.

Dette er REN spekulasjon fra min side , men at Crusieren Køln ELLER UJ 1210 , muligens blei overtalt / beordret til å slippe av Helikopteret i Hatvik / Bergen for brukt til skoledrift samtidig som en forsterker av Forsvaret til Festung Bergen SØR, er IKKE utenkeligt heller ..

Østrfonten er prioritet i denne tiden for det meste av slikt ( alt ) utstyr i 43/44 så dette er ett merkeligt tilfelle skulle det stemme.

Jeg vil påstå at denne teorien kan vere reel , men det faktumet at helikopter observasjonen kommer fra EN person , er serdelest rart siden ingen andre noensinne har nevnt noenting om helikopter over Os under Krigen.. altså folk hadde merket det bråket der fly rundt i bygden og ikke minst på bjørnefjorden ved eventuell trening.
Men etter en del gjennomgang av research og spekulering på høyt plan , kan det faktisk være en mulihget for at dette var en reel observasjon.
Helikopteret var her kasnkje ikke lenge , og muligens bare som en mellomlagring ? haha

Siden helikopteret mest sannsynlig kom fra UAS Hatvik`s skolesystem og at combotrening med ubåtjagerne i skolesammenheng er mest sannsynlig hovedforfåmalet til helikopteret.

Tømmernes er en perfekt plass å "gjemme" bort et helikopter , med henhold til mulig invasjons scenario, kan den brukest til observasjon nok en gang som en sikker base å drive spotting fra.


Som jeg har sagt inrømmer jeg at noe av dette helikopter rykte , er HØYOKTAN spekulasjon fra min side.. men jeg vil nå prøve å finne mer informasjon om både Hatvik som base og dette Mystiske Helikopteret uansett .
Har helikopteret eksistert MÅ noen andre ha sett det...


takker for alle tips !

mvh
Niebels
Attachments
hatvik botnevik.jpg
hatvik botnevik.jpg (249.62 KiB) Viewed 384 times
UAS_hatvik_og_Tømmernes.png
UAS_hatvik_og_Tømmernes.png (226.92 KiB) Viewed 368 times
et bilde som viser selve Hatviken . foto ser sørover mot hatvik
et bilde som viser selve Hatviken . foto ser sørover mot hatvik
Hatvik 1944 small size.jpg (398.84 KiB) Viewed 345 times
Last edited by Niebels on 01 Feb 2017 0:03, edited 2 times in total.
e21baur
Posts: 18
Joined: 27 Jul 2015 2:11

Hei alle sammen, jeg er lokal basert i os kommune, og interesserer meg for lokal krigshistorie siden jeg var liten.
jeg har laget en informasjonside om UAS Hatvik under krigen.
planen er informasjon om alle ubåtene, hvilken type/klasse, offiserer, forskning dem gjorde der.
kanskje som niebels sier, lage en 3d modell av basen.
Alt er laget på privat iniativ for å samle opp ALT om basen, før jeg setter i gang med neste avsnitt om lokale festninger, bunkers i os kommune.
Vært der flere ganger og sett og funnet kranhus fundament for ubåtnett, ammo hule på 20m, snakket med de lokale ang historier ifra og om hatvik.

for eks. 7 båter stasjonert.
6-7 ubåter stasjonert, 3-4 til enhver tid da noen ble utskiftet i 44

holder på og tilføre mer informasjon for hver dag som går. mye graving da som niebels sier at dette er ett "svart" hull da sikkerheten var på topp her under krigen.

adressen til siden er som følger :

http://uashatvik.zohosites.com/
User avatar
Niebels
Posts: 69
Joined: 25 Oct 2015 14:36

:bravo no blei eg imponert !
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

http://uashatvik.zohosites.com/pictures ... 43-45.html
and Paul S. from the Veteran Alliance, 
Du skal ha pluss for arbeidet men kunne du ikke kostet på deg noen minutter og sendt en melding og spurt om det var greit å bruke bildene ?
Veteran alliance ? Hva er det ?
mvh
Paul S.
e21baur
Posts: 18
Joined: 27 Jul 2015 2:11

ops.. siden er enda en test og ville lufte resultatet her, trodde jeg sendte mail. men ja.
trodde du var en annen paul. skal rettes. denne siden om uas hatvik er en av mangen som skal lages, noen små og noen større om tysk befestning kun i os kommune. for då og lage menysystem.
siden er laget på privat initativ. ikke noe facebook fjas.
Håper jeg kan bruke bildene dine fremover, skal legge navnet og hvor det er skaffet på hvert bilde hvis det er ønskeligt. og sende mail på hvert bilde om nødvendig, kanskje sende deg mailer om hvert enkel side for godkjenning !!

Håper jeg kan samarbeide både med deg og kystfort.com videre fremover.
Jeg trenger all hjelp jeg kan få. og kommer nok til å spørre mye i kystfort fremover ang småting jeg lurer på ang lokale ting i os.

Flotte bilder du har, kan jeg spørre om det er orginale bilder du har scannet?
Jeg lurte også på i forumet om det finnes gjestekonto muligheter så gjester på siden kan se bildene tråden er i kaffeprat.
Hvis ikke kan jeg lage watermark på bildene kanskje ? kystfort.com & paul.s
Du bestemmer :)

de 3 bildene er kreditert deg no og fikset opp i skriveleifen.
gamer73
Posts: 33
Joined: 17 Nov 2015 14:23

Er det lov å spørre hva program du skal bruke til å lage 3D modellen?

Jeg tenker på å gjøre det samme for "mitt projekt - skyttergraver på Minde/fjøsanger)" men jeg vet ikke helt hva program eller hvilke topografiske kart jeg kan bruke som bakgrunn. På jobben jobber jeg daglig med 3D programmer, men det er ikke noe jeg kan bruke privat på noen som helst måte desverre.

I tillegg ønsker jeg å lage 3D modeller av bergensdalen for å "leke meg med" havnivå i steinalderen etc:)

Jeg bruker vanlig post her og ikke PM da muligens også andre kan få tips om du har noen å gi:)


PS: jeg syntes denne tråden er utrolig spennende og håper å se 3D modellen av "lengre efterrettning" en dag:)
Post Reply

Return to “HORDALAND”