Bunker på Jevnaker i oppland.

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Hella wrote:ImageImageImageImageImageImageImage
Dette ser veldig ut som et vannreservoar. Det som står nede i røret er i mine øyne en stoppekran. Med en firkantnøkkel skal det være mulig å åpne eller stenge for vannet. Prøv og se hvem som plutselig mister vannet i nabolaget.

ervold
Hella
Posts: 7
Joined: 18 May 2010 0:58

"Dette ser veldig ut som et vannreservoar. Det som står nede i røret er i mine øyne en stoppekran. Med en firkantnøkkel skal det være mulig å åpne eller stenge for vannet. Prøv og se hvem som plutselig mister vannet i nabolaget."

Tenkte på det jeg også til å begynne med, men slo det fra meg i og med at det var dusjhoder på veggene der. Dessuten er de rørene du ser "kappet" rett på innsiden av veggen. så de er i hvert fall ikke i bruk. Andre ting som tyder på at dette har med en bunker å gjøre er jo at det er betong kanter utvendig i bakken som ikke er de hovedveggene man ser innvendig i bunkeren. Wiggo hadde vært oppe der i dag og han sa det var nesten tomt for vann der også. Trodde nesten det gikk ann å gå der med gummistøvler. Men dette skal vi sjekke opp i morgen.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Må si meg enig med Ervold. Har sett flere vannreservoarer etter hvert, og mye ligner. Grunnen til at disse rørene er kappet på innsiden, er at de har samme funksjom som i en vask, nemlig "overløpsventiler". Ser med spenning hva mer dere finner "der inne". Kan være ett eller flere rom eller "kammere".
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Enig med deg Jon-Vegard.Jeg synes ikke dette ser ut som en bunker i det hele tatt ut i fra bildene.
Hvis det som vises på bildet er inngangen ville det være veldig kronglete hvis man skulle stupe inn der i all hast for å søke beskyttelse.
Taket ser litt "spinkelt" ut til å skulle gi noen beskyttelse.
Murene/soklene under bakken kan ha vært fundamenter for et eventuellt vindfang i treverk som man ofte ser på eldre vannreservoarer.
Rørene som stikker ut er nok ikke kappet på innsiden,de har nok vært slik bestandig og er som det er sagt en overløpsventil,rørene går jo ut i fra bildet ned i en kum med steiner i bunnen og deretter går vannet ned i grunnen.
Rørene er også galvaniserte noe som tyder på at dette neppe ble bygget av tyskerne under krigen.
Tipper dette er at vannanlegg,dvs en synkekum eller slamutskiller fra 60-70 tallet. :)
Dolmen.
cloudno
Posts: 4
Joined: 28 Apr 2009 19:48

dolmen wrote:Enig med deg Jon-Vegard.Jeg synes ikke dette ser ut som en bunker i det hele tatt ut i fra bildene.
Hvis det som vises på bildet er inngangen ville det være veldig kronglete hvis man skulle stupe inn der i all hast for å søke beskyttelse.
Taket ser litt "spinkelt" ut til å skulle gi noen beskyttelse.
Murene/soklene under bakken kan ha vært fundamenter for et eventuellt vindfang i treverk som man ofte ser på eldre vannreservoarer.
Rørene som stikker ut er nok ikke kappet på innsiden,de har nok vært slik bestandig og er som det er sagt en overløpsventil,rørene går jo ut i fra bildet ned i en kum med steiner i bunnen og deretter går vannet ned i grunnen.
Rørene er også galvaniserte noe som tyder på at dette neppe ble bygget av tyskerne under krigen.
Tipper dette er at vannanlegg,dvs en synkekum eller slamutskiller fra 60-70 tallet. :)
Dolmen.

Begynner å bli redd for dette jeg også, men hvor store brukte disse vannanleggene å være?
Var det bare ett rom? For her ser det ut til at det mere innenfor dette rommet her.
Kan hende at deler av bunkeren kan ha blitt brukt til dette i etterkrigsåra?
Er nok heller ikke en direkte inngang men heller en nødutgang hvis det er en bunker.
Kan hende at deler av bunkeren kan ha blitt brukt til dette i etterkrigsåra?
Er også mye greiner som det ikke er mulig å dytte inn via denne inngangen så de må ha kommet inn en annen vei.
Var vel ikke vanlig å legge sånt i vannanlegg for noe slags rensing av vann eller lignende?
Skal opp dit rett etter jobb i dag og få titta bedre inne i dette rommet.
Hella skal på biblioteket i dag for å se om han finner mere info anngående denne plassen, så da får vi se hva han finner ut.


Kai Wiggo.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ikke la deg distrahere av at det ligger greiner og busker der inne.Det var like uvanlig å stappe busker inn i bunkere som i vannanlegg så lenge de var i bruk. :wink:
Slam og oljeutskillere har gjerne flere rom eller kammer etter hverandre.De har også drensrør og utlufting gjerne i form av et rør som stikker rett opp av bakken med en åpne/stengekran.
Det kan ha stått en bygning oppå denne konstruksjonen som har hatt en slik innretning i kjelleren,et verksted kanskje....? Det finner dere ut på biblioteket.
Jeg synes fortsatt taket og veggene er litt i tynneste laget til at det er en bunker. :|
Det er vanskelig å se på bildet men jeg ser ingen spor etter en låsbar ståldør på denne åpningen?De burde det ha vært hvis dette var en nødutgang.Litt utrygt med en slik åpning bak ryggen i en krigssituasjon hvis man ikke kunne låse den fra innsiden.
Hvis dette har vært kjelleren til et bygg eller et vannrenseanlegg har det nok stått en løs trelem i denne åpningen som det ofte gjorde på bygg før i tiden.
Lykke til videre med forskningen og hold oss oppdatert. :wink:
Spennende dette! :)
Dolmen.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Har vært inne i flere slike vann-/høyde-/trykkbasseng som dette. Ofte var det også en luke på toppen. De fleste av disse er ikke i bruk i dag. Har nok ikke vært bunker tidligere eller etterpå. Det er utrolig hvordan ting og tang kommer inn i slike steder hvor det kan virke som det har kommet annet steds fra. Dytter du ett tre og greiner inn er det ofte ikke mulig å få det ut samme vei på normal måte.
Mvh.
Jon-Vegard
Hella
Posts: 7
Joined: 18 May 2010 0:58

Må nok desverre innrømme at dette ikke er noen bunker. Har studert innsiden nøye i dag og dette er et vannreservoar. Det eneste som forundrer meg litt er denne støpte bjelken/muren i bakken på utsiden av dette. Den er tydeligvis blitt ødelagt av noe kraftige saker. Jeg gravde litt i bakken for å følge denne "bjelken" og den er minimum 2 meter lang. Den er ca 25cmx25cm tykk og blir kraftigere jo lenger ut jeg kommer. Den er i tillegg armert. Noe sånt ryker ikke av seg selv og blir flyttet flere meter uten hjelp.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jaja, det beviser vel bare sannheten i ordtaket «det er ikke bunker, alt som er betong» :D
--
Tommy
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Selv om det ikke var en bunker denne gangen så er det kanskje det neste gang. :-) Det er det som er så fint med denne hobbyen,man vet aldri hva man finner og jeg synes det er topp at dere gikk så grundig til verks Hella for å finne ut av dette.Regner med det var ganske spennende underveis?Bra jobbet! :)
Dolmen.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ja, Jevnaker er vel ikke et område som er spesielt godt dekket her på forumet. Hvordan er det f.eks på Eggemoen nå i dag? Finnes det noe morsomt i området rundt flystripa og leiren der?
Er selve leirområdet kjøpt opp og i bruk av private, eller står det bare og forfaller i likhet med så mange andre tidligere militærleire rundt om i Norge?
--
Tommy
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

TommyG wrote:Ja, Jevnaker er vel ikke et område som er spesielt godt dekket her på forumet. Hvordan er det f.eks på Eggemoen nå i dag? Finnes det noe morsomt i området rundt flystripa og leiren der?
Er selve leirområdet kjøpt opp og i bruk av private, eller står det bare og forfaller i likhet med så mange andre tidligere militærleire rundt om i Norge?
Leiren er kjøpt av Tronrud eiendom, HV-06 er nedlagt og overført til Heistadmoen, Igloene er solgt, det eneste som er igjen er sattelittstasjonen som er i full drift så lenge det varer. På det gamle tyske ammunisjonslageret på Moesmoen er det ikke mye å finne annet enn noen tufter etter jordhusene for amm. Det mest interessante i distriktet er vel den nedlagte taubanen på Sundvollen, den var opprinnelig taubane fra Jevnaker stasjon og opp til ammlageret på Moesmoen. Både Hvalsmoen og Helgelandsmoen er også solgt til private. Det er full fart med masse sivil virksomhet på alle stedene.

ervold
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

ervold wrote:Leiren er kjøpt av Tronrud eiendom, HV-06 er nedlagt og overført til Heistadmoen, Igloene er solgt, det eneste som er igjen er sattelittstasjonen som er i full drift så lenge det varer. På det gamle tyske ammunisjonslageret på Moesmoen er det ikke mye å finne annet enn noen tufter etter jordhusene for amm. Det mest interessante i distriktet er vel den nedlagte taubanen på Sundvollen, den var opprinnelig taubane fra Jevnaker stasjon og opp til ammlageret på Moesmoen. Både Hvalsmoen og Helgelandsmoen er også solgt til private. Det er full fart med masse sivil virksomhet på alle stedene.
Takker for info. Da er det vel ikke så mye vits i å ta seg en dagstur i den retningen mao :)
--
Tommy
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Den tyske hovedbunkeren skal visstnok være igjen ved hovedbygningene på flyplassen, men her må man få tak på rette personer for å få sett. Ser ut som kan være modernisert fra utsiden. Ellers er det en del på kanten uut mot Hvalsmoen, men dette er adskillig nyere. For det meste skytttergroper og løpegraver.
Mvh.
Jon-Vegard
Hella
Posts: 7
Joined: 18 May 2010 0:58

Jon-Vegard wrote:Den tyske hovedbunkeren skal visstnok være igjen ved hovedbygningene på flyplassen, men her må man få tak på rette personer for å få sett. Ser ut som kan være modernisert fra utsiden. Ellers er det en del på kanten uut mot Hvalsmoen, men dette er adskillig nyere. For det meste skytttergroper og løpegraver.
Hvor er denne hovedbunkeren da? Det har jeg aldri sett. Og jeg har vært inne i leiren og langs hele stripa bortover.
Post Reply

Return to “INNLANDET”