Motstandsbevegelsen Trondheim

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Hei!

Jeg har idag vært på en befaring av ett gjemmested for flyktende motstandsfolk , gjemmestedet befinner seg på Jonsvatnet.
Søker informasjon om motstandsfolk som flyktet fra Trondheim under krigen ,regner med det er flere navn som vil dukke opp men jeg må sjekke disse opp mot årstall.
Han som viste meg stedet mente det var Johnny Pevik men jeg er noe usikker der...
Johnny Pevik ble tatt til fange og hengt her i Trondheim 19.November 1944, tortureringen var det visst Henry Rinnan som stod for.

Alle tips mottas med takk!

Mvh'
JOhn Fredrik
kimmen
Posts: 1
Joined: 02 Oct 2012 14:12

nå er dette en gammel tråd men prøver uansett.
altså, min olde far(farsiden), han var med i motstandsbevegelsen, han bodde i nerheten av festningen en eller annen plassen, han skal vist ha hatt radio for å komunisere med england under senga.
+ att han skal ha hatt kjennskap til oldefar på morsien også.
så er mye hull i denne historia, men kan finne ut av navn osv, olde far (farsiden) skal det også ha blitt gjitt ut ei bok der han sitter på forsiden.
har bestandig hatt lyst til å finne ut av mere om de 2, men har rett å slett ikke peiling på hvor jeg skal begjynne å lete osv : (
Post Reply

Return to “Trondheim”