Dekningsbatterier.
Posted: 17 Apr 2010 20:02
Under utbyggingen av 40,6 cm batteriene på Engeløya og Trondenes ble det opprettet såkalte "dekningsbatterier", Engeløy II og Trondenes II.
Navnet dekningsbatteri er jo for så vidt selvforklarende, men hva var egentlig oppgaven til disse midlertidige batteriene? For Trondenes vedkommende ser man jo at området var "fullpakket" med kystfort fra før,(Rolla,Engenes,Bjarkøy,Elgsnes,Grøtavær,Senjehesten,Stornes,Harstad syd).
Trondenes II ble i tillegg plassert i samme område som det allerede oprative HKB 3/983 Rolla.
Var det Kriegsmarine som ville ha eget skyts i området?
Begge disse dekningsbatteriene brukte samme skyts, 21 cm K 39/40.
Dette var etter hva jeg kan se en meget moderne kanon, med rekkevidde på over 30 km, utviklet i 1938 av Krupp.Samlet vekt 34 tonn, så dette var ingen smågutt.
Hva var denne kanonen egentlig konstruert for, og vet noen grunnen til at den ble valgt? Lett å flytte på? May be not. Ser ut på bilder som at det er brukt en form for "jernbaneunderstell" for lavetten.
Ellers ser det ut som denne modellen m/varianter bare ble produsert i ca. 100 eksemplarer, så det mårre vel være gode grunner for å sende 6% av produksjonen til Nord-Norge?
Kanskje noen har synspunkter på dette emnetr?
Sigfred R.
Navnet dekningsbatteri er jo for så vidt selvforklarende, men hva var egentlig oppgaven til disse midlertidige batteriene? For Trondenes vedkommende ser man jo at området var "fullpakket" med kystfort fra før,(Rolla,Engenes,Bjarkøy,Elgsnes,Grøtavær,Senjehesten,Stornes,Harstad syd).
Trondenes II ble i tillegg plassert i samme område som det allerede oprative HKB 3/983 Rolla.
Var det Kriegsmarine som ville ha eget skyts i området?
Begge disse dekningsbatteriene brukte samme skyts, 21 cm K 39/40.
Dette var etter hva jeg kan se en meget moderne kanon, med rekkevidde på over 30 km, utviklet i 1938 av Krupp.Samlet vekt 34 tonn, så dette var ingen smågutt.
Hva var denne kanonen egentlig konstruert for, og vet noen grunnen til at den ble valgt? Lett å flytte på? May be not. Ser ut på bilder som at det er brukt en form for "jernbaneunderstell" for lavetten.
Ellers ser det ut som denne modellen m/varianter bare ble produsert i ca. 100 eksemplarer, så det mårre vel være gode grunner for å sende 6% av produksjonen til Nord-Norge?
Kanskje noen har synspunkter på dette emnetr?
Sigfred R.