Bogen stokke(Torp)

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Var på litten tur i dag på Bogen stokke.
For dem som ikke veit hva det er for noe så var det før lager plass for flybensin for Torpflyplass, det var 2 tanker og motakshavn for flybensin.

Jeg veit ikke nøyaktig dato det blei bygget, men her er mer info:
http://www.sb.no/nyheter/forsvaret-ute- ... e-1.916951

Det ligger rør helt fra bogen og opp til torp gammle millitære flypass på vestsiden.

Det er ikke mye og se i dag bortsett fra at det er tur sti og 2 gammle pumpe hus som står i gjen. tanken er tatt bort.
http://kart.gulesider.no/m/pVVdJ
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Er nok mer interessante ting fra den kalde krigen i området. Torp flyplass ble jo bygd på initativ av NATO på 50-tallet. Her var det ammunisjonslagre som kunne omgjøres til oppbevaring for A-våpen. Sett noe sånt i skogene der borte?

Noen interessante linker i denne sammenheng
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 152988.ece
http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... 16458a.pdf
http://tux1.aftenposten.no/nyheter/iriks/d210012.htm
Mvh
Tormod
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Jepp det er en bunker der som er bygget etter 2000 tallet. den er loklisert inne på området, pm for nøyaktig plasering.

Det er og en bunker rett under radar domen som kan ses som en stor hvit dott fra store deler av stokke, den skal vist være ut leide til sprenge/fyrverkeri firma.

http://kart.gulesider.no/m/pV13g bunker under radar domen. (domen synes ikke på bilde pga den er bygget etter bilde er tatt, det er og egen vei opp til den. radaren er opprativ og bruk av torp fly plass.

google har litt mer oppdaterte bilder :
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=59.2 ... 5&t=h&z=17
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 12 Jan 2019 10:39, edited 1 time in total.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Var å gikk rundt på gamle millitærdelen og kom over et fjellanlegg og en bunker.
Attachments
Bunker med skyte åpning mot rullebanen
Bunker med skyte åpning mot rullebanen
IMG_4151bunker på torp.jpg (327.19 KiB) Viewed 606 times
Bunker innide med stor åpning mot rullebane
Bunker innide med stor åpning mot rullebane
IMG_4174bunker torp innside.jpg (177.48 KiB) Viewed 606 times
Fjellanlegg
Fjellanlegg
IMG_4090fjellanlegg.jpg (297.62 KiB) Viewed 606 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Husker ikke om jeg har lagt ut denne i "boktråden", men den kan jo nevnes her i alle fall:

"Høyt spill om Torp" (Audun Tjomsland, 2005. Norsk tekst, 294s. ISBN 82-997212-0-2)

Bra dekning av historikken til flyplassen frem til 50-års jubileet - både militær og sivilt.

Vet ikke hvor lett den er å få tak i - jeg bestilte den direkte fra forfatteren i sin tid (utgiver: Tjomsland Media AS).
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Bunker innide med stor åpning mot rullebane
Slett ikke ulikt tyske kasematter for 7,7cm feltatilleri fra første verdenskrig. (Uten å antyde at tyskerne brukte Torp i 1916 :wink: )

Mvh
Erik E
Attachments
Metz.jpg
Metz.jpg (70.79 KiB) Viewed 595 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg har mine tvil om at tyskerene har vert i det området og bygd en bunker så tidlig på 1900 tallet da flyplassen ble åpnet og de to første jagerflyene landet 2. juli 1956 :D

Men det er flere "nyere" fortifikasjoner på området som jeg har kommet over, og det dukker trolig opp flere ettersom jeg får leitet mere.

Når jeg har flere bilder og mere info kommer jeg med en ny tråd kun om Torp :)
Attachments
Det er mye som dukker opp når en tusler mellom skog og kratt
Det er mye som dukker opp når en tusler mellom skog og kratt
IMG_4377mgbunkerinngang.jpg (330.38 KiB) Viewed 558 times
Underjordisk bunker med flere rom, lange overbyge løpegraver og rom for køyer.
Underjordisk bunker med flere rom, lange overbyge løpegraver og rom for køyer.
IMG_4273køyerom.jpg (217.43 KiB) Viewed 558 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Dokumenter så mye av anleggene som du kan før "etfiks" kommer dit også. :-)
Mvh
Tormod
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Stutzpunkt wrote:Dokumenter så mye av anleggene som du kan før "etfiks" kommer dit også. :-)
Selvfølgelig, jeg er i god dialog med grunneier (kommunen) om tilgang til avsperrede områder for å dokumentere der også.
I første omgang er det alt som er tilgjengelig som blir fotografert og plasseringen blir merket på gpsn.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Espen K wrote:
Stutzpunkt wrote:Dokumenter så mye av anleggene som du kan før "etfiks" kommer dit også. :-)
Selvfølgelig, jeg er i god dialog med grunneier (kommunen) om tilgang til avsperrede områder for å dokumentere der også.
I første omgang er det alt som er tilgjengelig som blir fotografert og plasseringen blir merket på gpsn.
Flott arbeide! Er noen av anleggene tilgjengelige på noe vis? Eller er det avlåste og på område hvor allmennheten ikke har tilgang?
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg har mye tråkking forann meg her, er et stort område som ikke er karlagt tidligere.
Får komme seg ut nå før snøen kommer og skuler det meste, har sittet å studert flyfoto i timesvis og plukket ut flere interresante punkter som må undesøkes nærmere til uken.

Noe ligger som sagt åpent for allmenheten og noe er på lukket område, men jeg har en god dialg med grunneier så jeg får tilgang der jeg ønsker for å kunne dokkumentere :bra:

Det er flere skytestillinger som liger skult og de er ikke så lette å finne før man nesten tråkker opp i dem :)
Men jeg har et trent øye for å finne betong blandt løv og mose så det er ikke det store problemet, utfordringen er att døgnet ikke har nok timer :D
Attachments
Tildekt skytestilling.
Tildekt skytestilling.
IMG_4378tildekt skytestilling.jpg (326.85 KiB) Viewed 501 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Even H wrote:Et annet bygg som var veldig i tiden for noen år siden er fyllestasjonen for napalm.
Nå er ikke jeg noen ekspert på ammunisjon, men jeg trodde napalm ble levert via konvensjonelle bomber.
Og såvidt jeg har fått med meg ble det ikke laget/montert bomber på torp, de fikk vel tilkjørt ammunisjon som ble lagret på område før det ble tatt i bruk.

Hvem av byggene skal eventuelt være tiltenkt/benyttet til dette?
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Espen K wrote:
Even H wrote:Et annet bygg som var veldig i tiden for noen år siden er fyllestasjonen for napalm.
Nå er ikke jeg noen ekspert på ammunisjon, men jeg trodde napalm ble levert via konvensjonelle bomber.
Og såvidt jeg har fått med meg ble det ikke laget/montert bomber på torp, de fikk vel tilkjørt ammunisjon som ble lagret på område før det ble tatt i bruk.

Hvem av byggene skal eventuelt være tiltenkt/benyttet til dette?
Napalm er brennstoff, for eksempel bensin som tilføres et pulver som fortykker det hele slik at bensinen blir som gele og kleber seg til omgivelsene. Tenk at du kaster tørrsprit rundt og tenner dette, følgen er at bensinen/spriten henger i tak og vegger isteden for å renne fort ned. dette fører til rask overtenning og er svært vanskelig å slukke.
Under en fellesøvelse med Oslo brannvesen skulle vi brenne ned en to etasjes brakke. Den skulle tennes og slukkes flere ganger. Vi satte inn en bøtte med napalm og en 200gr sprengkôrper oppi og fyrte av. Det brant litt på mange plasser i trappeoppgangen, ikke spesielt heftig men mange steder. Røykdykker gikk inn i korridoren fra den andre enden av huset. Etter ca 10 -15 sekunder kom han ut samme veien i fullt firsprang, like etter kom flammene ut samme døra. Det ble ikke noe slokking, etter ca 10 minutter var huset helt overtent. Gjennomtrekke satte fart i napalmbrannen. Dette var en ny erfaring for brannmennene.

ervold
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Stutzpunkt wrote:Er nok mer interessante ting fra den kalde krigen i området. Torp flyplass ble jo bygd på initativ av NATO på 50-tallet. Her var det ammunisjonslagre som kunne omgjøres til oppbevaring for A-våpen. Sett noe sånt i skogene der borte?
Her er av tre våpenlagere som kunne benyttes ved lagring av atomvåpen, samtlige er betongkonstruksjoner.
Attachments
Våpen bunker med mulighet for lagring av atomvåpen
Våpen bunker med mulighet for lagring av atomvåpen
IMG_4441atomvåpenbunker.jpg (268.62 KiB) Viewed 413 times
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”