Bunkers på Gulskogen utenfor Drammen

I det indre østland var det flere større garnisonsområder og hovedkvarterer som Kongsberg, Dombås og Lillehammer. Seksjonen dekker fylkene Buskerud, Hedmark og Oppland

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Hei

Er det noen som har bilder eller tegninger av bunkeren som ligger på Gulskogen utenfor Drammen??
Ble på slutten brukt av HV 06304 Drammen.
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

frodeb wrote:Hei

Er det noen som har bilder eller tegninger av bunkeren som ligger på Gulskogen utenfor Drammen??
Ble på slutten brukt av HV 06304 Drammen.
du har ikke noe adresse til den ? eller link til gule sider ?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Dette er ett fjellanlgg. Ble bygget etter krigen, brukt av HV og Sivilforsvaret. Anlegget har 1 eller 2 stoller lenger inn til høyre, disse har vært brukt av NSB og har således ikke vært tilgjengelige.
Attachments
IMG_0001.jpg
IMG_0001.jpg (89.58 KiB) Viewed 1196 times
Mvh.
Jon-Vegard
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Beklager men jeg husker ikke adressen
askermann
Posts: 5
Joined: 21 Feb 2009 11:55
Location: Asker

Har noen adresse / beliggenhet til fjellanlegget som er vist kart av, som Siv.forsvaret / NSB skal ha brukt på Gulskogen?

Tror også det er litt forvirring her.
NSB har en (liten) mannskapsbunker/beskyttelsesbunker på sin tomt på Gulskogen, mens sivilforsvaret og NSB har hatt et fjellanlegg her.

Fjellanlegget: Her finner jeg ikke nødutgangen, noen som vet plassering?
Askermann
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Nødutgangen er oppe til venstre, nr.4. Det er nok ingen forrvirring. Dette fjellanlegget ble brukt av Sivilforsvaret, så av HV og NSB som lavde en ny arm til høyre. Denne ble så vidt meg bekjent ikke brukt av NSB, da de bygde en enkel bunker inne på Sunland, oppe på bakken, så denne var ikke på langt nær så sikker som den i fjellet. Denne var beregnet bl.a. til beredskapsmateriell. Adr. til fjellanlegget er Skoglivn. og eies i dag av privat firma som planlegger utbyggging i området.
Mvh.
Jon-Vegard
Stiangul
Posts: 1
Joined: 01 Aug 2016 12:37

Hei, ble litt forvirret nå den store bunkeren som det er et bildet av lenger oppe, er den på Sunland? Og isåfall hvor?
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Tegningen er ikke av bunkeren på Sundland, men av fjellanlegget i Vintergata, ikke så langt unna.
Mvh.
Jon-Vegard
Reidar123
Posts: 10
Joined: 08 Oct 2017 19:39

Kan noen gi meg en bedre beskrivelse av hvor dette er? Gikk der en tur i går, men fant ingentinf... er det noen som har et flyfoto de kan markere hvor inngangen er? Takk.evt adresse? Bilder av inngangen?
Post Reply

Return to “INNLANDET”