Nye bilder 2010 - FestungNorwegen.net - Leander Haslerud

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:Det er ikke tvil om at engasjementet er på plass når man er ute i lende og er nede på "enkelt-stein-nivå" for å identifisere bilder.
:) Og her er enda en utfordring..., Bilde: 17

Bilde: 16 Info:Terrenget som ligger på nord-siden av Sandhåland sanden
Image

Bilde: 17
Plass/sted: Dette kan ikke være langt fra bilde 16 & 18.
Hvilken bunker er det som påbegynnes her ? Kan en kjenne igjen jordet ? Ingen av "de kjente" ligger slik til som vist på bildet - såvidt jeg kan se...
Image

Bilde: 18 Info:Høydedrag mellom Sandhålands-sanden og Hemnes-sanden. Utsikt mot sørvest. (Her nærmer vi oss Laksodden)
Image
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Bilde: 17 kan vel regnes blant de bilder som hører til kategori "vrien".

Tenker høyt:
Når jeg ser på bildet (17) får jeg en ide om at det kan være fra området like vest for der skolen lå. Der går den nye riksvegen i dag. Det er mulig at det har vært "noe" der som er borte i dag.
Trenger mer etterforskning.

Bilde: 23 og 24 er vel heller ikke plassert. Her er det også nødvendig å finne igjen de riktige steinene, hvis de ikke er fjernet.

Får ta et par turer til.

Mvh
Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:Bilde: 17 kan vel regnes blant de bilder som hører til kategori "vrien".
Ja... men som har mulighet for et "geografisk begrenset" svar - som i ettertid vil fortone seg enkelt ;-) "En filmrull henger sammen" ... som kjent ;-)
Liker "mysterier"... Hadde ikke dette bildet med på lørdag - og det ble jo knapt med tiden ettersom lørdagskvelden nærmet seg.

Men, ser ikke bort fra at en dag bare med fokus på Sandhåland hadde vært artig. Der gjenstår både Tyskerhaugen og "avstandsmåler'en" ... +++

Vi kom jo over noen andre, lenger øst, som Henning hadde krefter igjen å løpe opp å sjekke på tampen - når det var lite overskudd igjen her etter "en full arbeidsdag"...

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Kategorien "vrien" tilhører for meg de bilder som f.eks. Bilde: 37. Bilder uten særlige kjennetegn fra terrenget.
Regner det for sikkert at motivene er hentet fra Sandhåland, men det er den nøyaktige plassering som blir utfordringen.

Kategorien "vrien" er ikke det samme som kategori "umulig" :P

Det er slike utfordringer som er morsomme. Kjørte en del kilometer frem og tilbake, strekningen Kvilhaug - Sandve for å finne stedet for Bilde: 37.
- Til tider i gangfart for å studere steinene langs veien!

Mvh
Hand
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Har fått identifisert to av barna på Negativ (Del2) Bilde 8 - Negativ "55-56" .
Det er de to barna i midtten av bildet eg har fått navna på. Han med flat hue heter Olav Vikre
Og han som har lange "støvler" heter Jørgen Krygård.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Cap
Posts: 42
Joined: 23 May 2010 18:04
Location: Sandviksberget

Angående bilde Kristiansand 3.jpg, Eismeerstrasse:

Vet bare av ei "Ishavsgate" i Norge, men den ligger i Hammerfest... :oops:

Googlet Ishavsveien/vegen, fikk treff på Tromsø og Berlevåg.
Mvh Ken

The future is not what it used to be...
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Brakka på bilde 33 skal ha stått i Retranchementet ("tresset"). Den ble enten revet på slutten av 50-tallet/begynnelsen av 60-tallet.
Mvh
Tormod
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Hand wrote:Bilde: 17 kan vel regnes blant de bilder som hører til kategori "vrien".

Tenker høyt:
Når jeg ser på bildet (17) får jeg en ide om at det kan være fra området like vest for der skolen lå. Der går den nye riksvegen i dag. Det er mulig at det har vært "noe" der som er borte i dag.
Trenger mer etterforskning.

Bilde: 23 og 24 er vel heller ikke plassert. Her er det også nødvendig å finne igjen de riktige steinene, hvis de ikke er fjernet.

Får ta et par turer til.

Mvh
Hand
Kan dette bildet være til hjelp ? Husk at ingen av veiene er nøyaktig plassert. Bildet er tatt i 1963 .
Ny og gammel vei trasee, sandhåland.jpg
Ny og gammel vei trasee, sandhåland.jpg (106.24 KiB) Viewed 426 times
Det første bildet i denne linken kan kansje også være til hjelp :http://www.skudeneshavn.net/sandhaland%20-%20c1.htm
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Henning Dalsvåg wrote:Det uthuset blei nok revet etter krigen en gang . På flyfotoet eg la ut ses også et uthus , men det er ikke det samme uthuset. Det som ses på bildet var toalett anlegget til Gamle sandve skule(Anno 1882) etter krigen . På slutten av 60-tallet blei gamle skulen oppgradert og det samme blei toalett anlegget . I 1976 blei sandve skule flyttet ned på marka der den står i dag. Der gamle skulen stod blei det bygget en postfillial . Området som Uthuset på Negativ (Del2) Bilde 4 - Negativ "63-64" står på er i dag parkerings plass for Joker Sandve.Kansje litt off topic dette ,men nå kjenner dere litt av historien til dette området på sandve.
Har fått tilsendt et bilde som er tatt i ca.1938 på Sandve. Fikk det av en gammel mann(Jakob Ådnesen) fra bygden min . Bildet viser fra venstre : Lite hus og løe med små barn som poserer for fotografen, Gamle sandve skule ,uthuset ses mellom skulen og bedehuset "Fredheim" . Markerer bygningene på bildet. Sandvehamn ses i nedre del av bildet.
Sandve 1938.jpg
Sandve 1938.jpg (454.56 KiB) Viewed 338 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Bilde 20 fra Hemnes
CIMG6031.JPG
CIMG6031.JPG (266.36 KiB) Viewed 306 times
Glemte å legge ved det originale bildet
CIMG6026.JPG
CIMG6026.JPG (263.33 KiB) Viewed 287 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

KOS wrote:
Hand wrote:Det er ikke tvil om at engasjementet er på plass når man er ute i lende og er nede på "enkelt-stein-nivå" for å identifisere bilder.
Negativ 16 identifisert :
CIMG6126.JPG
CIMG6126.JPG (209.87 KiB) Viewed 263 times
Negativ 16.jpg
Negativ 16.jpg (242.07 KiB) Viewed 258 times
Negativ 17 identifisert selv om terrenget er mye forandret etter 70 år. Den store steinen i høyre hjørne på originalfotoet
ble delvis sprengt vekk av tyskerene . Man ser ennå litt av den på mitt foto .Den lave steingarden som ses i bakgrunnen på originalfotoet er idag traktorvei .
CIMG6123.JPG
CIMG6123.JPG (316.53 KiB) Viewed 263 times
Negativ 17.jpg
Negativ 17.jpg (305.07 KiB) Viewed 258 times
Last edited by Henning Dalsvåg on 09 Feb 2013 18:12, edited 1 time in total.
Mvh Henning Dalsvåg
edvardbjorge
Posts: 9
Joined: 30 Apr 2012 10:56

Øksnevad_2 wrote:Her er noen flere bilder :)
Det siste bildet her fra 3/IR 236 hvor det marsjeres i tettbebyggelse er fra Fagernes sentrum i Valdres
Beena
Posts: 3
Joined: 31 Mar 2011 16:32

TommyG wrote:Klarer ikke helt å få den "Drontheim.jpg" til å stemme overens med Trondheim. Tror kanskje fotografen må ha vært litt stedsforvirret når han skrev på kommentaren der :-)
Drontheim blir ofte kalt for Trondheim, men det medfører ikke riktighet, da denne byen ligger i Setesdalen som i dag ikke tilhører Norge. De kan komme ditt ved å kjøre til Telemark forbi Vråvatn,Vråliosen og forsett videre mot Dalen. Like før en kommer til nedkjøringen til Dalen så går en vei til venstre som fører til Setesdalen. Gjør dere oppmerksom på at all skilting i Setesdalen er fjernet og bensinstasjoner finnes ikke, så det er en viss fare for å kjøre seg vill i dette område. Det skal være igjen noen folk i dette område, sist jeg var der i 2006 så kom jeg til en jernbanestasjon som fremdeles var i drift, det sto mange personer der og ventet på toget. På dette stedet var det også en stor steinstøtte som var reist på ordre av Vidkun Quisling til minne om falne under andre verdenskrig.Kanskje noen av dere har et kart over dette område? Veldig interessant sted, og det er noen av bildene i dette forumet som kan stamme fra dette området. Men siden det ikke dreier seg om kysten i dette tilfelle så passer det vel ikke å skrive om dette området. Bildene som Riksarkivet har offentligjort angående Vidkun Quisling viser også bilder fra Drontheim og Fyresdal som også ligger i dette området.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Gjør dere oppmerksom på at all skilting i Setesdalen er fjernet og bensinstasjoner finnes ikke, så det er en viss fare for å kjøre seg vill i dette område. Det skal være igjen noen folk i dette område, sist jeg var der i 2006 så kom jeg til en jernbanestasjon som fremdeles var i drift, det sto mange personer der og ventet på toget.
:-D
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Øksnevad_2 wrote: 08 Jul 2010 23:49 STAB/210.INF.DIVISJON - fotoalbum (79)

HKB 13/983 Elgsnes

Under bildet er det skrevet følgende:
""Harstad in Sicht""
- Harstad i sikte
Trondenes folkehøyskole og Trondenes kirke
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”