Nye bilder 2010 - FestungNorwegen.net - Leander Haslerud

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Detaljer til følgende Koperviks-bilder:

Bilde: 47
Stangelandsgaten nr. 4, i krysset ved Karmsundsgaten.

Bilde: 48
Stangelandsgaten nr. 4 til venstre og nr. 6 til høyre. Fotografen står i Karmsundsgaten, og ser mot øst.
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Hand:

Utrolig bra jobbet! :bravo

Jo mer detaljer jo bedre ;)

jeg prøver å holde følge med deg, prøver å poste den nye infoen ut så fort som mulig :D :bravo
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Cap wrote:
Øksnevad_2 wrote:STAB/210.INF.DIVISJON - fotoalbum (78)

HKB 13/983 Elgsnes

Under bildet er det skrevet følgende:
"Harstad"
- Harstad
Vi ser en båtslipp med en eller flere båter på land til venstre i bildet, noen som vet om det var et lite verksted i området?
Gøy at du tar opp eldre bilder for diskusjon! :bra:

Takker også Rasmus for sitt svar til spørsmålet ditt :bravo

Dere må bare ta opp eldre bilder til diskusjon PDT_Armataz_01_18
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Bilde: 46
Strandgata nr. 6.

Hand
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Bilde: 75

Tenker høyt: Kan utsikten i bakgrunnen passe slik at bilene er parkert ved uthus som har stått ved bygning som har adresse Sjoarvegen 27?
Kan ikke huske at det står et uthus der i dag.
Eller er det slik at dette uthuset har stått oppe ved gamle-skolen. Er nok revet før -63 uansett. (Etter Hennings flyfoto å dømme).

Kanskje Henning D. vet noe?

Hand
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Skal se hva eg finner ut av ,i forbindelse med uthuset ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

På hvilken side finner eg bilde 75 ? Finner ikke bildet noe sted i denne tråden.
Kan det være snakk om uthuset som ses på Negativ (Del2) Bilde 4 - Negativ "63-64" ?
Mvh Henning Dalsvåg
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Det er riktig.

Hand
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Det uthuset blei nok revet etter krigen en gang . På flyfotoet eg la ut ses også et uthus , men det er ikke det samme uthuset. Det som ses på bildet var toalett anlegget til Gamle sandve skule(Anno 1882) etter krigen . På slutten av 60-tallet blei gamle skulen oppgradert og det samme blei toalett anlegget . I 1976 blei sandve skule flyttet ned på marka der den står i dag. Der gamle skulen stod blei det bygget en postfillial . Området som Uthuset på Negativ (Del2) Bilde 4 - Negativ "63-64" står på er i dag parkerings plass for Joker Sandve.Kansje litt off topic dette ,men nå kjenner dere litt av historien til dette området på sandve.
Mvh Henning Dalsvåg
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Image

Image

Synfaring, stillingen ligger på NIB. ca N 6568449 Ø 282095

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Fantastisk Hand !

Har en jeg sjekket på 32 V 282100 6568453 (6m avvik).

Stor stein her i denne også, men ikke nok i bildet til å bestemme det om det var samme sted..

Er dette den samme ?

mvh
KOS
Attachments
20090104_040_1.jpg
20090104_040_1.jpg (98.06 KiB) Viewed 101 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Uten å stå med beina i stillingen tror jeg denne siste ligger "litt" nærmere sjøen (mot sørvest?) enn den stillingen hvor bildene er "tullet" med. Mener også at den ligger "litt" lavere i terrenget også.
Jeg tar forbehold om at hjernen min ikke er helt med.

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hmmm,

måten jeg tok dette bildet på indikerer at jeg oppfattet den som retningsbestemt kun den veien. Men det er få meter mellom disse - og da må jeg ha oversett den andre, eller sett på det som kun dekning (for et eller annet).

Interessant å se "på sort/hvit" - BK med "direkte egenobservasjon" - men kanskje det lå i "konseptet" for 5cm, i motsetning til 8cm BK.
Kom på en litt lignende et annet sted i distriktet som må sees med nye øyne nå ;-)

Må nok ut en tur til på Laksodden m/omegn snart ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:Uten å stå med beina i stillingen tror jeg denne siste ligger "litt" nærmere sjøen (mot sørvest?) enn den stillingen hvor bildene er "tullet" med.
Sjekket på NiB nå. Det er omvendt. "Min" ligger 6-7m mot nørd-øst. Ser tydelig "din" stilling - men kan fremdeles ikke skjønne at den ikke er på noen bilder fra runden i '09 - må sjekke igjen ;-)
Forresten rart at de ikke har posert med kanonen, og/eller, sMG på "fotorunden" sin - hadde liksom vært litt met macho :sjef:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

KOS:
Grunnen til at jeg tror "din" stilling ligger i vestlig retning for "stilling med BK" er at den samlig med stein, den vesle høyden i midten på ditt bilde(ca 100 foran stillingen), ligger helt til venstre i "mitt" bilde.

På ditt bilde ligger "knausen" nedenfor bebyggelsen, på mitt bilde ligger knausen til venstre for bebyggelsen, mulig jeg leser terrenget feil, får sjekke nede i skråningene en dag.

Mvh
Hand
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”