Møvik fort - 3D modeller

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Veldig bra, likte spesielt Kasematten/Kanon 1!

Ang. sambandsbunkeren så er det panserdører i alle rom og at rommet er skilt med vegg.
Mvh
Tormod
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Disse 3D bildene av Møvik fort er helt fantastiske PDT_Armataz_01_11 .
Det må ligge et veldig tidkrevende arbeid bak ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Super jobb! :D
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Det er noen detaljer jeg er usikker på angående kasematten på Møvik. Mulig at noen her på forumet har bilder eller husker hvordan dette ser ut.

Første spørsmål:
Endevegg der dekkplater slutter over rotunde ser ut til å fortsette på flere bilder. Dette vises ikke på noen tegninger. Noen som har bilder, dimmensjoner på disse åpningene. Er det på begge sider?

Andre
Åpningen har to ringstander, en på hver side. Utifra de få bilder jeg har sett stemmer ikke disse med tegningene. Noen som har flere detaljer.

Tredje og siste
Bilder fra side vegger som viser ventiler er interresante. Har ingen detaljer på disse pr i dag.

PS Illustrasjonsbilder fra Krigsturist.dk

Mvh
Attachments
Viser en av tobrukene
Viser en av tobrukene
114_front_view.jpg (156.52 KiB) Viewed 412 times
Utsparring vises rett over feste sokkel.
Utsparring vises rett over feste sokkel.
086_gun_emplacement_2.jpg (115.08 KiB) Viewed 412 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Ingen som har noen tips jfr. forrige innlegg?

Har forresten nettopp lastet opp modell av Møviks sambands og kommunikasjons bunkeren til Google 3DWarehouse for de som er interessert.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

ligger ammotoget på nettet? er ikke helt pro på dette området men jeg lager noen improviserte pak bunkere og sånt. de blir ikke helt regebau da. :rodme:
ow
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

ole w wrote:ligger ammotoget på nettet? er ikke helt pro på dette området men jeg lager noen improviserte pak bunkere og sånt. de blir ikke helt regebau da. :rodme:
Ja, det ligger i denne linken
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 7b098749ba

Ellers kan du finne de modellene jeg har laget på linken i min signatur.
Du finner også det meste hvis du søker på regelbau, Scolty og Bunker14.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Første konkrete resultat etter besøk hos Stutzpunkt i sommer er Møvik S174 og S169 Kasematt. Legger ikke ut nye bilder av kasematten nå da de allerede finnes i denne tråden. Jeg har imidlertid fått fikset de områder det var uklarheter rundt, tunell, overgang rotunde og tobruk. Modellen er ganske ribbet for detaljer da jeg hadde en målsetting om å få den under 10mb grensen. Driver imidertid med oppgradering av det meste på museums bunker modellen så detaljer fra denne kan muligens resultere i en komplett kasematt senere.

S174 er imidlertid så korrekt og komplett jeg får den på nåværende tidspunkt. Det er noe usikkert på hvordan ventilasjons systemet så ut under krigen så kun de detaljer som fortsatt er synlig er tatt med. Begge modeller kan lastes ned nå i link på signaturfeltet.
Attachments
S174-01.jpg
S174-01.jpg (218.66 KiB) Viewed 282 times
S174-02.jpg
S174-02.jpg (147.29 KiB) Viewed 282 times
S174-03.jpg
S174-03.jpg (186.37 KiB) Viewed 282 times
S174-04.jpg
S174-04.jpg (156.17 KiB) Viewed 282 times
S174-05.jpg
S174-05.jpg (146.42 KiB) Viewed 282 times
S174-06.jpg
S174-06.jpg (159.55 KiB) Viewed 282 times
Hans-G
Posts: 116
Joined: 07 May 2009 5:26
Location: Bodø

Utrolig flott :bravo
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Tre nye bunkere fra Møvik er ferdige og lastet opp til 3DWarehouse etter sommerens arbeid sammen med Stutzpunkt.

Den første er peilebunker som ligger syd for kanon 2 museums bunker
Neste er stilling for Flak 38 som finnes flere steder på område og sist
FL154 stilling for Madsen 2cm.

Vi fikk desverre ikke opp døren til den eneste FL154 som ikke er "sikret" så endringer på modellen vil komme når innsiden er målt opp skikkelig. Er det noen på forumet som har innvendige bilder av denne ?

Museet har ikke tegninger på noen av disse så de er basert på oppmåling av Stutzpunkt og meg samt en haug bilder.
Attachments
Plotting station.jpg
Plotting station.jpg (226.99 KiB) Viewed 182 times
FLAK 38 stilling.jpg
FLAK 38 stilling.jpg (175.78 KiB) Viewed 182 times
FL154.jpg
FL154.jpg (279.53 KiB) Viewed 182 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Må nok engang gratulerere deg med særdeles bra utført arbeid på disse 3D-tegningene Anders! :-)
Mvh
Tormod
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Ja, det gleder en målefreak :bravo
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Utrulig bra tegninger !
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Arbeidet med å lage en ny modell av museumsbunkeren på Møvik har pågått en stund men det er først nå jeg har litt å vise frem. Ny modell er basert på tegninger fra kasematten da de er de mest detaljerte tegninger funnet i arkivet på Møvik (takk til Stutzpunkt). Enkelte ting skiller, med det blir det tatt høyde for ved hjelp av andre tegninger. Arbeidet startet med å lage nye ammunisjons sluser og rotunde vogner. Deretter ble nye dører laget. Eksisterende modell er basert på standard 434P01 og 19P7 som jeg til nå ikke har sett på Møvik. Dørene på Møvik avviker fra disse uten at jeg har funnet korrekt betegnelse. Arbeidet med S174 ammunisjons bunker gir også enkelte elementer blant annet ammunisjons skinnegang i taket (kryss og pens) som kan brukes i denne.

Tegning av selve bunkeren virker meget bra målt opp og korrekte men innredningsdetaljer er hovedsakelig basert på bilder og noen sentrale dimensjoner tatt i sommer. Begynte med å lage ett mer detaljert maskinrom som ble utvidet til nærliggende rom som bildene her viser. Plan videre er å fortsette med selve bunkeren og til slutt nytt kanontårn basert på digitale tegninger fra Hanstholm.

Av forståelige grunner blir ny modell alt for stor til å bli lastet opp i en eller to deler på Google 3DWarehouse så litt usikker på hva som blir utfallet nå.

Rom utenfor maskinrom er omtalt som verksted (fullt av glass montre i dag) er det noen som har bilde eller en ide om hvordan dette rommet og rommet innenfor (før drivstoff rom) var innredet?

Jeg valgte å redusere litt på bilde størrelsen som dessverre gir litt uskarpe kanter.
Attachments
Generator rom, med stor Deutz generator for å drive kanonen og mindre generator for øvrig behov. Mindre røropplegg er foreløpig kuttet for å redusere størrelse
Generator rom, med stor Deutz generator for å drive kanonen og mindre generator for øvrig behov. Mindre røropplegg er foreløpig kuttet for å redusere størrelse
Maskinrom01a.jpg (164.14 KiB) Viewed 108 times
Litt annen vinkel som også viser luftkompressor (til venstre) for start av generator
Litt annen vinkel som også viser luftkompressor (til venstre) for start av generator
Maskinrom02a.jpg (155.89 KiB) Viewed 108 times
Hovedstrømtavler
Hovedstrømtavler
Maskinrom03a.jpg (141.09 KiB) Viewed 108 times
Kjølevannstanker. 2 er igjen idag med det skal opprinnelig ha vært 5 som her.
Kjølevannstanker. 2 er igjen idag med det skal opprinnelig ha vært 5 som her.
Maskinrom04a.jpg (88.83 KiB) Viewed 108 times
Trykktanker og pumper for vann
Trykktanker og pumper for vann
Maskinrom05a.jpg (79.37 KiB) Viewed 108 times
Klimarom for høyre ammunisjonslager
Klimarom for høyre ammunisjonslager
Maskinrom06a.jpg (84.51 KiB) Viewed 108 times
Drivstofftanker Diesel med totalt litt over 10.000 liter
Drivstofftanker Diesel med totalt litt over 10.000 liter
Maskinrom07a.jpg (83.5 KiB) Viewed 108 times
Oversikt. Verksted skal ha vært rommet mellom klima og generator rom
Oversikt. Verksted skal ha vært rommet mellom klima og generator rom
Maskinrom08a.jpg (116.71 KiB) Viewed 108 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Det er utrulig hva en kan gjøre på en pc i dag... :-D
Mvh Henning Dalsvåg