Møvik fort - 3D modeller

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Ingen innspill på verkstedrom? Er litt i tvil om layout på strømtavler i generator rom. Har ett bilde som viser layout tidligere, som minner om layout på Trondenes. Usikker på om jeg bør prøve å lage det sånn isteden. Kanskje begge?

Layout i fyrrom og gass rensing blir også en utfordring da disse rommene er tomme for orginalt innhold i dag. Det finnes muligens noen bilder av fyrrom.
Har fått noen tegninger på rommene fra batteri Lindemann, men er usikker på om det var likt på Vara. Men hvis ikke blir det løsningen til noe bedre kommer opp. Noen innspill?
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Har gjort ett lite forsøk på ventilasjon / gassrensingsrom. Layout er basert på en røff beskrivelse fra Arild, tegning fra batteri Lindeman og Hanstholm informasjon fra Petromax som også har laget filtrene og pumper. Er usikker på om dette er korrekt men får duge til mer detaljert informasjon muligens kan dukke opp.
Attachments
Rom er her helt isolert da det lages som egen fil for å kunne kombineres senere til en komplett S169
Rom er her helt isolert da det lages som egen fil for å kunne kombineres senere til en komplett S169
Gas & heat 4a.jpg (80.82 KiB) Viewed 243 times
Tatt vekk en vegg for bedre oversikt. 2 pumper gir valg mulighet til å velge urenset ren luft, eller gjennom filtere
Tatt vekk en vegg for bedre oversikt. 2 pumper gir valg mulighet til å velge urenset ren luft, eller gjennom filtere
Gas & heat 4b.jpg (125.51 KiB) Viewed 243 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Arbeid med ny S169 går sakte videre. Selve bunkeren er stort sett ferdig men det er noen detaljer som gjenstår. Har begynte med nytt tårn etter at jeg fikk hi-res tegninger, dog uten mål. Fremgangsmåren ble derfor å sjekke alle mål på brønn utallige ganger mot flere kilder og deretter å skalere tegningen slik at de stemmer med brønnen. De passer nå ganske bra, men hekken stikker litt for langt ut (35cm) kan imidlertid ikke skalere inn dette for da passer ikke ammoheis. Så det er derfor en ganske møysommelig prosess.

Vedlagte bilde viser prosessen ganske bra. Gammelt tårn til venstre, så brønn fra S169 modellen med nytt tårn i arbeid, så rene tegninger og til slutt Petromax sitt tårn, som desverre ikke heller passer helt. Alt som tegnes kan da direkte sjekkes mot tilgjengelige kilder lettere.
Attachments
New Turret 04.jpg
New Turret 04.jpg (113.71 KiB) Viewed 207 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Arbeidet med ny S169 går sakte videre, dette tar laaang tid. Med nyvunnet erfaring fra dynamiske objekter er målsetting at mye kan lages animert. Foreløpig er det kun dører, men målsetting er også ammunisjonsheis og vogn samt kanon (rekyl, sluttstykke og elevasjon). Sideretting blir for komplisert.

Vedlagt er bilder som viser progresjonen så langt. Jobber nå med ammunisjonsheiser. Det gjenstår mye arbeid med under etasje og sideretting samt flere detaljer på kanon

Første bilde viser komplett kanon uten tak. Andre bilde viser alle panserplater fjernet (gruppert som eget objekt) og alle smådetaljer så langt på plass. Helt til høyre er en komplett ammunisjons heis. Denne er vinkelrett så det er lettere å jobbe med denne utgaven i enkelte sammenhenger da de i tårnet er vinklet 10 grader. Siste to bilder viser detaljer fra ammunisjonsheiser som begynner å bli ferdig. Det gjenstår imidlertid elektronikk bokser.

Når man skal tegnet ett så komplekst objekt i 3D blir det noen detaljer som man ikke får helt til å stemme. Dette selv om jeg nå har masse bilder er det alltid en vinkel som ikke er tatt bilde av eller en dimensjon som burde vært målt opp. For å ikke bli helt gal får kunstnerisk frihet blandet med ingeniør bakgrunn ta over for mangler i grunnlaget.
Attachments
Turret 25 A.jpg
Turret 25 A.jpg (157.81 KiB) Viewed 162 times
Turret 25 B.jpg
Turret 25 B.jpg (214.1 KiB) Viewed 162 times
Turret 25 c.jpg
Turret 25 c.jpg (209.41 KiB) Viewed 162 times
Turret 25 d.jpg
Turret 25 d.jpg (166.51 KiB) Viewed 162 times
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Føler med deg Anders. Det er alltid et mål man skulle ha tatt.
Flott arbeide :bra:
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Utrolig bra arbeid! :)
Hva er det du trenger bilder av? Jeg tror jeg har endel bilder av ting folk flest ikke tar bilder av... :-)
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Asbjørn² wrote:Utrolig bra arbeid! :)
Hva er det du trenger bilder av? Jeg tror jeg har endel bilder av ting folk flest ikke tar bilder av... :-)
"This could be a tall order" 8)
1a) Vire overføring fra øvre trinsejul til vinsjmotor på ammo heis
1b) Tilsvarende for manuell heis på bakvegg
2) Topp av tilbakeføringssylinder på kanon
3) Link overføringer fra bunnen av rekylbrems til blokk på elevasjonsskrue
4) Festepunkt for peker på elevasjonsbue

Cheers
Attachments
Vire går fra bakvegg via noen trinser muligens til festepunkt. Jeg har bare latt vire ende kledelig i en boks på vinsjen
Vire går fra bakvegg via noen trinser muligens til festepunkt. Jeg har bare latt vire ende kledelig i en boks på vinsjen
Turret 26 quis1.jpg (138.17 KiB) Viewed 127 times
Tilbake føringssylinder ligger muligens i ett spor, men har ingen bilder eller tegning
Tilbake føringssylinder ligger muligens i ett spor, men har ingen bilder eller tegning
Turret 26 quis2.jpg (134.17 KiB) Viewed 127 times
Det går ett stag festet på en eller annen måte under/ved rekyl brems til blokk på elevasjonsskrue
Det går ett stag festet på en eller annen måte under/ved rekyl brems til blokk på elevasjonsskrue
Turret 26 quis3.jpg (71.32 KiB) Viewed 127 times
Her er den en bue med skala som en peker festet til kanonen viser elevasjon. Feste punkter for disse?
Her er den en bue med skala som en peker festet til kanonen viser elevasjon. Feste punkter for disse?
Turret 26 quis4.jpg (90.53 KiB) Viewed 127 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Har nok ingenting av det dessverre. :oops:
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Jeg zooma inn på et av bildene mine og fant en talje for wiren til ammunisjonsheisen, litt vanskelig å se selve taljen, men du ser ganske bra hvor den skal være:
Attachments
IMG_5565crop.jpg
IMG_5565crop.jpg (321.09 KiB) Viewed 127 times
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Takk for innsatsen Asbjørn.
Endepunktet for wire er på bilde, på mitt utsnitt vises også en av blokkene til håndvinsjen som er oppe til høyre i bilde. Den er muligens forbundet med ende punkt (systemet vil i hvertfall virke da)
Attachments
DCP_0639b.JPG
DCP_0639b.JPG (202.05 KiB) Viewed 123 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det går ett stag festet på en eller annen måte under/ved rekyl brems til blokk på elevasjonsskrue
Her er bilder fra Trondenes... Antar designet er likt?
Attachments
TRD01.jpg
TRD01.jpg (192.3 KiB) Viewed 114 times
TRD02.jpg
TRD02.jpg (237.52 KiB) Viewed 114 times
TRD03.jpg
TRD03.jpg (72.2 KiB) Viewed 114 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er den en bue med skala som en peker festet til kanonen viser elevasjon. Feste punkter for disse?
Her fra Vara... Bedre enn ingenting kanskje:
Attachments
Vara01.jpg
Vara01.jpg (63.98 KiB) Viewed 114 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Lekkert Erik E.
Det løste ett stort problem :D

Løste også en utfordring jeg hadde med 40,6 cm, i og med at jeg legger så mye arbeid ned i C/39 tårnet, var plan også å oppdatere Trondenes kanonen. Kanon konstruksjonen er overordnet lik som 38cm men sistnevte har rekylbrems under og retur på toppen. 40,6 har en oppe og en nede av hver. Utvendige mål er hentet fra NavyWeaps, så det skal være på plass, men nå er to detaljer til i boks. Vedlagte bilde er arbeidsbilde av 40,6cm (i midten) flankert av to 38cm høyre og venstre utgave.

Forhåpentligvis kan det bli en Vardåsen modell også etterhvert, hvis jeg finner flere detaljer på Fransk 38cm.
Attachments
Barrel 40.jpg
Barrel 40.jpg (105.15 KiB) Viewed 110 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Publiserer ett bilde av fremdriften på 40,6cm her selv om dette er Møvik tråden. (Kan medføre en superdetaljert utgave av Trondenes også)

Ønsker å lage en Austrått modell også. Hint hint :-)
Attachments
Barrel 40.6.jpg
Barrel 40.6.jpg (85.67 KiB) Viewed 67 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Hiver meg på andres karakteristikk av arbeidet ditt!
Fantastisk - stå på videre :bravo
JEF
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”