Erfaringer gjort med Riksarkivet

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det spørs om det i det hele tatt er mulig å få kopier eller scannede versjoner av disse kartene. Som det står "Det tillates ikke kopiering av arkivmateriale som er i dårlig forfatning eller av andre grunner kan ta skade av kopieringen". Nå er jo ikke disse kartene i spesielt dårlig forfatning, men de har jo ligget sammenbrettet såpass lenge, at å få de brettet helt ut slik at man kan kopiere de eller scanne de, uten å skade kartene vil bli en utfordring.

edit: Men, jeg kan høre etter neste gang jeg er innom, om det er mulig og hvor mye det ev. koster.
Last edited by TommyG on 20 Dec 2009 22:12, edited 1 time in total.
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Okei, takk for raskt og godt svar !

Vil helst ha filer vet du ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Mange har nok vært til dels skeptiske til å besøke diverse arkiv og syntes at det har vært "skremmende"
Jeg har benyttet historiemengden på Biblioteket, men som oftest så blir det litt forvirrende med forkortelser angående måten dokumenter blir lagerført på, så en god forklaring på hvordan arkiv for vår interesse blir lagerført, og navgitt på har helt klart vært en fordel for nye arkivgranskere :)
Spesielt Riksarkivet der mye blir frigitt for vår hobby ..

God tråd :D
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

når det gjelder større kart så er min erfaring at de nå kun avfotograferer disse og ikke scanner, de er avfotografert med høy oppløsning.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Riksarkivet er stengt f.o.m idag (15. juni) grunnet streiken i vekterbransjen.

http://www.arkivverket.no/arkivverket/A ... kivbygning
Mvh
Tormod
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Da har jeg hatt en tur på Riksarkivet 27/5, og erfaringene der er udelt positive.

Ble vel motatt, og rettledet etter beste evne, og det jeg ønsket kom raskt og ble forklart hvordan ting skulle gjøres.
Eneste "ulempen" jeg hadde var at de bildene jeg tok av dokumentene ble litt mørke, pga jeg ikke hadde pc med og fikk sjekket det underveis og kameraet lyver litt.

Ellers som Tommy har nevnt tidligere s er det ikke mulig å avbilde art over A3 uten at enn er 2 personer, så på en del av det materialet jeg kikket på at det tydligvis ikke har vært åpnet på 40-50 år.
men kommer snart tilbake ditt for å forsette på det jeg ikke rakk denne gang.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:En vanlig A-4 kopi koster 4,- (hvis man ikke er masterstudent da, http://www.arkivverket.no/oslo/publikum/kopier.html) På baksiden av det kopiskjemaet står det full oversikt over alle kopiavgiftene, har ikke det ikke tilgjengelig her. Har ingen aning/erfaring ang. digital leveranser.
Har ingen erfaring med RA, men har nylig brukt noen tusenlapper på materiale fra UK National Archives. Trodde kanskje digitalt format var det beste alternativet, men det er svindyrt. Endte derfor opp med papirkopier (de leverer primært på A3) til 0,4£ pr ark - mao. omtrent samme pris som fra RA, men om de har sammenlignbare priser på digitalt materiale aner jeg ikke.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

werner wernersen wrote:Hei

Da har jeg hatt en tur på Riksarkivet 27/5, og erfaringene der er udelt positive.

Ble vel motatt, og rettledet etter beste evne, og det jeg ønsket kom raskt og ble forklart hvordan ting skulle gjøres.
Eneste "ulempen" jeg hadde var at de bildene jeg tok av dokumentene ble litt mørke, pga jeg ikke hadde pc med og fikk sjekket det underveis og kameraet lyver litt.

Ellers som Tommy har nevnt tidligere s er det ikke mulig å avbilde art over A3 uten at enn er 2 personer, så på en del av det materialet jeg kikket på at det tydligvis ikke har vært åpnet på 40-50 år.
men kommer snart tilbake ditt for å forsette på det jeg ikke rakk denne gang.
Ja, mye av de større kartene som tydeligvis har blitt brettet sammen for mange år, og er lite samarbeidsvillig når man nå prøver å brette de ut igjen ja :-)

Noe spennende du har vært å kikket på?
--
Tommy
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Fikk kikket litt på Distriktskommando sørlandet, ang minekart og tegninger fra Arendal til Risør og noen marinepapirer som gikk på internering etter krigen fra Tromøy leir og Tangen leir på Hisøy.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg postet noen linker til forsvarsbibliotekenes søketjeneste tidligere i tråden. Disse linkene døde ved omlegging fra mil.no til forsvaret.no, og er bare delvis kommet på plass på museenes nye sider. Videre har bibliotekene ved Sjøkrigsskolen og Forsvarets høgskole gått for nye løsninger, slik at disse ikke lenger er tilgjengelig i de gamle søkedatabasene.

Link til søkemotor for de gjenværende databasene:
http://tidemannts.itteknikk.no/samsok_b ... earch.aspx

Forkortelsene i feltet for valg av base:
FMU = Forsvarsmuseet
MMU = Marinemuseet
NHM = Norges hjemmefrontmuseum
RKT = Rustkammeret, Trondheim
KS = Krigsskolen
LKSK = Luftkrigsskolen

Man kan også velge kun FMU eller MMU's baser med følgende linker:
http://bibliotekservice.itteknikk.no/fmu/search.aspx
http://bibliotekservice.itteknikk.no/mmu/search.aspx

Linker til søk i Sjøkrigsskolen (SKSK) og Forsvarets Høyskole (FHS) sine biblioteker:
http://sksk.bibkat.no/
http://ask.bibsys.no/ask/action/stdsearch (standard bibsys)


Andre aktuelle linker:
Forsvarets museer - Hovedside
Forsvarets museer - Historiske dokumentsamlinger
Forsvarsmuseet - Bibliotek
Marinemuseet - Bibliotek
Hjemmefrontmuseet
Rustkammeret
Oscarsborg festning - Festningsmuseet / Kystartillerimuseet / Ildledningsmuseet / Torpedobatteriet
Luftforsvarsmuseet
Bergenhus Festningsmuseum

NB: Vær oppmerksom på at det er feil i enkelte linker på museenes nettsider (virker ikke som de klarer å fikse dette selv etter flere meldinger...). Bruk link til søkemotor øverst i denne posten.

NB: Dette er ikke direkte "on topic", så admin/moderator kan jo vurdere om det bør skilles ut i en egen tråd, eller om tråden bør gis en mer generell tittel ift. arkivkilder...?
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Riksarkivet og statsarkivene tar vare på historien. I arkivene ligger Norges historie lagret – på godt og vondt.
Dette er stikkord for Arkivverkets nye inspirasjonsfilm, som nå er lansert og tilgjengelig blant annet på YouTube.

http://youtu.be/udjwLuZxkoE
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Var på RA i går og har bare positiv ting i si, skulle ønske at de hadde flere en 2 kamera stativ men ellers fikk jeg utmerket hjelp fra alle.

Merk at en del arikver kan kun bestilles skriftlig ettersom de er ikke ordentlig katalogisert enda, for eksempel RAFA-2197 som er 40 hyllemeter med materiell fra Deutsche oberbefehslhaber Norwegen 45-46.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

simonorch wrote:Var på RA i går og har bare positiv ting i si, skulle ønske at de hadde flere en 2 kamera stativ men ellers fikk jeg utmerket hjelp fra alle.
Er det universelle fester på disse, slik at en kan bruke alle typer kamera?
Er det mulig/lov å bruke kamera utenom disse stasjonene?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
simonorch wrote:Var på RA i går og har bare positiv ting i si, skulle ønske at de hadde flere en 2 kamera stativ men ellers fikk jeg utmerket hjelp fra alle.
Er det universelle fester på disse, slik at en kan bruke alle typer kamera?
Ja
Natter wrote: Er det mulig/lov å bruke kamera utenom disse stasjonene?
Nei
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

TommyG wrote:
Natter wrote:Er det mulig/lov å bruke kamera utenom disse stasjonene?
Nei
Ok, takk :)
Er det også krav til at stativene må brukes, eller er det kun begrenset til at man må være på de aktuelle stasjonene for å ta bilder?
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”