"Kempenaars" (Flytenede torpedobatterier) i Altafjord ?

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Noe som kjenner til om det ble utplassert flytende torpedobatterier i Altafjord ?
Ser at det er nevnt at man planla å bruke hollandske lektere, såkalte Kempenaars som plattform for torpedobatterier utstyrt med FAT torpedoer.
Noen som har info om dette ?
mvh
Paul S.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Paul S. wrote:Noe som kjenner til om det ble utplassert flytende torpedobatterier i Altafjord ?
Ser at det er nevnt at man planla å bruke hollandske lektere, såkalte Kempenaars som plattform for torpedobatterier utstyrt med FAT torpedoer.
Noen som har info om dette ?
mvh
Paul S.
Det stemmer. En tysk oversikt sier:
I. Altafjord.
Lillan og Drott med hver 2 rør – ingen reservetorpedoer
Wachboot 3 og 4 med 3 rør og 3 reservetorpedoer hver


Lillian og Drott, med sine to langskips S-Boot torpedorør, kjenner jeg fra innsats andre steder også (bl.a. Narvik).

Wachboote er tidligere "kampenaren" som skyter G7a med fast innstilte Lut-Program og Avstandspistol. 7 stykker i Norge (1 - 5 og 7 - 8 ) Har ingen ting på Wachboot 6.
JEF
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Det stemmer. En tysk oversikt sier:
I. Altafjord.
Lillan og Drott med hver 2 rør – ingen reservetorpedoer
Wachboot 3 og 4 med 3 rør og 3 reservetorpedoer hver
Lillian og Drott, med sine to langskips S-Boot torpedorør, kjenner jeg fra innsats andre steder også (bl.a. Narvik).
Wachboote er tidligere "kampenaren" som skyter G7a med fast innstilte Lut-Program og Avstandspistol. 7 stykker i Norge (1 - 5 og 7 - 8 ) Har ingen ting på Wachboot 6.
Takker så mye for info :-)
mvh
Paul S.
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Jeg husker vi fant rester av stort ubåt nett i Kåfjorden. Det ligger vel 2 engelske miniubåter sunket der fra krigen?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Wachboote er tidligere "kampenaren" som skyter G7a med fast innstilte Lut-Program og Avstandspistol
Det ble vel postet noen dokumenter i en annen tråd her inne som nevnte LUT-apparater ifbm. et av batteriene i Trondheimsfjorden (Hambaara?). Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner evt. bruk av dette (eller FAT) i relativt trange norske fjorder - G7 hadde jo også rimelig stor tørn-radius (180m). Uansett skulle man jo tro at FAT-apparater var å foretrekke for et stasjonært (flytende eller landbasert) batteri, da utskytningsvinkel var relativt statisk? LUT kom jo også sent i krigen, og var belemret med visse problemer ut fra det jeg kan finne av informasjon (som uansett ikke er spesielt utfyllende...).

Riktignok innførte vi også søkeprogrammer T1 med IDA-systemet, men der ble det benyttet en annen type søkemønster ift. FAT/LUT (bla. uten "sløyfer" som gikk 90 grader på målets kurs, slik at løpet ble mer avgrenset ift. "bredden" rundt målkurs - mao. mindre fare for at torpedoen skulle gå på land).

Jeg er definitivt ingen ekspert på FAT og LUT, så det hadde vært interessant om noen evt. skulle sitte på mer informasjon om virkemåte/ programmeringsalternativer (f.eks. minste avstander på oppløp og sløyfer, som er spesielt interessant i en trang fjord...) og utbredelse/ bruk fra torpedobatteriene.
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”