Ukjent gjenstand/gjenstander

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Joda jeg skjønner godt hva du mener. :)
Men nå når vi har sagt vårt så får det være opp til de andre som leser dette å bedømme hva de vil gjøre og skaffe seg sine egne meninger.
Oppfordrer alle som finner ting fra krigen ute i terrenget om å tenke seg om et par ganger og selv vurdere. :)
Pass fingrene,det er mye krutt der ute ennå. :)
Dolmen.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

En må huske på at mange fort ligger på privat grunn,der er fjerning av gjenstander enten det er for å "ta vare på det" eller noen anen vettug grunn å regne som rent tyveri,det hjelper ikke at du stjeler det for at noen andre kommer til å stjele det uansett.
Det samme gjelder lokale fortifikasjoner som er vernet,der synes jeg denne type aktivitet er upassende.Selvfølgelig vil gjenstander av jern etc med tiden forsvinne,men mye av det som ligger ute vil kansje bruke 100 år på å forsvinne,da er vel både vi, betongen og kansje mye annet borte også.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Stiller meg tvilende til at betongen er borte om 100 år selv om de fleste på dette forumet er det. :)
At vi engang skal forsvinne bør ikke være et hinder for at vi skal berge og redde det som finnes idag mens vi ennå er her.Vi har alle her på forumet en interesse for WW2 og da er det naturlig for de fleste av oss å ta vare på det som finnes fra denne epoken.Bunkere er greit,de får stå der de er og bør sikres på en forsvarlig måte men finner man en bajonett eller et jernkors fra tyskerne ute i terrenget bør man ta det med seg,det gagner ikke ettertiden at dette ligger ute for vær og vind og ruster bort.Sånne ting har mer historisk verdi som en hel gjenstand hos en privatperson enn en rustflekk i lyngen som våre barnebarn bare sparker til side fordi de går og leter etter medaljer og bajonetter vi har latt liggende for dem til å finne.Tror de kommer til å lete forgjeves.
Dolmen.
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Er enig med deg Dolmen
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

enig med dolmen! privat grund er privat grund men det får være grenser også her. vis grunneieren lar kanoner og masse annet utstyr ligge rundt i terrenget og bare ruste bort kan vi som faktisk er interesert i det ta vare på det. jern kan ruste ekstremt fort vis det blir utsatt for saltvann, blåst med saltvann i, for dette er ikke syrefaste saker! hva betongen angår jobber jo skifte på spreng med å "sikre" slike saker. å gi ting til et museum kan jo være en god ide men man bør jo kunne fa noe igjen for dette arbeidet, vi er jo faktisk en gruppe mennesker som bruker vår fritid på å finne ting som arkeologene får betalt for! litt kjedelig att det skal havne i ett museum uten engang att det står navnet på finneren der. også igjen kommer det igjen på hvem du treffer å snakker med, møter du en sur gammel kjærring som du nesten må prakke på tingene er det jo ikke så rart at man heller velger å holde fremtidige funn for seg selv.
ting fra krigen har utrolig lite verdi for noen idag, enkelte ødelegger jo ting med vilje, noen mener vi er nazister bare fordi vi bryr oss om slike ting i fra krigen. så min konklusjon er ta vare på tingene å se situasjonen ann!
ow
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Du har rett og slett ikke lov til å ta med deg ting som ligger på privat grunn,på husøyen på Tarva feks har en god del løse gjenstander de siste årene blitt "stjålet",håper de som evt "tok vare " på dette åpner museum da en dag så de opprinnelige eierne får se hvordan dette så ut.De fleste kystfort har ikke noe museum,de ting som ligger rundt ligger der er spor etter militær aktivitet,dette kan gi verdifull informasjon og være til stor glede for mange med historisk interesse.
Håper ingen fra dette forum driver med denne type aktivitet hvis de blir vist rundt av lokale kjente,dette vil sette både personer med interesse for dette og dette forumet i dårlig lys.
Kansje en skulle ha legalisert åpning av vikingegraver,båtgraver,tufter fra jernalder etc også ? like greit å grave det opp før noen andre gjør det og det vil jo ruste bort uansett.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Teorien er grei nok,og loven kjenner vi alle.Men ikke vær så naiv å tro at samlere overholder dette,det tror jeg ikke vi skal være for det gjør de ikke.Nettet er fullt av effekter til salgs som er jordfunn og samlere kjøper slike saker villig vekk og uansett hvordan man snur og vender på det så kommer folk til å ta med seg verdigjenstander som de finner.Går man ut med en metalldetektor for å lete etter tyske medaljer fra krigen og finner noen av disse så tar man de med seg,man graver de ikke ned igjen med tanke på at en heldig finner skal få gleden av å gjøre det samme om 20 år.Sånn er det bare ikke det må vi bare innse.Vet ikke om en eneste samler som driver på denne måten og jeg kjenner mange.Det ligger altfor mange kroner og interesse i slike samlerobjekter.Og selv om man ikke er samler og snubler over et tysk jernkors fra krigen under en tyttebærtur så vil jeg se den ærlige personen som ikke plukker dette opp og stikker det i lommen.Denne personen finnes nemlig ikke.Jeg jobber selv for et museum og det kommer aldri noen tyttebærplukkere innom med slike saker.
Dolmen.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

poeng til dolmen igjen. skjønner lovverket og alt det der men ola norman har den vanen at vis han ser noe som er interresant vil alle fra 3-60+ plukke det opp. vet at det er en problemstilling her men det er litt forskjell på den renault tanksen som blir skåret istykker og en dolk man finner i et gammelt forlatt fort som skal bebygges av hytter. en ide er jo kanskje å samle opp alt man finner å katalogisere det, sette det i monter og på sikt åpne et privat museum eller donere hele samlingen til et museum f,eks rustkammeret i trondheim. foreksempel de 12,7 beltedelene jeg fant, hvem vil ha dem? ingen andre enn amatørsamlere som jeg! snakket foresten med grunneieren og han sa det var greit så fullt lovlig.
ow
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Vet jo at Øksnevad_2 ikke akkurat stikker av med ting til egen vinning. Det jeg tenkte var jo at det er bedre det havner på Kanonmuseet en i en privat garasje/hage. Det har vi jo opplevd før her på sørlandet før. Hvis det da ikke bare kan ligge. Skjoldet som Øksnevad_2 henviser til lå faktisk under ett fint lag med jord. Snubla tilfeldigvis over det da jeg var ute engang men valgte å ikke legge ut bilder av det.

Si ifra når du skal ut å hente det Øksnevad_2 så kan jeg se om jeg kan hjelpe til med noe. Mulig du burde ha hørt med grunneier.. Området har vært i private hender siden 50 tallet.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Forutsetning for å gi til et museum er at gjenstanden blir stillet ut og ikke gjemt på lager i årevis, eller faktisk solgt ut bakveien.
Jeg har selv gitt gjenstandet samt tid og krefter gratis for at folk kan se ting på museum.
Jeg må likevel si meg enig i endel Dolmen her skriver.

Dessuten har folk gitt effekter verdt store summen og uvitenheten mottas med et takk. Er det etisk riktig i å fortie effekters verdi når de kan omsettes for la oss si laveste sum pålydene 6000,- på under ett døgn.
Vil små budsjetter og helt andre prioriteringer være legitime grunner for å ikke å fortelle om sum.
Museumer og stiftelser bruker penger på qxl og andre plasser uansett.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”