Feld Flakartillerie-schule 50 (Hove, Tromøya)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Image

Dette er vel hytta du mener, den er blitt kaldt speiderhytta siden 60 tallet.
ble fortalt her for en liten stund siden at det skulle være et rom under dennne hytta, noe jeg finner for utrolig.

men når snøen forsvinner utpå våren skal jeg ta en titt.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Der har du hytta ja!
Er vel egentlig ikke så mange andre enn tyskere som kan komme på å bygge en hytte i betong i Norge :wink:

Erik
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

hei

her kommer et lite scan fra boken krigsår i arendal 1940-45

Image


Dette bilde er tatt like etter krigen, denne radaren og en til ble sendt til sverige på 50 tallet og den ene er forsatt i bruk til forskning

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Takk for bilder Werner! Sjelden å se slike fra Norge.
Legger også merke til at hytta står der, så da er den ihvertfall ikke etterkrigs, slik jeg trodde da jeg var der!

Erik
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Har et spm i forbindelse med at hove/tromøy var en luftvern skole, på deler av øya dukker disse konstruksjonene opp, og jeg har en tro på at dette er "fester til firling er det noen som er enige? eller noen som kan si meg hva det er?

Image

Bildet er tatt innover land så det som er nermest blir utover sjøen som vil være den opplagte skudd retningen, har sett ca 6 stykk av disse, bildt her er tatt ca 5 km fra leiren, i østlig retning.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

"fester til firling er det noen som er enige? eller noen som kan si meg hva det er?
Har sett liknende, men uten de avlange hullene..
I og med at Vierling sto på samme understell som vanlig enkelløpet 20mm, er det ikke godt å si akkurat hva som sto her.....

Flakstilling i HKB 18./978 Sirevåg
Image
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

I "Special report on signal communications in South Norway. The counties of Rogaland, Agder, and Telemark, I.S.T.D./B/269. (December 1943) står det om en "Narvik Cable" mellom Hirtshals og Sandefjord, noen som vet noe mer om dette?

mvh
Tormod
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

trodde ikke det gikk kabel til Danmark derfra?

På Stølsvigen utenfor Arendal gikk det en kabel til Danmark og en til England.

Den til England ble kuttet den 9 april 1940 og Danmarkskabelen ble senere utvidet, har du noe i rapporten din om Arendal?

Mvh

Werner
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Her er det som jeg har notert vedr. Arendal. Jeg har for øyeblikket lånt bort fra rapporten, så oversikten er ikke komplett.


---------------------------------------
(C ) CHANGES IN LINE COMMUNICATION SINCE THE GERMAN OCCUPATION

(i) New Lines and Circuits

New constructions of entirely new local nature (local lines to camps, A.A. positions, observation points, shore batteries, etc.) are only exceptionally dealt with.

It is not possible to state clearly which lines have been built by the Germans and which by Telegrafverket, but all constructional work must be considered to have been done to serve the German war machine.

Most of the following new constructions have been carried out between the beginning of 1941 and the autumn of 1942; not all of them are indicated on Plan 1, because only the terminal points and the routes are known.



Arendal – Stølsvik cable house
2 telephone lines of copper

Arendal – Skien 4 telegraph lines converted into 2 telephone lines.

It is believed that the Germans have interconnected Oslo, Kristiansand and Stavanger by means of VF (voice frequency) Systems. In addition to the Norwegian 12-channel VF System Oslo – Arendal with the co-axial submarine cable to Denmark (see para (3), below) VF Systems are also known to be applied on the so-called “Narvik-cable” between Sandefjord and Hirthals.

(ii)

(…)


(iii) German emergency Exchanges

The following are known:-

Arendal ( Vestregate, facing Torvgate)
Porsgrunn ( Sverresgate, near the School)
Stavanger (near corner of St. Vitunsgat and Kannikgate)
“ (at Kongsgaard school, north of Bredevann)
“ (Naval Exchange (on east side of Vaagen)
Kristiansand, G.A.F. exchange in Østre Strandgate, (between Markensgate and Kirkegate) and another at corner of Kongensgate and Festningsgate.


---------------------
mvh
Tormod
User avatar
ART.GR.LARVIK
┼ Til minne om
Posts: 60
Joined: 03 Dec 2006 3:13

Bare lurer på om ikke "skillerommet" mellom rom 14 og 18 er brent ned.Dette er også gjort i "funkraum".Så det har vært trevegger som skille her.

Mvh.
Tronni
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Hvordan går det med bunkeren på Hove ang restaurering ? Hvem er det som står for arbeidet ?

Hvor kan man finne mer info ang denne leiren ?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

når det gjelder leiren er der veldig lite info angående leiren, det er skrevet litt om den i forbindelse med en artikkel som er utgitt i tidskrift for krigs og feltpost nr 3-2003 av Erling Vatne.

Ellers står der litt i boken Krigsår (Arendal i krig 1940-45) av Johan Cristian Frøstrup, friluftsforlaget).

Når det gjelder Bunkersen R618 er jeg ikke sikker da det er lenge siden jeg har pratet med Kristen Tharaldsen, som er en av primus motor bak prosjektet, de som driver det er en eller annen forening/lodge.

Werner
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Har sendt Kristen Taraldsen en mail.....
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Fikk til svar på mail at det er problemer med eiendomsforholdene (eierrettighetene ?) til denne bunkeren, så arbeidet er stoppet opp.

Tenker å melde meg frivillig til arbeidstjeneste !
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Fant denne siden: http://81.191.136.233/radio/old/r618/index.htm

Bilder ifra R618 på Tromøy
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”