Flakbatteri Åsen

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Det må jeg nesten sjekke neste gang jeg er i lendet :-D Vil de ha noe å bety for funksjon??
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Da var det sjekket: Rundingen på bildet er plasstøpt, den står fast i fjellet. Noen som vet noe mer da??
Maglite
Posts: 96
Joined: 14 Feb 2009 9:43
Location: Karmøy

overland53 wrote:. Synes også dette virker noe rart at det var et fjellanlegg som barn lekte i da hele området var avsperret helt opp på 90-tallet. Noen som vet noe?
Den avsperringen tror jeg fungerte dårlig . Gikk tur der i fjor vår og traff på en som hadde vokst opp der i området . Som liten snek han seg inn der ganske ofte . Han ble også tatt inn til politiavhør pga at han hadde funnet en felttelefon og koblet seg til en telefonlinje hvor han da lyttet på Forsvaret da de hadde øvelser .


Ps . Han nevnte ingenting om noe fjellanlegg .
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Vil bare nevne at jeg fant en til av samme støpte, runde "dings" som jeg tidligere har lagt ut bilde av. Den ene ligger altså ut mot kanten mot Sola flyplass og den andre mot Forus flyplass (på motsatt side av batteriet). Kan virke som om det er en slik til hver flyplass, men til hva?

Ellers så har jeg nå hatt gleden av å ha vært inne i kommandobunkeren/HV bunkeren. Den er ganske kraftig ombygd, men det er mulig å se hvor dette er gjort slik at man kan danne seg et bilde av hvordan den opprinnelig må ha sett ut. Ut fra min orienteringsevne og forståelse likner ikke dette på noen bunker jeg tidligere har vært inni, noen som kjenner til hvor dette "designet" kommer fra?
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”