Bildene mine (Bilde tråd)

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

At det er en Me 109 er det ingen tvil om.Sjekk forresten merkingen på vingen til venstre i bildet. :) Ikke så mange allierte fly med et sånt kors.
Mener og jeg har vært borti at det er en som krasjet på vinteren,altså på snø men klarer ikke finne hvor jeg har lest det.
Dolmen.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

dolmen wrote:At det er en Me 109 er det ingen tvil om.Sjekk forresten merkingen på vingen til venstre i bildet. :) Ikke så mange allierte fly med et sånt kors.
Mener og jeg har vært borti at det er en som krasjet på vinteren,altså på snø men klarer ikke finne hvor jeg har lest det.
Dolmen.
Det var en Me 109 som nødlandet på Sperillen januar 1944, men det hadde fremdeles propellen på plass. Det var også en som nødlandet på Hønenjordet i Hønefoss juli 1943.
ervold
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

For å si det litt sterkere, så er jeg ikke mye i tvil om at dette er Værnes, og flytypen finnes det ingen tvil om. Spørsmålet er bare hvilken undertype det er hvis det ikke er den maskinen jeg nevnte tidligere - E-1, E-3 eller E-4. Jeg tror ikke at man er kommet så langt ut i tid at det er snakk om en E-7.
Jeg snakker selvfølgelig om Messerschmitt Bf 109.
JornN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Lenge siden det nå har kommet bilder i denne tråden og det beklager jeg, lever i den berømte tidsklemmen.
Men her kommer en serie på 3 bilder som viser en Me 109 E eller T versjon som blir fraktet bort fra havari sted.
Det vi vet er at dette flyet mest sannsynlig stammer fra Jg 5 Drontheim, mer om havari sted eller når vet vi per dags dato ikke.
Tips mottas med takk.
Me 109 bergning.JPG 2.JPG
Me 109 bergning.JPG 2.JPG (80.3 KiB) Viewed 304 times
Me 109 bergning.JPG 1.JPG
Me 109 bergning.JPG 1.JPG (46.23 KiB) Viewed 304 times
Me 109 bergning.JPG
Me 109 bergning.JPG (66.15 KiB) Viewed 304 times
Last edited by John on 27 Apr 2010 15:56, edited 1 time in total.
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Ser dere bildene ?
Jeg får de ikke opp ,noen som ser hva jeg evt gjør galt?
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

John wrote:Ser dere bildene ?
Jeg får de ikke opp ,noen som ser hva jeg evt gjør galt?
Ser ut som bildene er i tiff format. Dette er ikke ett bildeformat som kan vises på internett i en web leser direkte. Du må få konvertert bildene til jpg formatet.
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

AndersHJ wrote:
John wrote:Ser dere bildene ?
Jeg får de ikke opp ,noen som ser hva jeg evt gjør galt?
Ser ut som bildene er i tiff format. Dette er ikke ett bildeformat som kan vises på internett i en web leser direkte. Du må få konvertert bildene til jpg formatet.
You know how to ? :) :?:
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Du må lagre bildene som .jpeg, ikke . tiff som du har gjort
Mvh
Yngvar
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Skjønner den biten at bildene må endre format,men hvordan gjør jeg dette i praksis?.

Er en som har scannet bildene for meg og han bruker tydeligvis tiff format. Kan jeg omformatere de til jpg etterpå?

Blond som f... på data så t-skje forklaring er tingen.. :wink:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

John wrote:Skjønner den biten at bildene må endre format,men hvordan gjør jeg dette i praksis?.
Er en som har scannet bildene for meg og han bruker tydeligvis tiff format. Kan jeg omformatere de til jpg etterpå?
Selvsagt - det er en enkel affære med nesten hvilket som helst bilderedigeringsprogram (tror til og med at du kan gjøre det med Paint som er "innebygd" i Windows: Start - Programmer - Tilbehør). Avh. av hvilket program du bruker, er det forskjellige fremgangsmåter, men generelt fungerer følgende: Åpne TIF-filen, og lagre den som JPG.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Som synderen :blee: her så må jeg forklare at jeg alltid skanner originalen i tif-format fordi det gir bedre kvalitet og utgangspunkt for videre behandling, akkurat som raw-format i kamera.
Som natter sier så kan man enkelt lagre sekundær-kopi av dette i jpg-format med alle billedbehandlingsprogrammer og visse andre visnings- og filprogrammer (også MS Paint).
Jeg anbefaler å redusere størrelsen på en høyoppløslig fil i fra f eks 600 dpi og oppover, til en størrelse som passer med bredden i forumet slik det vises i nettleseren. Prøv med en reduksjon til rundt 20% (og eventuelt en oppløsning på 72 eller 96 dpi).

Det finnes også andre programvarer som gjør dette enkelt, og temaet med forslag til program har vært diskutert her:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... zer#p20984

Ellers så burde vel tilhørigheten på flyet finnes blant Jagdgruppe Drontheim, IV./JG 5 eller JFS3, HVIS ulykken fant sted i Trøndelag/Nord-Møre. JG77 mener vi vel ikke er like sannsynlig pga flytype Me Bf 109 E eller T, kombinasjonen kode/kamo og tiden på året.
JornN
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Her kommer ett bilde som foreløpig ikke er identifisert .
Tips på hvor dette kan være mottas.
Attachments
Ukjent leir.JPG
Ukjent leir.JPG (79.12 KiB) Viewed 208 times
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Her ett bilde der det på baksiden Flügmelder stand Åsenfjord September 1941.
Hvor i Åsen dette er vet jeg ikke men jeg skulle gjerne fått bekreftet sted.
Attachments
Flügmelder stand Åsenfjord.JPG
Flügmelder stand Åsenfjord.JPG (70.51 KiB) Viewed 207 times
gaupe
Posts: 1
Joined: 23 Feb 2022 11:07

John wrote: 15 Oct 2009 22:00 Hei !

Jeg sitter på noen bilder, ikke så mange men noen er det nok i samlingen. Ønsker å dele disse med dere på forumet og jeg vil i litt alla Dolmen stil legge ut bildene litt nå og da. Satser på å holde liv i tråden med flere bilder per uke og jeg åpner for diskusjon på hvor de kan være tatt osv.

Starter med ett bilde ikveld som jeg kjøpte på ebay og teksten i auksjonen var : Me 109 E 4./JG 77 Drontheim

Kom gjerne med tips om hvor dette er og hvilket fly det kan være snakk om.

Mvh
John Fredrik
Flyet er heilt klart ein Bf 190 E, teksta frå ebay er nok Messerschmitt 109 E frå 4./JG 77. Dette har cockpitdeksel frå ein E-4, men det ser ikkje ut som den har hatt vingekanoner, som då kan peike i retning av at det er ein E-1 som har fått nytt cockpitdeksel.

Kanskje eit skulefly? Og då kan vi vere eit stykke ut i krigen også.

Apropos sklispor, er ikkje det sklispor ned bakken i bakgrunnen? Eller er det frå bil?
Trotto
Posts: 29
Joined: 13 Feb 2011 15:22
Location: Trondheim

"Ukjent leir.JPG", her vil jeg nok gjette portvakten til Vaterholmen leir.
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”