Greåker fort

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Har et spørsmål til de altvitende der ute,, PDT_Armataz_01_18

I "gamle dager" da jeg vokste opp på Rolvsøy ved fredrikstad, var vi noen turer oppe på Greåker fort og tittet. Vi var blandt annet inne i fjellanlegget, som senere har blitt sperret av. Jeg husker vi hadde litt for dårlig med belysning med oss når vi var inni der, så noe skikkelig dokumentering fikk jeg ikke gjort.
Lurer derfor på om det er noen som har dokumentert, fotografert eller tegnet hvordan anlegget ser ut og er bygget opp. Som de fleste fort fra den tiden, var det som regel ganger og trapper opp til de forskjellige kanonstillingene og infanteri-stillingene, og dette gjelder også Greåker. Husker vi så noe som så ut som ganger oppover fra fjellanlegget som jeg regnet med gikk til de to tårnkanonene som var der tidligere.

Alle svar relatert til Greåker fort med god fakta tas i mot med takk :D

Hilsen Marius
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Takk Tommy. Har lest landsverneplanen for fortet tidligere, samt søkt mye på nett om øvrig info.
Har hittil til gode å få oversikten over anlegget og spesiellt fjellanlegg.

hilsen Marius
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Marius.

Vet ikke om dette kan være til noe hjelp.

MVH Morten C.
Attachments
Greåker.jpg
Greåker.jpg (48.08 KiB) Viewed 645 times
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:Hei Marius.

Vet ikke om dette kan være til noe hjelp.

MVH Morten C.
Det var jo en kjempefin tegning! Takk for den Morten. Må prøve å ta en tur opp dit en gang jeg er nedafor i gamle trakter. Regner med at fjellanlegget er sperret av og overlatt til seg selv, i god moderne stil for bevaring PDT_Armataz_01_09
Sist jeg sjekket litt opp om tingenes tilstand på Greåker var det vel snakk om no nytt boligfelt i nærheten av fortet, men jeg vet ikke om eller hvordan dette påvirker fortsområdet.

Hilsen Marius
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei igjen Marius.

Joda, det har blitt visse forandringer som du nevner. Noen bygninger som tilhørte fortet har blitt reve for å gjøre plass til et byggefelt. Mulig du ikke kjenner deg helt igjen på fortet i dag :-)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:Hei igjen Marius.

Joda, det har blitt visse forandringer som du nevner. Noen bygninger som tilhørte fortet har blitt reve for å gjøre plass til et byggefelt. Mulig du ikke kjenner deg helt igjen på fortet i dag :-)

MVH Morten C.
Er det de gamle magasinbygningene, vaktbuer osv som har blitt fjernet da eller? Trodde de var vernet jeg, men jeg tar nok feil. Selve fortet er vel i utgangspunktet vernet i allefall. Skulle satt i stand fortet vettu,, tenk å hatt anledning til å være med på noe slikt,,, laget kanontårn-kopier osv,, :) Kunne skremt Svenskene litt igjen PDT_Armataz_01_11

Vel vel,, er vel en tanke mangt en bunkerjeger har hatt når vi sikler på gammel betong,,,

marius
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Noen som har noe mer info om Greåker fort?

Har et Tysk album med en del bilder fra under okupasjonen, med blant annet en del bilder fra Greåker fort... Legger ved 2 bilder som viser tyske soldater på fortet... Jeg har ikke helt begynt å se på alle bildene, men regner med at jeg har fått scannet inn de fleste bildene i løpet av uken :)
Attachments
Greåker fort.jpg
Greåker fort.jpg (245.8 KiB) Viewed 496 times
Greåker fort 3.jpg
Greåker fort 3.jpg (265.89 KiB) Viewed 496 times
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Øksnevad_2 wrote:Noen som har noe mer info om Greåker fort?

Har et Tysk album med en del bilder fra under okupasjonen, med blant annet en del bilder fra Greåker fort... Legger ved 2 bilder som viser tyske soldater på fortet... Jeg har ikke helt begynt å se på alle bildene, men regner med at jeg har fått scannet inn de fleste bildene i løpet av uken :)
Interessante bilder du har lagt ut av Greåker fort. Tar gjerne imot flere :-)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Det følger et par sider til... som øyensynelig er fra Greåker fort..
:D
Attachments
Greåker fort 2.jpg
Greåker fort 2.jpg (739.81 KiB) Viewed 488 times
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Regner med at bildet i midten på bunnen er Norske fanger fra fortet...
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Ser ut som om at soldten (eier av albumet) var med på kampene her... Ser ut som at de mistet en del "KAMERADEN" (noen bilder av graver osv)...

Noen som vet hvor mange Norske og Tyske soldater som gikk tapt under kampene, hvilke avdelinger som deltok, fra begge sider?
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Øksnevad_2 wrote:Regner med at bildet i midten på bunnen er Norske fanger fra fortet...

Ganske kjekt å se hvordan veien gikk den gangen, den gamle brua står jo fremdeles men fungerer i dag som gang/ sykkel vei.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Rett ned for festningen, ble satt opp en (2) bunker som skulle dekke brua og sundet.

P.S. Skytterskåra er vanskelig å oppdage.

MVH Morten C.
Attachments
Rolvsøy (5).JPG
Rolvsøy (5).JPG (149.06 KiB) Viewed 476 times
Rolvsøysund (23).jpg
Rolvsøysund (23).jpg (160.61 KiB) Viewed 476 times
MVH Morten C.
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Kult med bilder, takk :)


Fra wikipedia:
"Under invasjonen i 1940 ble fortet bemannet med 85 mann.[1] Tyske styrker kom fra Solli, langs Visterflo, frem til Rolvsøysund bro den 13. april. Det kom til kamper som varte i to timer.
Det ble løsnet rundt 6000 skudd fra fortet, før fortet måtte overgi seg. Motstanden skal ha vært heller svak på grunn av dårlig vedlikeholdt utstyr og manglende trening."

Ser ut som at soldatene fra dette albumet var de som tok fortet eller var med på å ta det.... (13. april er skrevet på siden ovenfor)
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”