Trøgstad fort

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Jeg blir gjerne med om mulig. Hadde vært supert å fått besøkt fortet.
Kjetil R
Posts: 31
Joined: 17 Aug 2011 20:59
Location: Fredrikstad

Sakser litt info om Trøgstad fort fra boken "Fort og skanser i Østfold".
Gps: N 59° 38.032', E 11° 20.429'
Statens kartverk. Kartblad 1914 III Askim 320 130.
Trøgstad fort ble påbegynt i 1912 og var ferdig i 1917. Det er et sterkt fjellfort delt på 2 fjelltopper som ble kalt panserbatteri A og B med nedsprengte magasiner og forlegninger. A fortet fikk 2 stk. 12 cm tårnkanoner montert inne i kupler av 20 cm panserstål. Disse var dreibare 365 grader og hadde en skuddvidde på 11.300 meter. 8 stk. 8,4 cm feltkanoner ble plassert ute i området. På den vestre kollen, B fortet ble det 1925 montert 2 stk. 7,5 cm tårnkanoner på samme måte som på A-fortet. Utenfor panserbatteri A og B ble det bygget tre infanteriverk, kalt C, D, og E. Et batteri for 8,5 cm kanoner og et brystvern for stående skyttere ved Stjerneplassen. Det ble også montert 10 stk. lyskastere.
Sammen med Høytorp fort og befestningene ved Fossum veibro og Langnes jernbanebro skulle fortet sikre tilgangen til Kristiania mot angrep fra øst.
14. mars 1940 møtte 4 befal og 40 menige til opplæring i bruk av kanoner. Beholdningen av ammunisjon for fortet skulle være 3600 skudd, men det var kun 166. Ved mobilisering skulle det møte 600 mann, men det kom bare 340. 13. april fra kl. 17.30 til ca. kl. 20.00, slo fortet tilbake et tysk framstøt fra Lillestrøm ved hjelp av 30 skudd fra 7,5 cm tårnkanonene. Samme dag, ca. kl. 17.10 deltok fortets 12 cm tårnkanoner i beskytningen mot Askim-området, etter ordre fra Høytorp fort. 18 skudd ble løsnet. Trøgstad fort overgav seg 15. april, uten at det hadde kommet i nærkamp med tyske styrker.
Etter frigjøringen i 1945 etterlot tyskerne seg mye krigsmateriell. Fra Amerika kom store mengder såkalt A-pakt materiell og ammunisjon. Fjellanleggene ble klargjort for å lagre dette utstyret. I tillegg ble det bygget provisoriske bølgeblikkskur spredt rundt i området til lagringsformål. 1959 ble festningen nedlagt, og Nike bataljon etablerte seg på Trøgstad fort, og utskytingsseksjonen og administrasjon ble plassert på Havnås i en tidligere AT-leir (arbeidstjeneste). Nikes kontrollområde ble på Trøgstad B-fort med radarutstyr og kontrolltropp. I 1995 nedla Forsvaret all virksomhet ved Trøgstad fort.
Trøgstad fort ligger sørøst for Skjønhaug sentrum. Det er skiltet til Trøgstad fort fra
riksveien. Fortet ligger i enden av veien, ca. 8-900 m fra riksveien. En venneforening har etablert seg på B-fortet med hovedvekt på Nikebatteriet, og det er blitt et yndet utfartssted med god utsikt.

Kjetil R
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Kjetil.
Hørte rykter for mange år siden at det skal ha vært lagret "atomdeler" til til Nike batterie(ne) i området. Den offisielle politikker var jo at allt som hadde med atomvåpen og gjøre ikke skulle lagres på Norsk jord. Er det noe i de ryktene eller er det bare tøys ??
ERIK D
ErikD
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg tror du kan være ganske sikker på at kjernefysiske stridshoder ikke ble lagret på Nike-batteriene. Ikke bare av norske hensyn, men først og fremst av amerikanske. USA stolte aldri så mye på sine allierte til at de tillot dem å oppbevare stidshoder uten at de ble voktet av amerikanske soldater. Flere NATO-land (f.eks. Vest-Tyskland, Nederland og Italia) skulle i krig (dvs. de hadde ikke samme politikk som Norge) bruke amerikanske kjernefysiske våpen, både på missiler (inkl. Nike), som flybomber og artillerigranater. Selve stridshodene ble da alltid i fred lagret i egne amerikanske lagre (oftest av igloo-type) med en tilhørende garnison av amerikanske militære vakter. Så lenge det ikke var stasjonert amerikanske vakter ved Nike-batteriene, ville det etter amerikanske lover og regler ikke være mulig å lagre amerikanske kjernefysiske våpen der. Frankrike og Storbritannia hadde egne kjernevåpen, alle andre NATO-land som planla bruk av kjernevåpen hadde altså selve (de amerikanskeide) stridshodene i fredstid alltid under amerikansk varetekt og vakthold.

Det ble ved Nike-batteriene bygget ammunisjonslagre som av USA var godkjent for lagring av kjernefysiske stridshoder. Det ville i krig/krigsfare være mulig å frakte stridshoder inn raskt og lagre dem der, så lenge de kom med amerikanske væpnede vakter. Men bortsett fra de første årene ble ikke norske Nike-mannskaper trenet i prosedyrene for bruk av kjernefysiske stridshoder.

Det står om dette bl. a. i tredje bind av Luftforsvarets historie (av Svein Duvsete).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik Dreyer wrote:Hørte rykter for mange år siden at det skal ha vært lagret "atomdeler" til til Nike batterie(ne) i området. Den offisielle politikker var jo at allt som hadde med atomvåpen og gjøre ikke skulle lagres på Norsk jord. Er det noe i de ryktene eller er det bare tøys ??
På 50-tallet ble det forberedt 7 atomvåpenlagre i Norge for evt. bruk av norske styrker i krise og krig (vi hadde/har som kjent en policy som forbyr lagring av atomvåpen på norsk jord og anvendelse av slike av norske styrker i fredstid).
Lagrene var:
Asker, Våler, Trøgstad og Nes (NIKE luftvernmissiler)
Bodø og Flesland (flybomber)
Setermoen (bakke-til-bakke missiler)

I tillegg kom følgende "konvertible" lagre (lagre for konvensjonell ammunisjon som raskt kunne konverteres til atomvåpen): Gardermoen, Bardufoss, Værnes, Lista og Torp.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Lageret på Setermoen var for Hærens rakettbataljon, som ble satt opp med Honest John-raketter som ble gitt som amerikansk våpenhjelp i 1959. De hadde en rekkevidde på ca. 25 km. De var ustyrte med en egenspredning på noen hundre meter. Da det ble klart at Norge ikke ville disponere kjernefysiske stridshoder ble det klart raskt at de egentlig var taktisk meningsløse (de hadde et konvensjonelt stridshode på ca. 700 kg, stort smell, men noen hundre meter unna målet var det temmelig virkningsløst). Rakettbataljonene ble derfor nedlagt og rakettene sendt tilbake til USA alt i 1964.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

lilje wrote:Jeg tror du kan være ganske sikker på at kjernefysiske stridshoder ikke ble lagret på Nike-batteriene. Ikke bare av norske hensyn, men først og fremst av amerikanske. USA stolte aldri så mye på sine allierte til at de tillot dem å oppbevare stidshoder uten at de ble voktet av amerikanske soldater. Flere NATO-land (f.eks. Vest-Tyskland, Nederland og Italia) skulle i krig (dvs. de hadde ikke samme politikk som Norge) bruke amerikanske kjernefysiske våpen, både på missiler (inkl. Nike), som flybomber og artillerigranater. Selve stridshodene ble da alltid i fred lagret i egne amerikanske lagre (oftest av igloo-type) med en tilhørende garnison av amerikanske militære vakter. Så lenge det ikke var stasjonert amerikanske vakter ved Nike-batteriene, ville det etter amerikanske lover og regler ikke være mulig å lagre amerikanske kjernefysiske våpen der. Frankrike og Storbritannia hadde egne kjernevåpen, alle andre NATO-land som planla bruk av kjernevåpen hadde altså selve (de amerikanskeide) stridshodene i fredstid alltid under amerikansk varetekt og vakthold.

Det ble ved Nike-batteriene bygget ammunisjonslagre som av USA var godkjent for lagring av kjernefysiske stridshoder. Det ville i krig/krigsfare være mulig å frakte stridshoder inn raskt og lagre dem der, så lenge de kom med amerikanske væpnede vakter. Men bortsett fra de første årene ble ikke norske Nike-mannskaper trenet i prosedyrene for bruk av kjernefysiske stridshoder.

Det står om dette bl. a. i tredje bind av Luftforsvarets historie (av Svein Duvsete).
Takker folkens...
Jaha..ser man det ja, De 3 bøkene om Luftforsvarets Historie har jeg jo ett eller annet i mine rikholdige hyller, så nå får jeg nok ta en liten titt i bok nr 3 igjen ja !! ED
ErikD
aks
Posts: 3
Joined: 18 Mar 2012 0:03

Trøgstad Forts Venner har hjemmeside: http://www.trogstad-fort.no Her kan du finne opplysninger om fortet, omvisning og navn og telefonnr. til kontaktpersoner. Hjemmesiden har også en rekke bilder fra fortet, både ute og inne. Vel verdt å ta en titt for den som er interessert.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Se der ja, har man fått opp en hjemmeside også :-) Veldig bra.
--
Tommy
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Etter å ha vært på Høytorp fort for to dager siden, tok jeg også en tur innom Trøgstad fort! :)

http://blog.kak.net/2014/02/26/trogstad-fort-i-hdr/
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jeg har vært på ny tur til Trøgstad fort, denne gangen har jeg utforsket andre deler av fortet (primært bak og oppå Panserbatteri A og kommandoplassen ved Panserbatteri B). Det vil si at JEG har sett andre ting enn de jeg så første gangen. Men det betyr ikke at det har dukket opp noe nytt, det har befunnet seg der i over 70 år! ;)

http://blog.kak.net/2015/05/16/ny-tur-t ... stad-fort/
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jeg var på tur til Mysen sist helg og tok en tur innom Høytorp fort, Trøgstad fort og Fossum brogalleri. Den største overraskelsen fikk jeg på Trøgstad fort. Jeg har ikke vært der siden 2014 og 2015, men høsten 2016 laget de en kopi av en 7,5 cm Cockerill L/50 M/1909 tårnkanon ved Panserbatteri B på toppen ved NIKE-batteriet! Det gjør det uten tvil mer autentisk! :-)

Mer bilder og om de andre anleggene i Fossumstrøkets festning her:
https://www.kak.net/2019/03/02/tur-med- ... -festning/
Attachments
7,5 cm Cocherill L/50 M/1909 tårnkanon (kopi)
7,5 cm Cocherill L/50 M/1909 tårnkanon (kopi)
trogstad_fort_tarnkanon.jpg (122.95 KiB) Viewed 117 times
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”