Nordblitz ved charlottenlund

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

En kommunikasjons-bunker oppført i 1940. Er tatt under landvern og betegnes som unik da mye av inventaret er bevart selv om de var mye aktivitet der etter krigen.

Fra utsiden er det lite og se og dørene selvsagt lukket. Bunkeren er nok en Regelbau standard, men ryktene om at den er på flere etasjer er nok litt overdrevet. På grunn av at bunkeren er inngjerdet er det vanskelig å si hvilken regelbau type den er. Håper det kommer noen gode forslag!

Erik H
Attachments
Bunkeren er veldig vanskelig å se da den er dekket av mye jord. Her er iallefall en vegg hvor man bl.a se ventilasjoninntak.
Bunkeren er veldig vanskelig å se da den er dekket av mye jord. Her er iallefall en vegg hvor man bl.a se ventilasjoninntak.
nordblitz1.jpg (71.76 KiB) Viewed 1184 times
Inngangen. Døren er åpen, men bak denne er nok en dør (og ikke av tre). Klossen til venstre er ikke en del av regelbau, men en spesiell tillegg eller påført etter krigen.
Inngangen. Døren er åpen, men bak denne er nok en dør (og ikke av tre). Klossen til venstre er ikke en del av regelbau, men en spesiell tillegg eller påført etter krigen.
nordblitz2.jpg (87.55 KiB) Viewed 1184 times
nordblitz_bunker.pdf
En PDF blad fra Forsvarets byggningstjenese beskriver bunkeren.
(343.02 KiB) Downloaded 86 times
En illustrasjon over Nordblits. leiren tilhører marinen og hadde en større stab.  kommunikasjons-enheten var viktig og hadde sin egen bunker.
En illustrasjon over Nordblits. leiren tilhører marinen og hadde en større stab. kommunikasjons-enheten var viktig og hadde sin egen bunker.
nordblitz_leir.jpg (41.56 KiB) Viewed 1181 times
Last edited by Erik H on 07 May 2007 22:23, edited 1 time in total.
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

ligner på en som ligger på charlottenlund rett ved skolen :) også i bruk av militæret. jeg gikk på skolen der og husker at kommunen gravde ned en haug med bunkere bak skolen og foran skolen da det skulle bygges ut.lurer på om det var tilknytning til skytset som sto lengre borte?
mvh Atle M
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

det er den samme! jeg ser nå at jeg glemte å skrive hvor denne var.. jeg skal fikse litt på illustrasjonen litt senere slik at det kommer bedre fram. Jeg har ikke vært rundt i området.. men det er kraftig bebyggelse i området så det er nok lite spor etter leiren.. den lille demninger er også borte ser jeg fra norgeibilder.


EH
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Bunkeren er nok en Regelbau standard, men ryktene om at den er på flere etasjer er nok litt overdrevet. På grunn av at bunkeren er inngjerdet er det vanskelig å si hvilken regelbau type den er. Håper det kommer noen gode forslag!
Hallo!
Tviler på at det er en Regelbau da vi snakker om bunkeren til Admiral Nordküste m/stab! Meg bekjent er det aldri laget en standard for en slik stab..... Hvis det er tilfelle at den er bygget i 1940 kan du ihvertfall trygt avskrive Regelbau, da ytterst få (Hvis noen?) i denne størrelsesorden eksisterte før 1942-43.
Forøvrig tyder "ting og tang" på at denne bunkeren har sammenheng med den store bunkeren på Heimdal.
Hvis jeg husker rett så hadde Charlottenlund mottakerfunksjon, mens Heimdal hadde sender.... Ikke heng meg om dette ikke stemmer! Spør heller ikke hvorfor de ligger med så stor avstand fra hverandre hvis de faktisk hørte sammen!

Erik
Last edited by Erik E on 08 May 2007 1:24, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det kan vel stemme at det ikke er regelbau. Med slike typer er jeg alltid litt på tynn is der ja. Det var noe som ikke stemte med bygget, men jeg trudde det var at den har blitt modifisert flere ganger etter krigen. Men jeg skal ta skikkelige mål hvis det blir slik at vi kommer oss inn der i nærmeste framtid.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Men jeg skal ta skikkelige mål hvis det blir slik at vi kommer oss inn der i nærmeste framtid.
Vet om en som sitter med en skisse over bunkeren....(Uten mål tror jeg)
Skal prøve å overtale ham til å legge den ut her!

Erik
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her var den ja.......
Ikke den beste som sagt, men det beste så langt!

Funksjonene til rommene på venstre flanke :-)

Erik
Attachments
Trondheim_Nordblitz.jpg
Trondheim_Nordblitz.jpg (18.13 KiB) Viewed 1150 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Dette var jo en flott tegning. Vet Erling hadde lyst til å flekke den opp i 3D! Jeg skal iallefall prøve å komme meg inn i den da det ble sagt at veggene ol. er orginale. kanskje til oktober, så tar vi to fluer i en smekk!

EH
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

njaaa er det den som ligger på charlottenlund? det vannet eksisterer ikke på charlottenlund iallefall?
mvh Atle M
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Hvis jeg husker rett så hadde Charlottenlund mottakerfunksjon, mens Heimdal hadde sender.... Ikke heng meg om dette ikke stemmer! Spør heller ikke hvorfor de ligger med så stor avstand fra hverandre hvis de faktisk hørte sammen
Det har bla. med forstyrrelser å gjøre. Du kan ikke ha kraftige sendere og mottakere på samme sted. KM lister 3 stk. "Sendestelle" i Trondheim pr. mai 45. Utstyret er massivt i forhold til andre steder i landet.
Til sammenligning har f.eks. Stavanger 2 X 800 W, 1 X 200 W, og 2 X 40 W sendere, mens Trondheim har 3 X 5 KW, 3 X 1,5 KW, 1 X 1,2 KW, og 8 stk fra 800 W og nedover.
mvh
Paul S.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Sakser litt fra årbok for Strinda historielag 2003, "Strinda den gang da", en artikkel av K.Sivertsen.
"Bunkeren hadde kun antenner for for mottak av radiomeldinger. Alle sendinger ble sendt via kabel til en radiosender plassert i en bunker sør for Tillerringen på Heimdal.
Der er forøvrig ett minekart av området. Der er inntegnet en dam kalt Hansendammen. Ser ut til å ligge omtrent som på kartet til webmaster.
mvh
Paul S.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Det er korrekt at dette er admiralitetsbunkeren, ref innlegg under radiobunker Tiller. -Og de hørte sammen. Men som jeg skrev under det andre innlegget, så var Tiller ikke bare koblet til "Norblitz" da ringkabelen også linket opp bl a admiralitetskontorene i Folkets hus.
Dammen eksisterte og het Hansendammen (ved Damplassen), men er borte i dag - lagt i rør.
Det lille kartet ser forøvrig ut som et utsnitt av et kart Knut Sivertsen har laget over hele området. Hva som kom først vet ikke jeg. KS sitt kart henger til skue på Rettsmuseet i Trondheim (sammen med flere andre).
Det skal også ha stått en 2cm Flak på området, nordvest for hovedbunkeren.
Tassen på bildet står igjen nordøst for skolen, og den er nok heller ingen regelbau....eller?

JørnN
Attachments
Charlottenlund 2.jpg
Charlottenlund 2.jpg (307.49 KiB) Viewed 1099 times
Charlottenlund 1.jpg
Charlottenlund 1.jpg (304.16 KiB) Viewed 1099 times
JornN
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

det var flere bunkere i skogen bak skolen kan jeg huske+ ett større anlegg før vi kom inn på skolen der de fylte igjen hele dalen og bygde hus oppå
mvh Atle M
JEF
Posts: 39
Joined: 17 Jul 2007 20:04
Location: Oslo

OKM gav 1. april 1942 ordre om bygging av en kraftig sambandinnstallasjon i Trondheim (NORDBLITZ).
Mottaker skulle ligge på høydeplatået og sender skulle ligge på Sjetnemyra ca 8 km sør for byen.

M.F.S. Drontheim skulle være i drift fra 1. okt 1942.

OKM gav dette direktivet utenom de etablerte sakskanaler for byggevirksomhet og saken var ukjent for Fest.Pi.Kdr. Dett skapte mildt sagt mye støy mellom OKM i Berlin, admiralen i Oslo, admiralen i Trondheim og 33. armekorps som koordinerte byggevirksomheten i Midt-Norge.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hvordan ble det med bilder innefra her Erik H??
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “Trondheim”