Seilingsrute Tirpitz

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Sitter her og sliter litt med å finne ut eksakt rute Tirpitz benyttet fra Trondheim og nordover, litteraturen er ikke så villig til å gi slipp på detaljene og loggbøkene jeg har tilgjengelig inneholder bare de daglige hendelsene ombord.

Tips og ideer til hvor jeg kan finne tak i utfyllende informasjon om dette tas i mot med stor takk.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

95 personer som har lest men ingen som har noe å komme med?
Jaja, har fått tak i informasjonen selv - så denne tråden kan stenges :)
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Det virker slik ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

EspenS wrote:95 personer som har lest men ingen som har noe å komme med?
Jaja, har fått tak i informasjonen selv - så denne tråden kan stenges :)
Jeg kikker iallefall på de fleste trådene som postes på forumet. Ikke alle like nøye selvsagt, og de aller fleste av trådene har jeg overhodet ikke noe å komme med. Jeg tror nok ikke antall personer som har lest en tråd er noe slags mål på hvor mange kunnskapsrike personer som har ignorert spørsmålet :-)
--
Tommy
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

95 personer som har lest men ingen som har noe å komme med?
Jaja, har fått tak i informasjonen selv - så denne tråden kan stenges
Sikkert flere enn meg som er litt nyskjerrig :-) Så ikke ut til at der var noen som kunne hjelpe deg, så muligens du vil komme med det du har om ruten ?
mvh
Paul S.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Får vel si som Tommy at jeg leser stort sett alle postinger men har lite å bidra med i de fleste tilfeller, da jeg ikke har kunskap om disse.

Og som Paul S sier så hadde det vært spennende å vite hva du har funnet ut, rett og slett for å kunne utvide kunskapen.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
dennis
Posts: 113
Joined: 31 Jul 2008 12:31
Location: Bergen

Jeg skal ha et møte med en spesialist i Hamburg til uken i en annen sammenheng, og tar ditt spørsmål med. Disse folkene pleier å kunne svare på det meste.
PDT_Armataz_01_06
dennis
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Selv er jeg best på "Tirpitz" mens det var i nordområdet og slikt!
Så jeg følte heller ikke at jeg kunne gi noe om ruten nordover......!
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
RasmusTerne

Trodde denne var "standard" for alle Tirpitz-intresserte.
http://www.kystfort.com/forum/topic1641-60.html
Sigfred R.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Eller kanskje denne boken?
Attachments
Den o'store "Tirpitz"boken!
Den o'store "Tirpitz"boken!
DSC03958.JPG (48.53 KiB) Viewed 533 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Det er skrevet flere bøker om Tirpitz og jakten på den. Jeg har sett at det er seilingsruter for operasjonene fra Trondheim og nordover, men jeg ser ikke i farten at reiseruten til Trondheim er beskrevet i detalj.

Etter marinen hadde forsikret Hitler om at Tirpitz ville komme uskadet frem til Norge, seilte den fra Kiel, via Storebelt til Norge. Tirpitz ankom Trondheim 16. januar 1942. Ingen rapporter eller rekognosering fikk med seg forflytningen av fartøyet, og britisk etterretning visste ikke at Tirpitz var i Trondheim før en uke etter ankomsten.

En måneds tid etterpå fulgte krysserne Prinz Eugen og Admiral Scheer samme rute som Tirpitz til Trondheim.




.
Last edited by Arquebus on 03 Nov 2009 17:30, edited 3 times in total.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Kjøpte på spleis for noen år siden ett album fra Peilboot Hooge.
Hooge lå i forkant av flyttingen til Håkøya og målte bunnforhold og dybder. Noen av mannskapet tok bilder av Tirpitz. Det var tydeligvis fotoforbud da bildene er tatt ut gjennom dører og koøyer, og de er fremkalt som kontaktkopier.
Bildene viser flere detaljer for de som er opptatt av kamuflasje.
Ser på diverse nettsider at Tirpitz er tegnet og "malt", men enten er deler av disse feil, eller man holdt på og male underveis til Håkøya.
Legger ved ett kolorert bilde av Hooge, samt noen utsnitt av Tirpitz.
mvh
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

En lengre artikkel om jakten på Tirpitz i siste nr. av "Militær Historie" (riktignok med en stygg fototabbe, som jeg antar at Hordalendinger oppdager lett...): http://www.mht.no/
Kystvakta
Posts: 24
Joined: 17 Nov 2009 12:32

Skal ikke ha noen formening om hva folk leser, hva folk kommer med av info, hvor mange som leser en tråd, eller hvorfor folk ikke reagerer på en tråd.
Vanlig skikk på andre fora er iallefall at den som har funnet info om et emne, slik som 'EspenS' her, deler med resten av sine forumkolleger.

Uansett så virker det som om det finnes en del Tirpitz-eksperter her, og siden det finnes en tråd om slagskipet, lager jeg ikke en ny.
Fant dette bildet (sannsynligvis tatt av 'Karm' ) på et annet forum, og lurer på om noen har peiling på denne båten.
Synes skroget likner mistenkelig på noe som kan stamme fra et eller annet slagskip, så nå er det bare å vri sine små grå.
Bildet skal angivelig være tatt i Austevik på Karmøy tidlig i høst.
(Ta ikke hensyn til "overbygget", da det er skroget som er interessant. Overbygget er jo ikke annet enn vandalisme og hærværk).
Image
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Slagskip er vel å ta litt vel hardt i. :? Ligner heller skroget til en e-båt eller evt. en form for MTB eller lignende.
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”