KNM Knurr - MTB av Tjeld-klassen i 1/20

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Sindre wrote:Må også kjøpe en ny fartskontroller. Blir litt dyrt i lengden, dette her :p
Dyrt vedlikehold og deler. Blir bare mer og mer lik originalen ;)
--
Tommy
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Sant nok. Jeg går jo for å få den så realistisk som mulig - og føler at jeg er på god vei allerede! Mangler bare at motorene må skiftes ut nå, så tror jeg at jeg har byttet det som kan byttes av elektronikk.
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Har nå mottatt de to nye batteripakkene. Nå mangler jeg bare en liten kobling for å kunne lade dem, så får vi se! Skulle løpt til modellbutikken nå, men sitter som gissel hjemme og venter på at et bud skal levere en pakke - en eller annen gang før klokken fire...
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:sitter som gissel hjemme og venter på at et bud skal levere en pakke - en eller annen gang før klokken fire...
Er i samme situasjon - om det er noen trøst... (installatør fra Get :sint: ). Lykke til i alle fall :)
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Budleveranser til arbeidsstedet er helt greit, for da er man jo stort sett på jobb i arbeidstiden, men til å levere ting privat er bud helt håpløst... Å ta seg fri fra jobb for å måtte vente på en liten pakke som liksågodt kunne blitt lagt på et postkontor er nokså irriterende. Spesielt irriterende er dette her, fordi jeg har betalt over 100 dollar i frakt for å få tingen fort fram siden jeg trengte den i helgen.

Noe annet er det selvsagt med noen som må installere ting (en kan jo ikke legge det fra seg på et postkontor...) - men det er ganske kjipt å sitte og vente på noen som skal komme "en eller annen gang før fire" eller lignende.
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Huffameg! Her er det lenge siden jeg oppdaterte. Det har ikke skjedd så veldig mye siden sist, men jeg har i alle fall fått tak i en fartskontroller til.

De er nokså dyre å kjøpe fra norske forhandlere, og nå som jeg har kjøpt intet mindre enn 6 kontrollere (au, det gjorde vondt å telle opp...) til samme båt fra samme forhandler, følte jeg at det var på tide å se om kontrollerne kunne skaffes billigere fra andre steder.

På ebay finnes det jo mye rart, og der dukket jammen samme fartskontroller opp til under halvparten av prisen jeg tidligere har betalt. Jeg mottok kontrolleren for noen dager siden, og monterte den i forgårs.

Opprinnelig monterte jeg fartskontrollerne oppå trebjelken som motorene er festet til. Dette fører til at det er svært vanskelig å se dem, og selv om jeg har montert en vifte der, regner jeg ikke med at det er så veldig god kjøling heller, da viftene blåser fra kontrollerene og mot motoren. Spesielt lett er det da heller ikke å bytte dem - som dette bildet illustrerer.

Image

Jeg flyttet derfor i alle fall denne kontrolleren ned og hang den like ved batteriet. Jeg får lage et litt penere oppsett senere, men nå virker det i alle fall.

Image

Jeg fikk ikke testet båten sist gang, fordi det var blitt mørkt ute. Får håpe jeg får mulighet til det om ikke så alt for lenge.
Sindre
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Sindre wrote:De er nokså dyre å kjøpe fra norske forhandlere, og nå som jeg har kjøpt intet mindre enn 6 kontrollere (au, det gjorde vondt å telle opp...)
Når det kommer til hobbyer, så har jeg funnet ut at det er best å ikke regne på nøyaktig hvor stort et pengesluk de er :D
--
Tommy
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det har du helt rett i. Nå begynte jeg å tenke på de fire kontrollerne jeg kjøpte til forrige båt! (Ja, jeg har en greie for å ta livet av fartskontrollere.)

Utenom båtene har jeg for tiden et bensinhelikopter jeg mekker på, en liten stridsvogn, i tilegg til at verken foto- eller filmhobbyen er så billige =p
Sindre
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Modellen blir kjempeflott, synd du har hatt sånn håpløs uflaks med kontrollerne.

Driver selv litt med modellbygging selv om økonomi har satt noen begrensninger den siste tiden. Hovedfokus har vært skala fly (F4C) derav avtar og er ganske aktiv i skalamiljøet i NLF. Har diverse båtprosjekter på gang også men det har blitt med planene foreløpig. De fleste båtene jeg har bygget har derimot ikke vært med radiostyring.

For de som har interesse for slikt har jeg en side om dette. Mest fly med ett par båter også.
http://home.online.no/~andejaco/

Det har ikke vært stort med oppdateringer her siste året. Det skyldes liten byggeaktivitet samt at meste parten av fritiden har gått med til regbau modellering i Sketchup. Innenfor F4C har jeg derimot vært aktiv arrangør innen de siste NM og EM i fjor.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Takk for skryt! Ser ut til at du har noen flotte modeller!

Har fått tak i et fem år gammelt helikopter (kyosho caliber 30), og hadde det oppe i luften på torsdag (har aldri fløyet helikopter før). Målet for dagen var forsåvidt bare å få startet det, men det gikk såpass greit at jeg prøvde meg på litt flyvning også. Det endte i en granhekk, med brukne rotorer og et par andre smådeler knust, men alt annet fungerer fint fortsatt. Venter på deler fra Taiwan nå, så får vi se om det går bedre neste gang.
Sindre
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Den fremgangsmåten jeg hadde suksess med når det gjaldt å lære å fly helikopter var følgende trinn:
- Masse trening på simulator
- Fløy med støttehjul (kryss under med baller i enden) i begynnelsen av hovre øvelsene
- Hovring i firkant og trekant med halen mot seg 2 timer (minst 8 turer)
- Hovringsøvelser med ulik side mot seg 2 timer
- Samme som over men uten støttehjul og i forskjellig høyde. 2 timer
- Begynte deretter å fly frem å tilbake.
- Eventuelt hovring med nesa mot deg.
Med denne fremgangsmåten har jeg ikke hatt alvorlige uhell. Kun 2 sett med rotorblader pga velt og hard landing (boom strike). Flyr nå greit men ikke 3D.

Det sies at kunsten å fly RC Heli er i bunnen av ett 200 liters fat med fuel. Er vel ikke der helt ennå, men RC-fly har hatt mest fokus de siste årene.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Drev en del simulatorflyvning, men har ikke finnet noen simulator som fungerer på mac ennå. Får prøve å gjøre det som på gamlemåten, før man fikk datamaskiner. Kremt.

Ellers takk for tips! Støtte"hjul" er innkjøpt, og planen sist gang var egentlig ikke å ta av, men det er tydelig at servoen som styrer throttle er litt vel ivrig, så der må jeg justere ned litt slik at den ikke gir full gass med én gang stikken beveges litt.

Skal forsøke å følge oppskriften din. Målet er å få montert på et kamera så jeg kan filme litt fra helikopteret også - men jeg venter en liten stund med å montere på kameraet. Trenger ikke betale både nye rotorblader til 250 kroner pluss kamera til 2500 hver gang jeg kræsjer.

I tillegg trenger jeg en ny batteripakke til senderen. Den som står i nå har stått ubrukt i 5 år, og er på stusselige 0,5 Ah (hvem er det egentlig som lager så små batteripakker??). Kanskje batteributikken kan hjelpe meg med det.
Sindre
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Jeg hadde computer radio når jeg startet med heli det er en fordel da jeg da kunne programmere flat gass og pitch (skal hovre med stikka i midten) samt expo og dual rate (mer følsom stikke rundt midten og rorbegrensing)

Har samme problem med Acc'ene mine de fleste gamle NiCAD pakkene er døde.
Må få noen nye Nimh ser det ut til. Har du sjekket modellers og elefun om de har noe som passer?
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Joda, senderen er avansert nok til å programmere alt slikt, men jeg tenkte å justere selve servo-armen, for den står montert litt feil, ser jeg - rent fysisk. Senderen er en hitec optic 6, og batteriet er bare en vanlig pakke på åtte AA-cellers NiCd, så det burde ikke være noe problem å finne. Kanskje modellers.com har noen, ja, takk for tips!

Legger ved et lite bilde av de uheldige rotorbladene, selv om det kanskje ikke er helt Knurr-relatert.
Image
Sindre
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Alle servo armer skal stå 90 grader på støtstengene i hover setting. Gjelder alle RC Helier. Men vi får kanskje kutte for ikke å ødelegge tråden.
Post Reply

Return to “Modellbygging”