Page 1 of 2

Markedsplan for Austrått Fort

Posted: 10 Aug 2009 14:03
by Erik H
Sitter i disse dager å skriver en markedsplan for Austrått Fort og lurer på noen vet om det er gjort slike ting for andre kystfort i norge? Ser ikke etter å blåkopiere noe, men hadde vært interesant å se hvilke tiltak andre foreninger eller lag har gjort for å øke publikumsantallet.

Deler gjerne min erfaring med denne markedsplanen (som ikke vil bli iverksatt før våren 2010) med andre som jobber med det samme.

største utfordingen austrått fort har er vel at det tar 2 timer med bil eller en time med båt (+ 1/2t med sykkel). så markedsplanen vil fokusere på hvordan man får en av norges største byer til å ta den "lange" turen (og igjen og igjen).

Erik H

Posted: 10 Aug 2009 15:15
by Gronsvik
Hallo

Her er en fremgangsmåte som jeg synes er nyttig:

- Kartlegg hvilke ressurser du har for å få satt ut markedsplanen i live.
- Segmenter markedet (skoleklasser, utenlandske turister, norske turister, ansatte i forsvaret, Trondheims innbyggere osv.).
- Kartlegg aktuelle markedsføringskanaler (magasiner, aviser, radio, TV, internett, e-poster osv.)
- Lag en oversikt over markedsføringstiltak (bruk av markedsføringskanaler) rettet mot hvert segment ut fra de ressursene som er til rådighet.

Enkelte markedsføringstiltak er f.eks. gratis (e-post til alle skolene med tilbud om et opplegg for skoleelever/klasser, eller å få Adressa til å skrive en artikkel/artikkelserie om Austråt. Artikler er bedre markedsføring enn annonser, og det er bedre med en artikkel i april/mai enn i desember), mens andre koster noe slik som f.eks. annonsering i reiselivsmagasiner. Når du begynner å betale for markedsføring er det imidlertid essensielt at du kun bruker penger på markedsføring som faktisk medfører høyere besøkstall. Det er derfor viktig med en nøye kartlegging og vurdering av de markedsføringskanalene du må betale for å benytte.

Inge S

Posted: 10 Aug 2009 15:36
by Erik H
Hei Inge og takk for svar. Siden det er kommunen som drifter Austrått Fort så er det lite man bruker på markedsføring (de er vel tilnærma konkurs), men trur et økt fokus på trondheim er viktig og da kan man kutte litt ned på markedsføring på å sette inn annonser i de største utenlandske tidskrifter.. men her må man analysere hvor stor gruppe de utenlandske er før man flytter penga over til lokal markedsføring.

ellers var det mye nyttige råd. takk, går det bra med Grønsvika kystfort eller? hadde faktisk en kompis av meg som raste igjennom plassen din i sommer.. Han stopper normalt ikke for slike ting, så regner jeg med at du markedsfører bra!

ErIk H

Austrått Fort

Posted: 10 Aug 2009 16:29
by Edgar
Hei

Hadde det ikke vært en ide å fått solgt inn Austrått Fort til hurtigruten??

Dei har jo utflukter og tema turer. Austrått Fort er jo en virkelig lekkerbisken , men da må det gjøres noe med de som viser rundt på fortet... Ikke samme interesse fra alle ...

Edgar

Re: Austrått Fort

Posted: 10 Aug 2009 16:51
by Erik H
Edgar wrote:Hei
Hadde det ikke vært en ide å fått solgt inn Austrått Fort til hurtigruten??
Edgar
Takk for tips. studerte ruten til hurtigruten, men det ser ikke ut til at de skal ha tid til å sende folk dit og tilbake. det tar 1 time med båt.. men den går ikke direkte til austått. blir knapt med tid.

Erik H

Austrått Fort

Posted: 10 Aug 2009 18:16
by Edgar
Hei

Ei meget flott og fengende hjemmeside , som var så informativ at en bare MÅTTE dit for å oppleve fortet.

Edgar

Re: Austrått Fort

Posted: 10 Aug 2009 18:31
by EspenS
Erik H wrote:
Edgar wrote:Hei
Hadde det ikke vært en ide å fått solgt inn Austrått Fort til hurtigruten??
Edgar
Takk for tips. studerte ruten til hurtigruten, men det ser ikke ut til at de skal ha tid til å sende folk dit og tilbake. det tar 1 time med båt.. men den går ikke direkte til austått. blir knapt med tid.

Erik H
Hurtigruten setter av folk i Stamsund (i Lofoten) som tar buss rundt i hver krinkel og krok før de går på båten igjen i Svolvær. Kunne sett på en liknende modell kanskje? Det er (var?) mange amerikanere på Hurtigruta om sommeren og de legger igjen litt penger uten problemer.

Gleder meg til å følge med på prosessen, lykke til!

Posted: 10 Aug 2009 19:47
by Erik H
Stamsund
Er det ikke slik at de legger til ved kai? Det er nok ikke mulig for hurtigruta å legge til ved brekstad eller uthaug, men ideen er god. Jeg tenker videre på ideen og det skulle vel ikke vært umulig å "kapre" bussturister som er på vei opp til nordkapp.

E

Posted: 10 Aug 2009 20:18
by EspenS
Erik H wrote:
Stamsund
Er det ikke slik at de legger til ved kai? Det er nok ikke mulig for hurtigruta å legge til ved brekstad eller uthaug, men ideen er god. Jeg tenker videre på ideen og det skulle vel ikke vært umulig å "kapre" bussturister som er på vei opp til nordkapp.

E
Stamsund er fast stoppested for hurtigruta, og passasjerene går på i neste havn på vei sør. Er ikke kjent nedover mot Trondheim men tenker det er samme tilbud med busstur til lokale severdigheter mange andre steder - gjerne i samarbeid med det lokale næringsliv.

Har du sjekket hva ulike hoteller tilbyr på vestlandet av kulturtilbud for sine besøkende? Studenter ved f.eks NTNU og studentsamskipnaden? Er det mulighet for samarbeid med andre tilbud i området?

Kaster opp litt baller i luften og ser hvor de spretter :)

Posted: 10 Aug 2009 20:43
by Natter
Erik H wrote:Er det ikke slik at de legger til ved kai? Det er nok ikke mulig for hurtigruta å legge til ved brekstad eller uthaug
De har flere arrangementer hvor de setter av og/eller henter passasjerene med mindre båter (f.eks. ørnesafari inn i trange fjordarmer ol.), men det må nok passe med rutetabellen - "hoppe av" på Ørlandet på vei inn Trondheimsfjorden og på igjen når hurtigruten går videre fra Trondheim, evt. buss til Trondheim og videre med hurtigruten neste dag?
Hurtigruten har en tykk brosjyre med rutetilbud, og der er det mange variasjoner - også kombinasjoner med fly, tog og buss. Dette er langt utenfor mitt kunnskapsfelt, men jeg har inntrykk av at Hurtigruten er rimelig proffe og kreative (de har jo vunnet en del priser for sitt tilbud opp gjennom årene). Spørs vel bare om ikke "bunkerturer" blir for smalt for deres klientell...?
Jeg ville undersøkt f.eks. med turistkontoret i Harstad for å sjekke om de kan ha etablert noe ift. Adolfkanonen (ikke bare mtp. Hurtigruten, men jeg vet at mange av passasjerer blir busset mellom Harstad og Vesterålen/Lofoten for å få med seg forskjellige opplevelser på den strekningen - bla. midnattsol på Nupen ol.).

Austrått fort

Posted: 10 Aug 2009 21:26
by Edgar
Hei

Dette med hurtigruten har jo vært fremme i Kystfort før.. : http://www.kystfort.com/forum/topic128.html

Edgar

Posted: 10 Aug 2009 23:15
by Sindre
Jeg vet ikke hvor mange museumsskip man har i Norge, men det må jo være en del. Av sjøgående mer militære fartøyer kommer jeg på «Hitra» og «Alta» - hadde det vært mulig å få til et samarbeid med disse noen dager/uker hvert år i "sesongen"? Andre båter kan jo være lokale dampere som fremdeles flyter? En tur med disse ut til fortet kan jo være en idé? En utflukt fra Hurtigruten høres ut som et veldig godt påfunn.

En epostliste med adresser til de mest relevante lokal- og regionavisene er heller ikke dumt. Aviser er glade for tips, og en greit formulert pressemelding som sendes til avisene setter de pris på. Slikt fører ikke nødvendigvis alltid til at de skriver om tipset, men det bidrar uansett til å skape oppmerksomhet i den aktuelle redaksjonen, og kan føre til at terskelen blir lavere for å ta inn stoff om nettopp ditt prosjekt. Artikler og reportasjer, eventuelt bare små notiser, i lokal/regionsaviser fører til oppmerksomhet, og besøkende, skulle en tro.

... og der gikk jeg tom for det som kan kalles idéer.

Posted: 11 Aug 2009 10:09
by Gronsvik
trur et økt fokus på trondheim er viktig og da kan man kutte litt ned på markedsføring på å sette inn annonser i de største utenlandske tidskrifter
Kanonen er vel en attraksjon og attraksjoner deles gjerne inn i:
Primæratraksjoner: attraksjoner som får en reisende til å oppsøke reisemålet, f.eks. norsk "uberørt" natur for en tysk turist.
Sekundærattraksjoner: attraksjoner som på forhånd er kjent for den reisende, men ikke avgjørende for valg av reise, f.eks. Nidarosdomen, Røros, fuglefjell og større museer som f.eks. Vikingskipshallen i Oslo og Borg i Lofoten.
Tertiærattraksjoner: attraksjoner som ikke er kjent på forhånd, men som oppdages under reisen, f.eks. mindre museer.

Et markedssegment vil være ferierende som kommer utenfra Midt-Norge. For de fleste utenlandske og norske turister som ferierer i Midt-Norge vil Austrådt i beste fall være en sekundærattraksjon og for det store flertall en tertiærattraksjon. Da er det viktig å marskedsføre kanonen i reisehåndbøker og brosjyrer som den reisende får tilgang til på stedet. Internettsider, større reiselivsmagasiner (som det koster enormt mye å annonsere i) o.l. er av mindre betydning. Redaksjonell omtale oppfattes som langt mer nøytral og er dermed lettere å "stole på" enn annonser. Redaksjonell omtale i f.eks. "Fantastiske Fosen" og andre regionale brosjyrer/reisehåndbøker er gratis og det bør arbeides for dette om det er mulig (vet ikke om disse brosjyrene/reisehåndbøkene har redaksjonelle innslag eller bare annonser???).

Et annet markedssegment vil være Trondheims befolkning, og her vil gjerne Austrådt være en primærattraksjon eller en sekundærattraksjon for en helgetur. Er det mulig å sy sammen pakker med andre aktører innen opplevelse, bespisning og befraktning? Hvordan er hurtigbåtrutene til/fra Ørlandet? Er det mulig å komme seg utover på formiddag og tilbake på kveld? Er det mulig å ta med sykkel på hurtigbåten? Er det mulig å få til et sykkelutleietilbud ved hurtigbåtkaia og kart med attraksjoner innen 20-30 km radius fra kaien? Kanskje kan bespisnings- og overnattingsbedrifter være med å sponse. Dette bør også være i kommunens interesse og det bør være midler i kommunale kultur- og næringsfond til slike tiltak. Hvis et slikt tilbud er på plass så få Adressa til å lage en større reportasje om sykkelturisme med utgangspunkt i Hurtigbåten og Ørlandet. Egne "trails" med bil er en annen mulighet. Lag ei løype med severdigheter og bespisningstilbud som kan oppleves på en dag. F.eks. biltur nordover fra Trondheim, Hegra, Stiklestad, Skarsundbrua, Austrått fort, Austråttborgen, Hasselvika, reinsklostret,Kystens arv i Rissa og ferje tilbake til Trondheim.

Et tredje interessant segment er bedriftsmarkedet. Dette er en gruppe som kan betale godt for seg (selv om det er litt smalhans akkurat i år), og både her på Grønsvik Kystfort og i Bodø er det gode erfaringer med slike grupper. Er det aktører som driver med "teambuilding" på Fosen? Sy sammen pakker, f.eks. med fisketurer med utgangspunkt i Ørlandet eller Trondheim, omvisning på "borgen" og på fortet, og en bedre middag i en av fjellhallene eller på borgen. Spe på med andre tilbud som f.eks. seiling, fjellklatring eller rappelering (om det er noen i nærområdet som driver med slikt). Hvilke catringtilbud finnes på Ørlandet?

Utdanningsinstitusjoner er et fjerde markedssegment. Kontakt NTNU og skoler i Trondheim og på Fosen og tilby guidede opplegg for historiestudenter som inbefatter flere attraksjoner i området.

Kom gjerne med innspill til hurtigruta (femte segment), men da bør det være godt gjennomtenkte konsept med høy kvalitet. Jeg ville ventet med dette.

Forsvaret er vel også et viktig markedssegment? Mange øvelser på Ørlandet med hundrevis av militære fra inn- og utland. Spesialopplegg og pakker for disse??

I tillegg finnes det jo andre segmenter som befolkningen på Fosen og andre steder i Midt-Norge untatt Fosen og Trondheim. Det er overordentlig viktig å kartlegge alle disse, og vurdere hvort stort markedspotensial Austråt har ovenfor hvert segment. Ut fra dette velger man hvor store ressurser (tid og penger) man ønsker å bruke på hvert segment.

Og et lite hjertesukk. Oppdater informasjonen på internett. Via internettsiden Fantastiske Fosen (en reiselivsportal) kommer man til Ørland kommunes side med åpningstider fra 2008. Bruker man den offisielle reiselivssiden for Trøndelag, http://www.trondelag.com/ får man åpningstidene fra 2003!!! Dette gir et ufattelig amatørmessig intrykk!

Inge S

Posted: 11 Aug 2009 11:25
by TommyG
Kystekspressen er vel kanskje et enklere mål enn Hurtigruten? Kystekspressen markedsføre seg jo også som en aktør for dagsturer ol. F.eks kunne man jo prøvd å fått innpass på http://www.kystekspressen.no/index.php? ... pplevelser og i informasjonsbrosjyrer de trykker opp som man finner ombord på båtene og på terminalene der de stopper.
Dersom man hadde fått samordnet seg med noen med en minibuss, så kunne man jo satt opp omvisninger på Austrått inkl. minibuss fra Brekstad, som korresponderer med avgangene til kystekspressen, enkelte helger iløpet av sesongen.

Posted: 11 Aug 2009 14:51
by Erik H
Her var det mye å ta tak i! takk for alle forslag. Jeg kommer til å samle sammen en del gode forslag og så presentere dette videre. Har nok også tru på at man må jobbe hard i miljøet rundt seg, særlig i trondheim, for å kunne gjøre austrått fort til en plass man ønsker å besøke. har sett at kommunen har kjørt store annonser i utenlandske reisetidskrifter, men har ennå til gode å høre at noen reiser til norge bare for å se fortet. pengene kan nok best utnyttes her lokalt... og sikkert kapre noen turister også.

Husker for et par år tilbake så laget vi en brosjyre (den som jeg sender med til alle som bestiller bøker fra krigsbunkeren.no) og den ble gitt til turistinformasjonen i trondheim. Samme sesongen så merket jeg at den forsvant fra hyllene.. utplukket tenkte jeg, men de hadde bare glemt å fylle på. sesongen etter så kom jeg tidlig for å sjekke om den ennå er på display.. da fikk jeg høre at de ikke tar vare på gamle brosjyrer men dumper de.. PDT_Armataz_01_07 etter dette så har jeg nesten gitt opp.. men så er jeg heller ikke ansvarlig for markedsføringa til austrått fort,, men liker å hjelpe til.

nå jobber jeg med en markedsplan, men spørsmålet kommer selvsagt helt på tampen på sesongen. det kan jo bare bety at man skal satse litt ekstra til neste sesong. (lite besøkt i år? hmm.. skal se om jeg ikke kan koste opp noen tall fra austrått fort)

Erik H