trur et økt fokus på trondheim er viktig og da kan man kutte litt ned på markedsføring på å sette inn annonser i de største utenlandske tidskrifter
Kanonen er vel en attraksjon og attraksjoner deles gjerne inn i:
Primæratraksjoner: attraksjoner som får en reisende til å oppsøke reisemålet, f.eks. norsk "uberørt" natur for en tysk turist.
Sekundærattraksjoner: attraksjoner som på forhånd er kjent for den reisende, men ikke avgjørende for valg av reise, f.eks. Nidarosdomen, Røros, fuglefjell og større museer som f.eks. Vikingskipshallen i Oslo og Borg i Lofoten.
Tertiærattraksjoner: attraksjoner som ikke er kjent på forhånd, men som oppdages under reisen, f.eks. mindre museer.
Et markedssegment vil være ferierende som kommer utenfra Midt-Norge. For de fleste utenlandske og norske turister som ferierer i Midt-Norge vil Austrådt i beste fall være en sekundærattraksjon og for det store flertall en tertiærattraksjon. Da er det viktig å marskedsføre kanonen i reisehåndbøker og brosjyrer som den reisende får tilgang til på stedet. Internettsider, større reiselivsmagasiner (som det koster enormt mye å annonsere i) o.l. er av mindre betydning. Redaksjonell omtale oppfattes som langt mer nøytral og er dermed lettere å "stole på" enn annonser. Redaksjonell omtale i f.eks. "Fantastiske Fosen" og andre regionale brosjyrer/reisehåndbøker er gratis og det bør arbeides for dette om det er mulig (vet ikke om disse brosjyrene/reisehåndbøkene har redaksjonelle innslag eller bare annonser???).
Et annet markedssegment vil være Trondheims befolkning, og her vil gjerne Austrådt være en primærattraksjon eller en sekundærattraksjon for en helgetur. Er det mulig å sy sammen pakker med andre aktører innen opplevelse, bespisning og befraktning? Hvordan er hurtigbåtrutene til/fra Ørlandet? Er det mulig å komme seg utover på formiddag og tilbake på kveld? Er det mulig å ta med sykkel på hurtigbåten? Er det mulig å få til et sykkelutleietilbud ved hurtigbåtkaia og kart med attraksjoner innen 20-30 km radius fra kaien? Kanskje kan bespisnings- og overnattingsbedrifter være med å sponse. Dette bør også være i kommunens interesse og det bør være midler i kommunale kultur- og næringsfond til slike tiltak. Hvis et slikt tilbud er på plass så få Adressa til å lage en større reportasje om sykkelturisme med utgangspunkt i Hurtigbåten og Ørlandet. Egne "trails" med bil er en annen mulighet. Lag ei løype med severdigheter og bespisningstilbud som kan oppleves på en dag. F.eks. biltur nordover fra Trondheim, Hegra, Stiklestad, Skarsundbrua, Austrått fort, Austråttborgen, Hasselvika, reinsklostret,Kystens arv i Rissa og ferje tilbake til Trondheim.
Et tredje interessant segment er bedriftsmarkedet. Dette er en gruppe som kan betale godt for seg (selv om det er litt smalhans akkurat i år), og både her på Grønsvik Kystfort og i Bodø er det gode erfaringer med slike grupper. Er det aktører som driver med "teambuilding" på Fosen? Sy sammen pakker, f.eks. med fisketurer med utgangspunkt i Ørlandet eller Trondheim, omvisning på "borgen" og på fortet, og en bedre middag i en av fjellhallene eller på borgen. Spe på med andre tilbud som f.eks. seiling, fjellklatring eller rappelering (om det er noen i nærområdet som driver med slikt). Hvilke catringtilbud finnes på Ørlandet?
Utdanningsinstitusjoner er et fjerde markedssegment. Kontakt NTNU og skoler i Trondheim og på Fosen og tilby guidede opplegg for historiestudenter som inbefatter flere attraksjoner i området.
Kom gjerne med innspill til hurtigruta (femte segment), men da bør det være godt gjennomtenkte konsept med høy kvalitet. Jeg ville ventet med dette.
Forsvaret er vel også et viktig markedssegment? Mange øvelser på Ørlandet med hundrevis av militære fra inn- og utland. Spesialopplegg og pakker for disse??
I tillegg finnes det jo andre segmenter som befolkningen på Fosen og andre steder i Midt-Norge untatt Fosen og Trondheim. Det er overordentlig viktig å kartlegge alle disse, og vurdere hvort stort markedspotensial Austråt har ovenfor hvert segment. Ut fra dette velger man hvor store ressurser (tid og penger) man ønsker å bruke på hvert segment.
Og et lite hjertesukk. Oppdater informasjonen på internett. Via internettsiden Fantastiske Fosen (en reiselivsportal) kommer man til Ørland kommunes side med åpningstider fra 2008. Bruker man den offisielle reiselivssiden for Trøndelag,
http://www.trondelag.com/ får man åpningstidene fra 2003!!! Dette gir et ufattelig amatørmessig intrykk!
Inge S