Vorpostenboote

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Yngvar wrote:Kjenner ikke til om de hadde reservetorpedo ombord. Det var trangt og varm ombord med dampmaskin og mange mann.

Her kan du se forskjellen på baugen til klasse 1 og 2
Ser tydelig forskjellen der ja. Hvor har du funnet info og bilder fra forresten? Imponerende uansett :)

Jeg skal til Marinemuseet i Horten en tur i nærmeste fremtid, mest sansynlig i begynelsen av neste uke når jeg har blitt friskere igjen. Er det er du har fått info fra? Er de flinke til å finne frem det en vil ha? Er jo ikke sikkert at det er der du har fått infoen fra. Over tid så går det ann å samle fra nettet og, hvis en vet hvor en skal lete.

På marinemuseet har de jo "Rapp" som på mange måter blir den spede begynnelsen på 1. klasse torpedobåt. De har jo i prinsippet en rekke likheter ut over det at de ble større, og fikk kraftigere maskineri samt bedre bevæpning etterhvert.
Gleder meg til turen ned dit. Litt fri til å dyrke hobbyen. Skulle vært en tur på Oscarsborg igjen snart og. Er lenge siden jeg var der og. Da var det fortsatt aktiv Befalsskole.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei igjen, jeg har fått en samling dokumenter om marines fartøyer samlet av en privatperson. Når han døde så fikk jeg papirene fra hans kone. Informasjonen er nok hentet fra andre fora, men nå er det samlet. Jeg har nok en del av intersesen for disse båtene fra Sjøforsvaret da jeg har vært marinemann selv.

Ang. Oscarsborg så har jeg også bodd der en periode da jeg tjenestegjorde på FHSK i Drøbak.
Mange av oss skal samles der den 29 august, med omvisning på borgen, du kan jo være med om det passer
Mvh
Yngvar
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Yngvar wrote:Hei igjen, jeg har fått en samling dokumenter om marines fartøyer samlet av en privatperson. Når han døde så fikk jeg papirene fra hans kone. Informasjonen er nok hentet fra andre fora, men nå er det samlet. Jeg har nok en del av intersesen for disse båtene fra Sjøforsvaret da jeg har vært marinemann selv.

Ang. Oscarsborg så har jeg også bodd der en periode da jeg tjenestegjorde på FHSK i Drøbak.
Mange av oss skal samles der den 29 august, med omvisning på borgen, du kan jo være med om det passer
Oki. da skjønner jeg hvordan du har fått infoen. Veldig bra at noen kan fortsette og ta vare på alt arbeidet som er gjort så det ikke går tapt.
Når det gjelder Oscarsborg får jeg se det ann litt. Er mye som skjer ellers i familien om dagen, så jeg må se ann litt. Har planer om å ta en tur å se på innlandsfortene i indre østfold også i sommer. Et besøk på Høytorp med omvisning står høyt på planene. En får se hva den berømte tiden strekker til. :)
hilsen marius
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Har du noen opplysninger om forpostbåter stasjonert i Haugesundsdistriktet?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Yngvar wrote:Kjenner ikke til om de hadde reservetorpedo ombord. Det var trangt og varm ombord med dampmaskin og mange mann.

Her kan du se forskjellen på baugen til klasse 1 og 2
Dette bildet av Laks er faktisk fra Ytre Havn i Trondheim.
Kunne jeg ha fått et scan i høy oppløsning av dette - jeg regner med at det er tatt fra en bok?
I slike tilfeller bruker jeg å scanne i 800dpi eller over, for så å redusere bildet for å få pakket pixlene. Deretter bruker jeg et billedbehandlingsverktøy for å fjerne moiree fra bildet.
JornN
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Arquebus wrote:Har du noen opplysninger om forpostbåter stasjonert i Haugesundsdistriktet?
Jeg har ikke så bra oversikt, men det har kansje de andre her.

Vet bare at det var et betydelig antall fartøyer, store og små, som ble brukt til dette rundt om kring.
Tyskerne fikk aldri nok antall "ekte" og moderne krigsfartøyer til dette bruket, så de måtte ta det de fant og gjøre det beste ut av det. Såpass strategisk som Haugesund var, så ville jeg tro at de hadde noen fartøyer til dette bruket der også.

Jeg er også nyskjerrig på de forskjellige vaktfartøyene som før krigen var tilknyttet kystartilleriet og de forskjellige fort/festninger. Disse er det heller ikke så mye info å finne om på nettet. Har blitt henvist til KA-museet på Oscarsborg for videre studier om disse "anonyme" fartøyene.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Etter klasse 1. 0g 2. kom TRYGG klassen som var større båter bygget fra 1920 i Horten.
For eksempel båten SNØGG (tysk ZACK, 55 Vorpoostenflotille, V.5504)(sank i Bergen)
Deplasment: 256 tonn
Dimensjon: 53m x 5,5m x 1,58m
Motor: Oljefyrt dampmaskin 3.600HK (25 nm)
Bunkers: 33 tonn olje
Bestykning: 2/76mm kanoner
Torpedorør: 2x2 45 cm
Besetning: 33

Det var kun 1,klasse, 2. klasse og TRYGG klassen som var i landet og ble brukt av tyskerne eller senket i begynnelsen av krigen, når det gjelder torpedobåter.

Fra 1940 og utover i krigen ble det bygget flere ”Norske” MTB klasser (Motortorpedobåter) i England som ble brukt langs kysten av Norge og blant annet Holland

SNØGG, (Bygg nr 110, Horten. 02.09 1920) ble tysk ZACK, Vorpoostenflotille V.5504, senere endret til V.5502. Ombygget med nytt styrehus og ny mast. Grunnstøtte i Alverstraumen ved Bergen, sank under berging. Hevet og hugget
STEGG, (Bygg nr 111, Horten 16.06 1921)skutt i brann med tysk kanonild fra hvalbåt (SCHIFF 221) , ved kai i Herøysund, Uskedal. De to forreste torpedoene detonerte og baugen ble blås vekk, sank kl 0630 den 20.4.1940
TRYGG, (Bygg nr 39, Moss Verft 31.05 1919)Bombet av tysk fly og satt på land i Isfjorden ved Åndalsnes. Bomben gikk gjennom skroget uten og detonere. Hevet og reparert i Ålesund, 01.08. 1940 og omdøpt til ZICK, Vorpoostenflotille V.5501, senere V.5506. Bombet og senket av allierte fly i Hjeltefjorden 23.10.1944

Alle tre båter tilhører TRYGG klassen
Attachments
Torpedobåten TRYGG
Torpedobåten TRYGG
tryggyh.jpg (302.48 KiB) Viewed 425 times
Mvh
Yngvar
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vedlagt ett bilde av Zick under angrep i Hjeltefjorden.
Bildet fra CC Review nov 1944
Paul S.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Paul S. wrote:Vedlagt ett bilde av Zick under angrep i Hjeltefjorden.
Bildet fra CC Review nov 1944
Paul S.
Tøft bilde,,,, er ikke ofte en ser slike. Er mulgens tatt fra flyets "gun-camera", eller fra cockpit... ikke godt å si. Ble bevist underveis i krigen (og etterpå) at luftmakt er effektivt til å slå ut marinestyrker. Effektivt luftvern er jo i stor grad ganske inneffektivt og fraværende på de fleste eldre fartøy. Både under krigen og etterpå har det vært for dårlig utbygget, og et fartøy blir derfor ofte et relativt lett mål for et fly med effektiv bestykning.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Legger ett til. Zick el Zack i Åstveitvågen.
Paul S.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Utsnitt av ett bilde fra Åstveitvågen(Tigerbucht)
Paul S.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Tøft bilde,,,, er ikke ofte en ser slike. Er mulgens tatt fra flyets "gun-camera", eller fra cockpit
Forstår hva du mener, men jeg ville muligens ikke sagt at det var ett tøft bilde, det var ikke bare båten som fikk gjennomgå den gang.
Ligger ved to til som er ganske illustrerende, bildene er fra det såkalte "gun camera". Disse to fra Frankrike. Kilde CC Review 1944
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Paul S. wrote:Ligger ved to til som er ganske illustrerende, bildene er fra det såkalte "gun camera". Disse to fra Frankrike. Kilde CC Review 1944
Siste bildet var interessant, med en rakettsalve på vei (RP-3 el. ?)
Alf
Posts: 29
Joined: 01 Aug 2007 11:07
Location: Askøy

SÆL, sterkt skadet etter trefninger med tyske S-båter i Onarheimfjorden. Sank ved Anuglo, senere (muligens) hevet av tyskerne, reparert og innsatt i Hafenschutz flotille Hammerfest som NH.03
Hei.
Hvilke opplysninger stemmer?

Fant noe om Sæl her: http://home.eunet.no/~atleto/vrak/sel.htm


mvh Alf
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Alf wrote:
SÆL, sterkt skadet etter trefninger med tyske S-båter i Onarheimfjorden. Sank ved Anuglo, senere (muligens) hevet av tyskerne, reparert og innsatt i Hafenschutz flotille Hammerfest som NH.03
Hvilke opplysninger stemmer?
Hei !

Båten ble aldri hevet og den ligger den dag i dag på havets bunn hvor den sank. På 70-tallet ble den funnet av sportsdykkere og pga det fremdeles lå torpedo i røret valgte sjøforsvaret å sprenge denne.

Vraket kan anbefales for en dykker som er historie interesert.
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”