Stellung Tanne (Linesøya/Tarva)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

:) tusen takk for tilbakemeldinga! øyholmen er en liten og ganske oversiktlig plass + at vi fikk tilnærma fugleperspektiv over området. Det hjelper jo også at man har et teleobjektiv slik at man kan zoome inn på de enkelte objekter. Selv om noen av bildene ble litt uskarpe så kan man også legge med noen close-up bilder. s

Tilslutt må vel noen av bildene presenteres på forumet. Har man brukt en hel dag på en tur + en god del penger på ferje, drivstoff og mat så kan man også bruke litt tid på å selve presentasjonen av bildene. Det er mange måter å gjøre dette på, men det som er viktigst er at bildene kommer ut på forumet (gjerne med litt tekst).

ErikH
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Fine bilder Erik !

Men bildet "2009_linesoya_1a.jpg" (Freya radar) .... Er ikke den innhegningen vel liten for en Freya ?

Hva stod på det skiltet de har satt opp forresten ;-?

mvh
KOS

Image
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det skal være god plass til å svinge en freya, men bildet jeg tok kan være litt misvisende da jeg brukte en brennvidde på 10 mm (16mm for 35film). Man må passe på da man kan få en del snåle vinkler og ting blir litt mindre/større hvis det er ubalanse i bildet (på bildet er Jørn blitt større for at han er på yttersiden av brennvidden.. og da blir Freyafundamentet litt mindre, særlig hvis jeg står noen meter lengre unna enn Jørn).

legger med et bedre bilde av fundamentet. (og på skiltet står det bare "radar")

Erik H
Attachments
2009_linesoya_11.jpg
2009_linesoya_11.jpg (194.3 KiB) Viewed 311 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Vet ikke om dette bildet gir noe klarer bilde på hvordan freya passer inn i denne stillingen. Illustrasjonen av radaren er også litt på skrå (tatt i fra wikipedia) og da er den litt vanskelig å måle. Men selve "motorkassa" tar ikke mye plass.

E
Attachments
2009_linesoya_11freya.jpg
2009_linesoya_11freya.jpg (132.57 KiB) Viewed 304 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik H wrote:legger med et bedre bilde av fundamentet. (og på skiltet står det bare "radar")
Joda, selve antennen stikker vel godt over kanten der - og så var det fundament i bakken (ikke mobil).

Vet en noe om type Freya her ?
(ref.: http://www.gyges.dk/luftwaffe_radartypes.htm)

mvh
KOS
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Flere bilder fra Freya. På bakken kan man finne radarnetting ennå i god stand. aluminium svikter ikke! Og på baksiden trur jeg jammen meg de har lagt inn Zink anoder for å hindre den salte lufta å tære på metallet. Mye igjen på den zinkbarren! (hvis det er zink da).

E
Attachments
2009_linesoya_14freya.jpg
2009_linesoya_14freya.jpg (138.23 KiB) Viewed 264 times
2009_linesoya_13freya.jpg
2009_linesoya_13freya.jpg (285.12 KiB) Viewed 264 times
2009_linesoya_12freya.jpg
2009_linesoya_12freya.jpg (152.05 KiB) Viewed 264 times
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Erik H wrote:Vet ikke om dette bildet gir noe klarer bilde på hvordan freya passer inn i denne stillingen. Illustrasjonen av radaren er også litt på skrå (tatt i fra wikipedia) og da er den litt vanskelig å måle. Men selve "motorkassa" tar ikke mye plass.

E
Hej Erik H,
Pæn montage, men forkert Freya.
Resterne af kabinen viser, der var tale om en FuMG 450 Freya (A/N) ikke en FuMG 401 Freya LZ, der har seks-kantet kabine.
mvh
SES
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Vet en noe om type Freya her ?
(ref.: http://www.gyges.dk/luftwaffe_radartypes.htm)
Der fikk jeg svar, takk SES !

mvh
KOS
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

PDT_Armataz_01_18
mvh
SES
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

SES wrote:
Erik H wrote:Vet ikke om dette bildet gir noe klarer bilde på hvordan freya passer inn i denne stillingen. Illustrasjonen av radaren er også litt på skrå (tatt i fra wikipedia) og da er den litt vanskelig å måle. Men selve "motorkassa" tar ikke mye plass.

E
Hej Erik H,
Pæn montage, men forkert Freya.
Resterne af kabinen viser, der var tale om en FuMG 450 Freya (A/N) ikke en FuMG 401 Freya LZ, der har seks-kantet kabine.
mvh
SES
Det er ikke helt korrekt. Som jeg nevnte i en tidligere posting er dette en av de to "før-serie" radarene som kom til Norge i 1940. Innmaten ble trolig modernisert, men antennene var montert på et stativ av vinkeljern, ikke det hev- og senkbare systemet som kom på de serieproduserte settene. Søsterradaren ligger i lyngen ute på Tarva, og der er antennerammen intakt. Bilde av radaren fra krigen finnes på side 176 i boken "GEMA: Birthplace of German Radar and Sonar" skrevet av Harry von Kroge (ISBN 0750307323)
JEF
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej JEF,
Det lyder spændende. Kunne du evt scanne og poste billedet.
mvh
SES
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

SES wrote:Hej JEF,
Det lyder spændende. Kunne du evt scanne og poste billedet.
mvh
SES
Her er det.
Attachments
IMG-GEMA-von KROGE.pdf
(547.48 KiB) Downloaded 80 times
JEF
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej J E F,
Tak fordi du mindede mig om billedet. Vedhæftet den tilsvarende tekst.
Hvordan har du konkluderet at det skulle være denne version af Freya, der var opstillet? Som det fremgår af billedet er kabinen af træ, den på billederne i postene ovenfor er af metal og liger meget en normal Freya kabine. Yderligere nævnes der i teksten ikke en opstilling så langt nordpå som TANNE.
Og da krigen slutter er der jf RL 9/43 to "normale" Freya i TANNE:
http://www.gyges.dk/Flugmeldemess%20Ste ... ay%204.pdf
mvh
SES
Attachments
GEMA LZ.pdf
(671.71 KiB) Downloaded 32 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Har den noen bestemt betegnelse denne typen Freya?
JornN
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

SES wrote:Hej J E F,
Tak fordi du mindede mig om billedet. Vedhæftet den tilsvarende tekst.
Hvordan har du konkluderet at det skulle være denne version af Freya, der var opstillet? Som det fremgår af billedet er kabinen af træ, den på billederne i postene ovenfor er af metal og liger meget en normal Freya kabine. Yderligere nævnes der i teksten ikke en opstilling så langt nordpå som TANNE.
Og da krigen slutter er der jf RL 9/43 to "normale" Freya i TANNE:
http://www.gyges.dk/Flugmeldemess%20Ste ... ay%204.pdf
mvh
SES
Jeg gjennomførte på 1980-tallet en omfattende gjennomgang av arkiver i Norge, UK og Tyskland for å kartlegge radar i Norge. Av de tingene som dukket opp var en liste over alle seriemumre på WL Freya anlegg i Norge. Her står det at Tarva har nr 17 og Linesøy nr 18. Jeg har i tillegg målt opp radaren på Tarva og sett at understellet på Linesøy og Tarva er omtrent likt. Jeg har også målt opp resten av en standard Freya med hev-senkbar antennemast på Nesodden, og forskjellene mellom de to er stor, men det er selvsagt likheter fordi disse to radarene i Trøndelag er stamfedre til de senere "limber"-Freya som ble standard frem til LZ kom.
JEF
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”