Schwere Flakbatterie Nesoddtangen, Oslo

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

TommyG wrote:
Natter wrote: Om du kun har papirbilder må disse scannes, og da trenger du nødvendigvis en scanner.
Har man et godt digitalkamera, så kommer man ofte langt med det og.
Bildene har jeg digitalt, det er ikke noe problem. Hvordan jeg får dm overført til forumet er verre. Har forsøkt å klippe ut og lime inn på siden jeg nå skriver på, uten hell. Jeg går ut fra at det ikke er noen heksekunst, men her stopper det opp for meg.
ervold
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ervold wrote:Bildene har jeg digitalt, det er ikke noe problem. Hvordan jeg får dm overført til forumet er verre. Har forsøkt å klippe ut og lime inn på siden jeg nå skriver på, uten hell. Jeg går ut fra at det ikke er noen heksekunst, men her stopper det opp for meg.
Ok. Her er en veldig raskt sammensatt forklaring - håper den er forståelig...

EDIT Det gikk litt for kjapt med nummereringen i bildene: Tekstboks nr. 2 skulle egentlig vært mellom 5 og 6 (sier seg vel egentlig selv...)!
Attachments
Bildevedlegg_2.jpg
Bildevedlegg_2.jpg (99.79 KiB) Viewed 512 times
Bildevedlegg_1.jpg
Bildevedlegg_1.jpg (45.69 KiB) Viewed 512 times
Last edited by Natter on 15 Jul 2009 20:59, edited 2 times in total.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Du bør redusere størrelsen på bildene før du legger dem ut. Her er en kjapp bruksanvisning. Husk å lagre bildene med nye filnavn så du ikke overskriver originalene.

http://www.kystfort.com/forum/topic489.html
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er et par tråder hvor det er forklart nærmere hvordan du endrer størrelsen på bilder (bør både endres i format, slik at de ikke går utover skjermbredde + komprimeres, slik at de ikke tar for stor plass/for lang tid å laste ned):

http://www.kystfort.com/forum/topic351.html?
http://www.kystfort.com/forum/topic489.html?

NB: I den siste tråden finner du nevnte video fra Erik H!

EDIT: Må bli kjappere å skrive ser jeg... PDT_Armataz_01_18
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Horchgerätet bestod av 4 store trakter som skulle ta inn lyd fra fly, Scheinwerfer richtgerät optischer zielgerät var en stor boks med fire kikkertrør på toppen (betjent av to mann) så var det to FuMG Würzburg 39T alt dette var koblet til et kommandogerät med en 4 meter avstandsmåler. Videre gikk det kabler til allle kanonene for sentral styring Det er riktig at et var Luftwaffe som hadde dette anlegget, i likhet med radaranleggene og de andre batteriene rundt Oslo. Jeg har nok ikke uttrykt meg klart nok hvis det er forstått som noe var montert sammen. alt var selvstendig plassert, men innen et område på ca 150 x 150 meter. Jeg har flyfoto fra 1946 av batteriet men det med bilder da.
Takker for svar.
Usikkerheten går på begrepene,det ulike oppsettet mellom f.eks Luftwaffe og Kriegsmarine, ikke så mye utstyret som er brukt selv om det er mangelfullt der også..
I Bergen ble også Horchgerät brukt, deriblant de med 4 "trakter", men også noen franske tatt i bytte. Som du ser på utklippet på bilde to
(kilde e-bay) så var det noe slikt jeg tenkte på når du nevnte scheinwerfer richtgerät. Når du nevner at utstyret står innnfor ett område på ca 150 X 150 m så er det også en forskjell på oppsettet. I Bergen var f.eks radaren i utkanten ved selve flakbatteriet. To "leuchtgrupper" var tilknyttet batteriet i god avstand fra flakbatteriet. Her var der da en lyskaster, ett horchgerät og ett leitrichgerät. Stillingene er som avbildet for lyskaster, horchgerät, og leitrichgerät og som man ser på kabelgatene var disse koblet sammen og det ene fulgte det andre for å følge målet.(kortversjon) Er ikke virkemåten som diskuteres her, det kan taes i andre diskusjoner
Om du kunne postet flyfotoet så hadde det var kjekt, der vil man også se forskjellene på LW og KM selv om målet var det samme :-)
mvh
Paul S.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Paul S. wrote:
Horchgerätet bestod av 4 store trakter som skulle ta inn lyd fra fly, Scheinwerfer richtgerät optischer zielgerät var en stor boks med fire kikkertrør på toppen (betjent av to mann) så var det to FuMG Würzburg 39T alt dette var koblet til et kommandogerät med en 4 meter avstandsmåler. Videre gikk det kabler til allle kanonene for sentral styring Det er riktig at et var Luftwaffe som hadde dette anlegget, i likhet med radaranleggene og de andre batteriene rundt Oslo. Jeg har nok ikke uttrykt meg klart nok hvis det er forstått som noe var montert sammen. alt var selvstendig plassert, men innen et område på ca 150 x 150 meter. Jeg har flyfoto fra 1946 av batteriet men det med bilder da.
Takker for svar.
Usikkerheten går på begrepene,det ulike oppsettet mellom f.eks Luftwaffe og Kriegsmarine, ikke så mye utstyret som er brukt selv om det er mangelfullt der også..
I Bergen ble også Horchgerät brukt, deriblant de med 4 "trakter", men også noen franske tatt i bytte. Som du ser på utklippet på bilde to
(kilde e-bay) så var det noe slikt jeg tenkte på når du nevnte scheinwerfer richtgerät. Når du nevner at utstyret står innnfor ett område på ca 150 X 150 m så er det også en forskjell på oppsettet. I Bergen var f.eks radaren i utkanten ved selve flakbatteriet. To "leuchtgrupper" var tilknyttet batteriet i god avstand fra flakbatteriet. Her var der da en lyskaster, ett horchgerät og ett leitrichgerät. Stillingene er som avbildet for lyskaster, horchgerät, og leitrichgerät og som man ser på kabelgatene var disse koblet sammen og det ene fulgte det andre for å følge målet.(kortversjon) Er ikke virkemåten som diskuteres her, det kan taes i andre diskusjoner
Om du kunne postet flyfotoet så hadde det var kjekt, der vil man også se forskjellene på LW og KM selv om målet var det samme :-)
mvh
Paul S.
Kikkerten ved lyskasteren din er lik, men på richtgerätet på Varden er det to par ved siden av hverandre og de står på en "kasse" og svinger på en svingskive, og står et stykke vekk fra lyskasteren.
Jeg takker for info om å legge ut bilder, skal forsøke å få de små grå til å gjennomføre dette. Trenger kansje litt tid, men så snart jeg har funnet ut av det skal jeg legge ut bilder.
ervold
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

ervold wrote:
Paul S. wrote:
Horchgerätet bestod av 4 store trakter som skulle ta inn lyd fra fly, Scheinwerfer richtgerät optischer zielgerät var en stor boks med fire kikkertrør på toppen (betjent av to mann) så var det to FuMG Würzburg 39T alt dette var koblet til et kommandogerät med en 4 meter avstandsmåler. Videre gikk det kabler til allle kanonene for sentral styring Det er riktig at et var Luftwaffe som hadde dette anlegget, i likhet med radaranleggene og de andre batteriene rundt Oslo. Jeg har nok ikke uttrykt meg klart nok hvis det er forstått som noe var montert sammen. alt var selvstendig plassert, men innen et område på ca 150 x 150 meter. Jeg har flyfoto fra 1946 av batteriet men det med bilder da.
Takker for svar.
Usikkerheten går på begrepene,det ulike oppsettet mellom f.eks Luftwaffe og Kriegsmarine, ikke så mye utstyret som er brukt selv om det er mangelfullt der også..
I Bergen ble også Horchgerät brukt, deriblant de med 4 "trakter", men også noen franske tatt i bytte. Som du ser på utklippet på bilde to
(kilde e-bay) så var det noe slikt jeg tenkte på når du nevnte scheinwerfer richtgerät. Når du nevner at utstyret står innnfor ett område på ca 150 X 150 m så er det også en forskjell på oppsettet. I Bergen var f.eks radaren i utkanten ved selve flakbatteriet. To "leuchtgrupper" var tilknyttet batteriet i god avstand fra flakbatteriet. Her var der da en lyskaster, ett horchgerät og ett leitrichgerät. Stillingene er som avbildet for lyskaster, horchgerät, og leitrichgerät og som man ser på kabelgatene var disse koblet sammen og det ene fulgte det andre for å følge målet.(kortversjon) Er ikke virkemåten som diskuteres her, det kan taes i andre diskusjoner
Om du kunne postet flyfotoet så hadde det var kjekt, der vil man også se forskjellene på LW og KM selv om målet var det samme :-)
mvh
Paul S.
Kikkerten ved lyskasteren din er lik, men på richtgerätet på Varden er det to par ved siden av hverandre og de står på en "kasse" og svinger på en svingskive, og står et stykke vekk fra lyskasteren.
Jeg takker for info om å legge ut bilder, skal forsøke å få de små grå til å gjennomføre dette. Trenger kansje litt tid, men så snart jeg har funnet ut av det skal jeg legge ut bilder.
ervold
Attachments
Kopi av Negativer 059.jpg
Kopi av Negativer 059.jpg (208.97 KiB) Viewed 469 times
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

ervold wrote:
ervold wrote:
Paul S. wrote:
Horchgerätet bestod av 4 store trakter som skulle ta inn lyd fra fly, Scheinwerfer richtgerät optischer zielgerät var en stor boks med fire kikkertrør på toppen (betjent av to mann) så var det to FuMG Würzburg 39T alt dette var koblet til et kommandogerät med en 4 meter avstandsmåler. Videre gikk det kabler til allle kanonene for sentral styring Det er riktig at et var Luftwaffe som hadde dette anlegget, i likhet med radaranleggene og de andre batteriene rundt Oslo. Jeg har nok ikke uttrykt meg klart nok hvis det er forstått som noe var montert sammen. alt var selvstendig plassert, men innen et område på ca 150 x 150 meter. Jeg har flyfoto fra 1946 av batteriet men det med bilder da.
Takker for svar.
Usikkerheten går på begrepene,det ulike oppsettet mellom f.eks Luftwaffe og Kriegsmarine, ikke så mye utstyret som er brukt selv om det er mangelfullt der også..
I Bergen ble også Horchgerät brukt, deriblant de med 4 "trakter", men også noen franske tatt i bytte. Som du ser på utklippet på bilde to
(kilde e-bay) så var det noe slikt jeg tenkte på når du nevnte scheinwerfer richtgerät. Når du nevner at utstyret står innnfor ett område på ca 150 X 150 m så er det også en forskjell på oppsettet. I Bergen var f.eks radaren i utkanten ved selve flakbatteriet. To "leuchtgrupper" var tilknyttet batteriet i god avstand fra flakbatteriet. Her var der da en lyskaster, ett horchgerät og ett leitrichgerät. Stillingene er som avbildet for lyskaster, horchgerät, og leitrichgerät og som man ser på kabelgatene var disse koblet sammen og det ene fulgte det andre for å følge målet.(kortversjon) Er ikke virkemåten som diskuteres her, det kan taes i andre diskusjoner
Om du kunne postet flyfotoet så hadde det var kjekt, der vil man også se forskjellene på LW og KM selv om målet var det samme :-)
mvh
Paul S.
Kikkerten ved lyskasteren din er lik, men på richtgerätet på Varden er det to par ved siden av hverandre og de står på en "kasse" og svinger på en svingskive, og står et stykke vekk fra lyskasteren.
Jeg takker for info om å legge ut bilder, skal forsøke å få de små grå til å gjennomføre dette. Trenger kansje litt tid, men så snart jeg har funnet ut av det skal jeg legge ut bilder.
ervold
Attachments
ScheiweferrichtgerätNegativer 081.jpg
ScheiweferrichtgerätNegativer 081.jpg (179.7 KiB) Viewed 463 times
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Natter wrote:Her er et par tråder hvor det er forklart nærmere hvordan du endrer størrelsen på bilder (bør både endres i format, slik at de ikke går utover skjermbredde + komprimeres, slik at de ikke tar for stor plass/for lang tid å laste ned):

http://www.kystfort.com/forum/topic351.html?
http://www.kystfort.com/forum/topic489.html?

NB: I den siste tråden finner du nevnte video fra Erik H!

EDIT: Må bli kjappere å skrive ser jeg... PDT_Armataz_01_18
Skal jobbe med å minske bildene. Ting tar tid i min alder.
ervold
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Takker for posting av bilder. Er noe tilsvarende som ble brukt ved lyskaster stilllingene i Bergen.Men igjen er det fra min side begrepsforvirring, men slik er det vel når man ikke har kunnskapene på plass. Leitrichgerät, Flakzielgerät, doppelfernröhre, scheinwerferrichtungsweiser, Theodolit, Flakrichgerat osv. i en blanding.
Uten at jeg har dekning for det tror jeg at der er en del som sliter litt med hva som er hva.
Er usikker på hvilke type den du har på bildet men er vel mest sannsynlig en sen(ere) type. For sammmenligning så var der i Bergen det som kaltes Leitrichgerät C/32, 37, 39, og 42(?).
mvh
Paul S.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Paul S. wrote:Hei
Takker for posting av bilder. Er noe tilsvarende som ble brukt ved lyskaster stilllingene i Bergen.Men igjen er det fra min side begrepsforvirring, men slik er det vel når man ikke har kunnskapene på plass. Leitrichgerät, Flakzielgerät, doppelfernröhre, scheinwerferrichtungsweiser, Theodolit, Flakrichgerat osv. i en blanding.
Uten at jeg har dekning for det tror jeg at der er en del som sliter litt med hva som er hva.
Er usikker på hvilke type den du har på bildet men er vel mest sannsynlig en sen(ere) type. For sammmenligning så var der i Bergen det som kaltes Leitrichgerät C/32, 37, 39, og 42(?).
mvh
Paul S.
Etter dokument fra overtakelsen ble dette betegnet " Scheiweferrichtgerät T 43 med nummer 1355." Ellers tror jeg at fler av uttrykkene du lister opp betyr det samme i praksis, lyskaterinrettingsutstyr, flakinstillingsutstyr, lyssretterutstyr. ol. Min skoletysk er snart 50 år gammel og har aldrig vært helt på topp, vurderer å anskaffe en skikkelig ordbok. Hensikten med lytteapparatet, kikkerten og radarene var jo å samle info til flakbatteriene. Radaren var vel ikke altid å stole på, lytteapparatet virket bedre enn kikkerten i tåke og skyer, lyskasteren og kikkerten var bra i klarvær. Alle informasjoner ble sendt til kommandogerät eller sentralsiktet for behandling for kanonene som fikk skyteinfo. Dette virket ikke da Oslo ble angrepet med Mosqito. De kom inn så lavt over fjorden at kanonene ikke kunne snkes lavt nok. Folk på Nesodden kunne se ned på flyene.
ervold
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

ervold wrote:
Jon-Vegard wrote:Det var noe i fjellet der, men dette er visstnok overtatt av vannverket på en eller annen måte.
Under leiren skal det være et fjellanlegg på ca 940 kvadratmeter. Det var en artikkel i Vi Menn tidlig på 70 tallet om fjellanlegget på Varden. Påstandene førte til forsvarsbygg satte av penger til gransking. Granskeren som også var kommunepolitiker på Nesodden fant naturlig nok ingenting. Etter sigende ble inngangene sprengt av engelske soldater. Det finnes skisser av anlegget, men disse er ubekreftede da opphavspersonene er døde. Skal det finnes noe her må nok bekreftelse finnes i tyske arkiver før det foretas avanserte undersøkelser av fjellgrunnen. Jeg har arbeidet i HV-02 innpå 30 år og forsket på dette siden 80tallet, og det er intet å finne ved å lete på overflaten (hvis det virkelig er noe). Tunnel ned mot vannet er og et rykte, men det skal finnes et dekningsrom nede i skråningen mot vannet. Leiren ellers er et interessant objekt, og her har jeg svært mye innfo, bilder og dokumenter.
ervold

Hei

Det er utrolig spennende det du skriver, har du noen antakelser til hvor inngangen til fjellanlegget kan være, og hva som eventuelt der kan finnes.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

kire wrote:
ervold wrote:
Jon-Vegard wrote:Det var noe i fjellet der, men dette er visstnok overtatt av vannverket på en eller annen måte.
Under leiren skal det være et fjellanlegg på ca 940 kvadratmeter. Det var en artikkel i Vi Menn tidlig på 70 tallet om fjellanlegget på Varden. Påstandene førte til forsvarsbygg satte av penger til gransking. Granskeren som også var kommunepolitiker på Nesodden fant naturlig nok ingenting. Etter sigende ble inngangene sprengt av engelske soldater. Det finnes skisser av anlegget, men disse er ubekreftede da opphavspersonene er døde. Skal det finnes noe her må nok bekreftelse finnes i tyske arkiver før det foretas avanserte undersøkelser av fjellgrunnen. Jeg har arbeidet i HV-02 innpå 30 år og forsket på dette siden 80tallet, og det er intet å finne ved å lete på overflaten (hvis det virkelig er noe). Tunnel ned mot vannet er og et rykte, men det skal finnes et dekningsrom nede i skråningen mot vannet. Leiren ellers er et interessant objekt, og her har jeg svært mye innfo, bilder og dokumenter.
ervold

Hei

Det er utrolig spennende det du skriver, har du noen antakelser til hvor inngangen til fjellanlegget kan være, og hva som eventuelt der kan finnes.
Dette er kartgrunnlagsfoto fra 1948. Anlegget skal ligge under her. Tre innganger mot Øst, opp på bildet, en nedgang fra toppen i nord (venstre) og en sydvest. Ingen er funnet selv om det har vært lett ihvertfall siden 70 tallet.
ervold
Attachments
Kopi av Varden juni 1947.JPG
Kopi av Varden juni 1947.JPG (46.41 KiB) Viewed 303 times
emtorkil
Posts: 5
Joined: 08 Nov 2011 20:21

På varden skal det etter sigende være en fjellanlegg som ble sprengt igjen av Britene i 45 som skal inneholde magasin, operatørom for radar, og feltsykehus, sykehuset skal være eget anlegg men med forbindelse til resten. Det skal ha vært mulig å kjøre inn i anlegget.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

emtorkil wrote:På varden skal det etter sigende være en fjellanlegg som ble sprengt igjen av Britene i 45 som skal inneholde magasin, operatørom for radar, og feltsykehus, sykehuset skal være eget anlegg men med forbindelse til resten. Det skal ha vært mulig å kjøre inn i anlegget.
Her er det nok mange som har lagt til noe for egen regning. Jeg har skisse over hvordan rommene skal være fordelt i anlegget, men da jeg ikke har noe som kan verifisere det blir det bare gjetting. Behovet for å bygge så det var mulig å kjøre der inn er ikke eksisterende, de hadde stort sett bare hester. Operatørrom for radar trengtes ikke da skyteradarene var koblet opp mot kanonene, og operatørene holdt til i vinkelbrakka der HV-02109 hadde messe. Sentral for de store radarene var på Kopperud. Jeg har hørt historier om plottebord og annet på Varden, men der var det ikke behov. Derimot ble det opplyst av kommandanten på Kopperud at de kunne følge flyene som kom med dropp til Østmarka og Nordmarka. Han la til at det ikke var hans oppgave. Det var nærmest tette skott mellom Luftvaffe og Vermacht.
Anlegget skal igge under den lyse delen på kartet foran, fra det store huset til venstre og til det mørke feltet mot høyre. Mange har lett, men ingen har funnet spor. Jeg har selv vært det utallige ganger i jobb og kunne gå som jeg ville der. Angående ventiler syd i leiren mener jeg å huske at de var det 1973 da jeg var der på skytelederkurs men har ikke klart å finne spor senere. Det har vært foretatt måtinger av fjellgrunnen uten positivt resultat. Nå er det meste planert ut og de fleste spor er slettet. Hvis du fortsatt vil lete, så sier skissen at det skal være 3 innganger fra østsiden. Det er nede i dalen der det var målområde for feltskytebanene. Det eneste fjellanlegget som er bekreftet er det som ligger til høyre for veien før kommunehuset.

ervold
,
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”